Byggahus.se
Hej!

Osäker på vilket forum som är mest lämpligt.

Jag har nyligen fått lagt klinker i ett badrum, och har två frågeställningar som jag hoppas någon har några råd kring. :)

1. På framförallt en plats så är där en relativt vass skarv i golvklinkern. Det är något man kommer känna av tydligt säkert varje gång man går in i badrummet då det befinner sig just i gångvägen till tvättställ/mellan toalett och tvättställ.

Vad kan jag kräva gällande det? Måste jag bara acceptera det? Det är utfört av underleverantör, men jag har fått uppfattningen om att företaget jag har anlitat tycker att det är acceptabelt med en viss grad av sådana kanter.

2. Hur jämnt anlagt kan man kräva att väggklinker ska vara? Det blir skuggor på flera ställen oavsett belysning, och så klart märkbart när jag känner med handen. 60x60 plattor. Se bild. Är det något jag måste acceptera?

Jättetacksam för svar!
 
  • Grå kakelvägg, mönster och fogar synliga, minimalistisk, modern inredningsdesign, bakgrundstextur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser illa ut även om det varit en amatör som lagt golvet, är det en yrkesman är det bedrövligt..... Större plattor blir svårare att lägga, minsta ojämnhet syns och ibland "hänger" hörnen på plattorna detta ska ju ett proffs ha koll på och inte lägga ett klinker av dålig kvalite.
 
BirgitS
Jag har för mig att gränsen för största acceptabla fogsprång är 1 mm, men kolla upp.

Om företaget som du har avtal med trilskas kan du ta in en besiktningsman.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att gränsen för största acceptabla fogsprång är 1 mm, men kolla upp.

Om företaget som du har avtal med trilskas kan du ta in en besiktningsman.
Inte riktigt rätt där Birgit då man räknar ut det på följande sätt:

Längd + bredd / 1000 + 1mm.

På exempelvis en 30×60 platta blir det 1,9mm (90/1000 = 0,9mm + 1mm = 1,9mm).
Oavsett hur stor en platta är får det maximala fogsprånget vara högst 2,0mm även om det enligt formeln skulle bli mer.

Exempel:

  • 10 x 10 cm, max 0,7 mm fogsprång
  • 20 x 10 cm, max 1,0 mm fogsprång
  • 20 x 20 cm, max 1,4 mm fogsprång
  • 30 x 60 cm, max 1,9 mm fogsprång
  • 60 x 60 cm, max 2,0 mm fogsprång

Med det sagt så syns minsta lilla i släpljus och det blir lätt skuggor även om fogsprånget är godkänt. Den som har utfört detta jobb verkar inte ha använt ett nivåsystem vilket dom flesta plattsättare använder på storformat som är rektifierade alltså rakskurna klinker och då är det typ svårt att misslyckas.
 
  • Gilla
Tilia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.