Byggahus.se
Jag tänkte installera fönstermarkiser på vårt hus. Naturligtvis vill jag att dessa ska kunna styras av min Home Assistant.

Men jag blir helt knäpp! Det verkar som om marknaden totalt domineras av Somfy, och de har bara en cloud-lösning. Jag vägrar cloud. Den dan Somfy stänger ner sin sajt, eller om bara min ISP går ner, blir markiserna oanvändbara. Det är så dumt så jag baxnar.

Jag kikade på det här för några år sedan, och då verkade det finnas en hälsosam konkurrens på marknaden av olika lösningar, inklusive sådana som körde lokalt på LAN:et eller med Z-Wave. Men nu hittar jag ingenting.

Är det någon här som installerat markiser med automatisk styrning som inte kräver en molntjänst, och som kan rekommendera något märke som går att få tag i, eller någon vettig markisfirma som fattar hemautomatisering?
 
Skulle man inte kunna kombinera en dum elektrisk markis som kopplas via shelly (de har ett shutter-relä) kombinerat av någon form av sol/vind-sensor som kopplas mot HA på lämpligt sätt?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag kör med Fibaro roller shutter 3 och två ljussensorer från Sensative. Detta styr jag sedan i OpenHAB, men går ju lika bra att göra i Home Assistant om man använder det. Köpte alltså markiser med bara motor och ingen kontrollbox eller annat konstigt.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag kör med Fibaro roller shutter 3 och två ljussensorer från Sensative. Detta styr jag sedan i OpenHAB, men går ju lika bra att göra i Home Assistant om man använder det. Köpte alltså markiser med bara motor och ingen kontrollbox eller annat konstigt.
Kunde någon markisfirma installera det åt dig, eller var du tvungen att fixa det själv? (Eller du kanske fixade själv för att du tyckte det var kul? :))

Jag har stött på Fibaro innan när jag sökte, men förstår tydligen inte tillräckligt mycket av hur markiser fungerar för att begripa mig på riktigt vad den gör. Jag såg en kommentar som sa att Fibaron måste vara torr och varm, dvs den kan inte monteras ute vid markisen. Hur har du löst detta?
 
JanneJanne123
Markisfirman installerade markisen, sedan tog jag in en elektriker för att installera tryckknappen och matningen på insidan av huset. Har Fibaron bakom strömbrytaren inomhus, så den är både varm och torr.

Fibaron är i stort sett ett fjärrkontrollerat relä. Mina skallkrav för markisen är att jag vill ha fysisk knapp på insidan i kombination med en app-lösning. Oftast sköter automatiken det hela, men jag vill inte vara beroende av att inte ha en fysisk knapp.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
magicus magicus skrev:
Jag tänkte installera fönstermarkiser på vårt hus. Naturligtvis vill jag att dessa ska kunna styras av min Home Assistant.

Men jag blir helt knäpp! Det verkar som om marknaden totalt domineras av Somfy, och de har bara en cloud-lösning. Jag vägrar cloud. Den dan Somfy stänger ner sin sajt, eller om bara min ISP går ner, blir markiserna oanvändbara. Det är så dumt så jag baxnar.

Jag kikade på det här för några år sedan, och då verkade det finnas en hälsosam konkurrens på marknaden av olika lösningar, inklusive sådana som körde lokalt på LAN:et eller med Z-Wave. Men nu hittar jag ingenting.

Är det någon här som installerat markiser med automatisk styrning som inte kräver en molntjänst, och som kan rekommendera något märke som går att få tag i, eller någon vettig markisfirma som fattar hemautomatisering?
Jag styr mina, 3st, med radiosändare. Jag använder en sonoff bridge moddade och flashad med esphome. bara att lära den rf koderna så kan jag styra dem.
 
Jag styr min vertikalmarkis med ett Shelly 2.5 via Home assistant. Markisen har en vanlig kabel motor med knapp för upp och ner.

Fungerar toppen, har även kört en kalibrering av Shelly relät i deras gränssnitt och efter det vet man markisens position även Home assistant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.