Byggahus.se
Maskrosmarmelad klar - burken har nu även fått en etikett..
Tre burkar marmelad med maskros, etiketter märkta "13 Maj 2023", gul innehåll, köksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller en liten glasburk märkt "Marmelad MASKROS", med fler burkar i bakgrunden. Daterad 13 Maj 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(har smakat och den är ganska subtil smak.. maskros alltså.. mer sött och man känner citronen och så nån liten tvist hehe.. som troligen är maskrosen.. återkommer när jag provat den till en ostbricka framöver)
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Är det någon som provat pelleterad kogödsel?
[länk]
Tänker att det kan vara ett alternativ till vanlig kögödsel för oss som helst inte vill köpa torv-produkter.
Inte testat, däremot blev jag positivt överraskad av kogödseln jag köpte på lokala lill-ican (småländsk kogödsel) , 75% kogödsel och 25% torv. Riktigt bra! För 29 kr säcken...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Minns ni mina konstiga vitlökar som jag trodde (tror) var angripna av någon sjukdom?
Trädgårdsland med vitlök och blommor, omgivet av träkanter och en hängande kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var ju helt omöjligt att gräva upp dem så de är kvar. Nu ser de ut så här. jag har inte kollat om det är en lök där nere men jag antar det. De ska få lite vatten i dag.
 
  • Gilla
GladanS och 3 till
  • Laddar…
S
Min vitlök är jättesmå men jag satte ner dem i december typ 5 dagar innan det blev kallt så jag är nöjd att de tittat upp.

Jag satte ut lite tomater i växthuset för några veckor sen. Tre fick frosskador.
Växthus med plantor, jord och trädgårdsredskap, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planterade om majsen i helgen. Gröna plantor i plastlådor på en träyta. Odlingsarbete eller förberedelse för trädgårdsplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
GladanS och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Min vitlök är jättesmå men jag satte ner dem i december typ 5 dagar innan det blev kallt så jag är nöjd att de tittat upp.

Jag satte ut lite tomater i växthuset för några veckor sen. Tre fick frosskador.
[bild]

Planterade om majsen i helgen. [bild]
Majsen ser fina ut!

.. angående tomaterna.. verkar bara vara den i krukan som tagit illa vid sig? om jag inte ser helt fel så sitter det en i jord bakom? som är grön o fin? (många drabbade?)
 
S
Snigla Snigla skrev:
Majsen ser fina ut!

.. angående tomaterna.. verkar bara vara den i krukan som tagit illa vid sig? om jag inte ser helt fel så sitter det en i jord bakom? som är grön o fin? (många drabbade?)
Den i krukan är en Paola. Den är nog körd.

De två andra skadade planterade i bädden och är San Marzano. Den ena har i alla fall börjat skjuta några nya tjuvar så den lever.

Hade 5 i hinkar och 8 i bädden. Så inte helt kört.

Höll på att döda majsen torkade upp i värmen i fönstret. :oops: Hand visar gröna växter och rötter i jord, odling i inomhusmiljö med blå hink bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller plantkruka med groende planta och synliga rötter; jord och odlingskit i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Den i krukan är en Paola. Den är nog körd.

De två andra skadade planterade i bädden och är San Marzano. Den ena har i alla fall börjat skjuta några nya tjuvar så den lever.

Hade 5 i hinkar och 8 i bädden. Så inte helt kört.

Höll på att döda majsen torkade upp i värmen i fönstret. :oops:[bild] [bild]
Som sagt de i jorden ser pigga ut.. de är tåligare än man kan tro (även om de har sina begränsningar såklart). Lite värme o sol, så kommer de nog ta sig fint (o vatten hehe)

..men krukan är inte fullt lika pigg, inte sagt att den är död heller direkt.. (men nära). Kommande dagar kommer nog visa det oavsett.. :/

Hoppas på stabilare nätter nu! (Temp)
 
S
Snigla Snigla skrev:
Som sagt de i jorden ser pigga ut.. de är tåligare än man kan tro (även om de har sina begränsningar såklart). Lite värme o sol, så kommer de nog ta sig fint (o vatten hehe)

..men krukan är inte fullt lika pigg, inte sagt att den är död heller direkt.. (men nära). Kommande dagar kommer nog visa det oavsett.. :/

Hoppas på stabilare nätter nu! (Temp)

Sorry, jag var lite otydlig för bilden på tomaterna är från 6 maj.
 
S
Glömde en bild på mina kallsådda tomater. De har grott nu till slut. Odlingstråg med jord och unga plantor; en urban trädgårdsscen med spirande grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Glömde en bild på mina kallsådda tomater. De har grott nu till slut. [bild]
När sådde du dem? kallsådden.. :)

Ja lite otydlig var du allt ;)
Fast jag såg att du satt ut dem för ett par veckor sedan.. och jag tänkte ni kanske haft frost/kallt typ senaste veckan nån dag.. som fått dem o "hänga läpp"..

Har de piggnat på sig nu då?
 
S
Snigla Snigla skrev:
När sådde du dem? kallsådden.. :)

Ja lite otydlig var du allt ;)
Fast jag såg att du satt ut dem för ett par veckor sedan.. och jag tänkte ni kanske haft frost/kallt typ senaste veckan nån dag.. som fått dem o "hänga läpp"..

Har de piggnat på sig nu då?
Vet inte när jag sådde tomaterna i växthuset. Tänkte göra det i april men det blev nog första veckan i maj.

Här är två dagsfärska bilder på de frostskadade tomaterna. Den i hinken verkar faktiskt inte död.

Omoget gröna tomater på gren, bundna till stödpinne, i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomatplantor i växthus med plastlåda, krukor, jord, rep, tegelvägg och metallstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bild på min vitlök.

Grönväxande växter i jordbruksland, solbelysta, med omgivande ogräs och gammalt lövavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är bild på min ofrivilliga lökodling. Odlade lök där förra året så jag måste ha missat halva skörden. :rofl: Odlingsbädd med gräslök, jord, död vegetation, solljus, och en stödpinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Min vitlök är jättesmå men jag satte ner dem i december typ 5 dagar innan det blev kallt så jag är nöjd att de tittat upp.

Jag satte ut lite tomater i växthuset för några veckor sen. Tre fick frosskador.
[bild]

Planterade om majsen i helgen. [bild]
Jag sätter också vitlök ii december men den här trädgården ligger ju i sydvästra Skåne så det är lite skillnad.
Jag har börjat sätta ut tomaterna på friland och i krukor utomhus. Nästa vecka ska bli lite svalare så jag får se hur det går.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Muttrar lite.. hade köpt fina lökar av en favorit.. (rosenstav) .. de lev samtidigt som de andra för ett par veckor sedan.

Alla andra planterades ganska direkt efter de kom.. och mår prima i växthuset.. men så väntade jag lite med rosenstaven just .. lämnade dem i sina påsar..(hade inte börjat gro..såg fina ut) och lämnade dem obevakade 3-4 dagar medan jag pysslade med andra växter.. :seenoevil:

..och nästa gång jag tittade var hela påsen (påsarna) en rothärva och massor av skjuta gröna stänger :oops:

Gahh.. suck.. har suttit och dragit isär och delat rötterna... försökt hitta "fem stycken" i varje påse.. där alla hade lite rötter o lite skott...

Då de eg ska ner i backen.. men det är inte klart där än.. så var jag tvungen i fiffla ner dem nånstans.. det blev i ett lågt tråg/bevattningsfat.. satte ner 20 st och pudrade med ny jord.. och vattnade..

Är fullt medveten om att detta bara köpt mig tid till helgen typ.. (och då kommer jag få dra isär lite rötter igen..)

En planteringslåda med växter som ser lite vissna ut, odlade i mörk jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hostaplantor växer i en planteringslåda utomhus, mot en träbakgrund, i skymningsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt börjar växa nu.. pang!
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
S
Skördade första kålen idag. Tatsoi (första gången jag odlar) och pak choi.
Ett odlingslåd med späda gröna salladsplantor i jord, soligt väder, plastskydd nära bambupinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färsk spenat i durkslag, vattendroppar, mörk köksbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick inte äta upp Tatsoi-bladen för min fru ville ha dem att blanda ner i ramslöks-pesto. Så jag tog några pak choi-blad i stekpannan istället. :geek:
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 9 till
  • Laddar…
En hand håller ett uppklippt växtbiokrukasystem som avslöjar rötter och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade lite otur med en planta jag beställt, den var helt klart rutten/sjuk.. och dessutom av när den kom fram hit. Men nya är på väg (y)

Är ju min årets nya grej... hade aldrig hört talas om den innan- och ville hemskt gärna ha en sådan planta i år! Blev lite besviken när den kom "av o död".. men det åtgärdades av supporten på några minuter :)

Nu väntar jag spänt på mina nya
YACON - plantor. :love:
 
  • Ledsen
Mathildatiger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.