Byggahus.se
Hej,

Vi har en pågående renovering av kök igång och i samband med detta så har föreningen passat på att dra om avloppstammar, vattenledningar och gas. Det har varit en lång och uttömmande förhandling om hur stammarna skulle dras. Föreningen anlitar en entrepenad som ansvarar för detta arbete. I mail har det tidigare lovats att föreningen står för återställande av ytskikt till ursprungligt skick efter att arbetet är utfört.

Nu till ett av problemen. VVS:arna har dragit rören rakt ovanpå en eldosa. Entrepenaden som använder VVSaren som underentreprenör menar på att det inte är några problem och att vi själva får lösa det mer eller mindre. Är det ok att de gör så? De nämnde ingenting om det med eldosan innan de gjorde rördragningen, trots att den var helt öppen och synlig med kablar som spretar ut. Dosan ligger i en bärande vägg, vet inte om det spelar nån roll men det kanske är knepigare att flytta på den då.

Min sambos bror hjälper oss med elen på sin egen tid (han är elektriker). Vi vill inte att han ska få massa extrajobb för att någon har tabbat sig, och han säger att de borde ha hört av sig innan de drog rören eller att de flyttar dosan i sidled.

Vad är rätt här?

Isolerad ventilationsrör, lösa elektriska kablar, vägg, oavslutad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsarbete, elrör, vattenrör, öppen vägg, kablar, renovering, installation, väggmontering, ofärdigt projekt, infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Det kan ju inte vara sådär. Dosan måste flyttas. Det är kanske inte något jättejobb, så kanske inget att bråka alltför mycket om. Frågan är kanske lite också varför rören är dragna just där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
Uschäkta, men det var ta mig f-n det taffligaste rörisoleringsjobbet jag sett :lying:
Hur är det ens möjligt?
 
  • Gilla
  • Haha
Michael Sellering och 21 till
  • Laddar…
Rören är dragna där för att de går från tak till närmsta vägg och sedan rakt ner i källaren, vi bor på bottenvåning. Vi uttryckte en önskan om att dra rören på den väggen för att slippa en pelare mitt i rummet, men som glada amatörer vet ju inte vi om det var rimligt eller ej med tanke på alla parametrar som t.ex. eldosor. Jag kan tycka att entrepenaden, "experten" i sammanhanget hade tagit med en sån här sak i beaktning innan utförande.

Anledning till omdragning var pga att förra rördragningen hade gjorts utan tillstånd av en tidigare ägare och det förekom bland annat en 90 graders böj.
 
  • Gilla
northbe@ch och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Uschäkta, men det var ta mig f-n det taffligaste rörisoleringsjobbet jag sett :lying:
Hur är det ens möjligt?
Är det så? Har faktiskt ingen aning hur det bör se ut.. är det något vi borde klaga på?
 
  • Gilla
  • Älska
Lars-Ove Rolig och 3 till
  • Laddar…
C
sebsan sebsan skrev:
Är det så? Har faktiskt ingen aning hur det bör se ut.. är det något vi borde klaga på?
Ja. Jag skulle även kräva att de får ta dit någon annan individ med lite yrkesstolthet för att göra om.

I ärlighetens namn är förvisso inte rören monterade så att de kan isoleras på ett vettigt sätt. Det måste ju finnas plats för isoleringen. Det måste fixas först, och då kan man förhoppningsvis även ordna så dosan går fritt.
Och till att börja med kan man fråga sig varför två av rören är seriöst klamrade och det tredje bara ditdraget utanpå med buntband? Att få in tre rör i två rörskålar är ju dömt att misslyckas.

Svårt att se med kameravinkeln, men finns det plats på skenan att maka rören en bit så är ju det trivialt? Kanske inte om det skall finnas plats för tre rör + isolering...


P.s. är detta alltså i ett möblerat rum? Är tanken att det skall byggas in?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ska dit och ta lite fler bilder. Tusen tack för din input så här långt.

Detta är i köket, allt är rivet för närvarande. Så rören ska byggas in i en trumma eller så ska väggen byggas ut. Trumma i taket blir det dock oavsett för vi tycker det är synd att sänka hela taket pga rören, då det skulle behöva sänkas typ 30 cm.
 
  • Öppet tak med synliga rör, ledningar, skadad gipsskiva och trästomme, under renovering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ziggy66
  • Laddar…
När man ser detta, så tolkar jag att rören hamnar i denna nya position för att ni river en vägg. Då känns det ju rimligt att arbetet med att flytta eldosan skall hamna på ert ansvar.

Hur är det tänkt att fungera med trumman, och reglerna i säkert vatten? Det ser ut som ett antal rörskarvar hamnar i trumman. Då måste trumman dels vara vattentät, ha läkageindikering (oftast ett skvallerrör i nederkant, och inspektionsluckor vid skarvarna (antar att kopparröret är tappvatten?).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
sebsan sebsan skrev:
Så rören ska byggas in i en trumma eller så ska väggen byggas ut.
Ok, det jag tänkte på är om dosan ändå hamnar inne i trumman/väggen så måste den ju ändå flyttas. Annars hade det kanske räckt med att maka på rören lite grand.
 
Vi har inte rivit en vägg. Föreningen ville dra om rören pga att tidigare boende hade dragit det utan tillåtelse på ett felaktigt sätt. Sen gav de oss några alternativ att välja på. Rakt ner i mitten av rummet eller längs denna vägg i princip
 
  • Gilla
Kimlars och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När man ser detta, så tolkar jag att rören hamnar i denna nya position för att ni river en vägg. Då känns det ju rimligt att arbetet med att flytta eldosan skall hamna på ert ansvar.

Hur är det tänkt att fungera med trumman, och reglerna i säkert vatten? Det ser ut som ett antal rörskarvar hamnar i trumman. Då måste trumman dels vara vattentät, ha läkageindikering (oftast ett skvallerrör i nederkant, och inspektionsluckor vid skarvarna (antar att kopparröret är tappvatten?).
Och kopparröret är gas :)
H hempularen skrev:
När man ser detta, så tolkar jag att rören hamnar i denna nya position för att ni river en vägg. Då känns det ju rimligt att arbetet med att flytta eldosan skall hamna på ert ansvar.

Hur är det tänkt att fungera med trumman, och reglerna i säkert vatten? Det ser ut som ett antal rörskarvar hamnar i trumman. Då måste trumman dels vara vattentät, ha läkageindikering (oftast ett skvallerrör i nederkant, och inspektionsluckor vid skarvarna (antar att kopparröret är tappvatten?).
 
OK, men du har kopplingar även till pexrören där.
 
  • Gilla
Boxer63 och 2 till
  • Laddar…
C
sebsan sebsan skrev:
Och kopparröret är gas :)
Hm, kolla att de är auktoriserade gasinstallatörer...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tommty
Det där såg inte snyggt ut någonstans...Möjligen gas och avlopp, om gas får skarvas i dolda utrymmen.

Känns som den som installerat denna har någon form av intern debatt om hen skall använda buntbant, alroundband eller rörklammer.
 
  • Haha
  • Gilla
santos och 6 till
  • Laddar…
Det ska
C cpalm skrev:
Hm, kolla att de är auktoriserade gasinstallatörer...
Det är vad de har sagt till oss i alla fall. Entrepenaden använder en underentreprenör till VVSen som i sin tur använder en "gaskille". Det har inspekterats av Weum så det ska vara ok mig veterligen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.