Byggahus.se
Satte på nya dörren, och det ser ut att passa men när jag stänger dörren så tar det stopp efter ett tag (se videon). Det går att dra igen dörren även efter läget där det tar stopp, men man känner att något tar stopp. Kan dock inte de att det skulle ta stopp. Vad kan det bero på?
 
Har ett svagt minne av att det blir så när gångjärnen inte klickat i på rätt ställe, hade samma problem men minns inte hur jag gjorde
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Säker på att du har monterat dörrbladet på rätt håll? Det ser ut som att du har tryckt in han-blecket från gångjärnen som sitter på dörrkarmen bakom plastbeslagget på dörrbladet. Det gör att beslaget på dörrbladet sticker ut och klämmer när du försöker stänga.
Beslaget från dörrkarmen ska förmodligen gå in i skåran:
En ljusdörr med en stängningsmekanism markerad med en röd cirkel. Otydligt, närbild, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla om beslaget på dörrbladet går att vända
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Om du pausar klippet på sekund nr. 16 ser det nästan ut som du fått gångjärnet bakom plaststycket, istället för i mitten av plaststycket... Plastdelen ska alltså vara på båda sidor av plåtdelen av gångjärnet, och inte bakom som det ser ut som du fått den.

Edit: precis som ovanstående :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Åh herregud TACK allihopa! Ni är guld! Jag har ju gjort fel på samtliga dörrar då ju..
 
  • Gilla
Michael Meier och 7 till
  • Laddar…
Nu gjorde jag samma sak på nästa dörr, men då går det inte att stänga.. Det är något problem på precis varje dörr. Har ni någon idé här också?
 
M Maijckel skrev:
Om du pausar klippet på sekund nr. 16 ser det nästan ut som du fått gångjärnet bakom plaststycket, istället för i mitten av plaststycket... Plastdelen ska alltså vara på båda sidor av plåtdelen av gångjärnet, och inte bakom som det ser ut som du fått den.

Edit: precis som ovanstående :)
Se om du kan lista ut vad felet är på nästa dörr?:rofl:
 
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Nu gjorde jag samma sak på nästa dörr, men då går det inte att stänga.. Det är något problem på precis varje dörr. Har ni någon idé här också?
Det kan hända du får rikta gångjärnen med en gångjärnsriktare om något hamnat lite snett kanske? Annars får du försänka gångjärnet med ett stämjärn.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Är dörrkarmen monterad så att den delarna är vinkelräta? Ser ju ut som att den tar i i nederkant. Så jag gissar på att karmen är monterad så att den är skev....
 
  • Gilla
Joak och 7 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Se om du kan lista ut vad felet är på nästa dörr?:rofl:
Där ser det ut som att karmen behöver justeras.
 
  • Gilla
gryden och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Där ser det ut som att karmen behöver justeras.
Det satt en dörr där tidigare som passade perfekt. Denna dörren satt bra innan också, men efter att jag monterade ner dörren och provade den på ett annat ställe så går det inte att stänga igen den. Så den här varit rak och fin senast igår. Men idag går det inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Där ser det ut som att karmen behöver justeras.
Hur? Karmen är från 75 och gångjärnen är samma som dagens gångjärn.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Hur? Karmen är från 75 och gångjärnen är samma som dagens gångjärn.
då kan det vara att du behöver knäcka gångjärnen en liten aning
Gångjärnsriktare (P-729274) | Byggmax
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Inte använder man väl den gångjärnsriktaren på den här typen av gångjärn??
 
  • Gilla
Lasse67 och 7 till
  • Laddar…
G
Det såg ganska tajt ut mellan karm och dörrblad. Går dörren skjuta på plats med gångjärnen borttagna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.