Byggahus.se
C
F fribygg skrev:
Tror du inte transport med kranbil och grus i säck blir väsentligt dyrare i TS fall?
Tror poängen här var att storsäck förvisso är lite dyrare men i och med att man då kan blanda flera dimensioner på samma lass kan man komma undan väsentligt billigare i slutänden, jämfört med att köra flera lass.
 
C cpalm skrev:
Tror poängen här var att storsäck förvisso är lite dyrare men i och med att man då kan blanda flera dimensioner på samma lass kan man komma undan väsentligt billigare i slutänden, jämfört med att köra flera lass.
Blanda fler dimensioner ? fullständigt onödigt på en liten infart för att köra personbil på.
Ett lass med bärlagergrus 0-32 duger mer än väl.
Och det behövs betydligt mer grus än några storsäljare för att få till det där. Räkna med åtminstone 2kg grus per dm2. Så kan du själv räkna hur många storsäljare som behövs för att täcka 50m2
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tror poängen här var att storsäck förvisso är lite dyrare men i och med att man då kan blanda flera dimensioner på samma lass kan man komma undan väsentligt billigare i slutänden, jämfört med att köra flera lass.
Möjligt att det var poängen, jag skulle gärna se kalkylen på storsäck och kranbil i detta fall då jag har svårt att tro att storsäck blir bättre och billigare förutsatt att man inte klarar sig med en enda säck.
Vad kostar en storsäck grus hemkört med kranbil @cpalm?
 
Det där med storsäck kan vi nog släppa. Jag kollade snabbgrus.se för leverans i mitt postnummer. Två tipplass på 13 ton styck är billigare än fyra storsäckar på 800 kg styck.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Vad kostar en storsäck grus hemkört med kranbil @cpalm?
Det beror ju helt på vem som kör, hur långt och var de hämtar, så det skall jag inte spekulera i.
Noterar bara att det beroende på omständigheterna i bland blir billigare att ta säck vs. tippat.
 
TS bör nu börja med egna lokala efterforskning vad det finns för möjligheter. Jag kan lyfta luren och ringa Txxx "nästa gång du jobbar här omkring, kan du då ta med 1 kbm yyy", men det hjälper ju inte TS.
Möjligtvis om TS skriver var huset ligger så kanske någon i forumet har lokalkännedom.
 
Känner till två här i trakten, så ska ringa dem i nästa vecka. Så nu är det kanske mest plommonträdets vara eller icke vara som avgör hur vi gör
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Liten uppdatering på tråden:
Jag har grävt upp nu och ska lägga grus.
Räcker dett lägga duk och sen 0-16 i cirka 15 cm eller måste jag ha t.ex. 0-32 underst
Kan få tag på 0-16 till väldigt fördelaktigt pris så skulle ju bli glad om det funkar
 
Enligt mig räcker det med 0-16, men som med allt annat så kommer du få 100 olika svar.

På 15cm så kommer det göra varken till eller från med ett tunt lager 0-30 i botten, försök höja körbanan lite så vatten inte blir stående.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.