Byggahus.se
Har nyligen registrerat mig för F-skatt då jag tänkte försöka snickra lite möbler som en hobbyverksamhet.

Som vi flesta vet så finns det ju tonvis av olika sorters träslag, material.

Har börjat kika lite på Teak bland annat, men är det någon här i forumet som har erfarenhet av de mer "exotiska" träslagen, är dem svårarbetade osv?

Jag personligen har aldrig sysslat med sånna träslag, men jag har ju hört en del om att denna typ av material lär ligga på tork en tid och att verktygen t.ex. sågar med mer slits ut snabbare.

Jag vill veta allt

Tack o hej,
//Adam
 
K
F-skattsedel och hobby är ju två olika saker..?
 
  • Gilla
Filureen
  • Laddar…
K kniv skrev:
F-skattsedel och hobby är ju två olika saker..?
Ja, men jag valde F-Skatt för att kunna göra jobb på helgerna också :) Vill alltså driva mitt egna företag på sidan om i en helt annan bransch än min dagliga sysselsättning :)
 
K
F Filureen skrev:
Ja, men jag valde F-Skatt för att kunna göra jobb på helgerna också :) Vill alltså driva mitt egna företag på sidan om i en helt annan bransch än min dagliga sysselsättning :)
F-skattsedel har ingenting med om du gör jobbet på vardagar, helger, kvällar, nätter etc.

Och det är teak du vill jobba med? Hur svårt/lätt något är, är ungefär som att säga hur långt ett snöre är. Beror helt på kunskap, erfarenheter, utrustning, vad du jämför med etc.
En brandbil är ganska dyr att köpa jämfört med en glass, men billig jämfört med en jumbojet.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
K kniv skrev:
F-skattsedel har ingenting med om du gör jobbet på vardagar, helger, kvällar, nätter etc.

Och det är teak du vill jobba med? Hur svårt/lätt något är, är ungefär som att säga hur långt ett snöre är. Beror helt på kunskap, erfarenheter, utrustning, vad du jämför med etc.
En brandbil är ganska dyr att köpa jämfört med en glass, men billig jämfört med en jumbojet.
Du ger svar på någonting som jag inte ställt en fråga på. Det jag undrar är överlag hur mycket mer skicklighet/kunskap som krävs av att arbeta med de mer exotiska träslagen till skillnaden ifrån furu till exempel.

Glöm delen med Fskatt för den har jag redan svarat på, jag startade mitt egna företag för att kunna arbeta med det sakta men säkert och kanske en dag ha det som heltidstjänst.

Spydiga kommentarer är någonting jag inte är intresserad utav, jag ställde en rak och ärlig fråga, och som tillägg på det så kan jag ju berätta att jag är en hobby möbelsnickare om det nu inte gick fram i min tråd. Därför ber jag av mer erfarna möbelsnickare/finsnickare vad som kan vara bra att tänka på, hur man hanterar sådant material på bästa sätt och jag vet att visst material kräver vissa specialverktyg osv. Har googlat runt lite också, och jag ber därför er om råd, jag är människa precis som du och är bara glad av att få ta del utav andras kunskaper och erfarenheter så att jag kan bilda min egen stil :)

Mvh,
Filureen
 
  • Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
F-skattsedel har ingenting med om du gör jobbet på vardagar, helger, kvällar, nätter etc.

Och det är teak du vill jobba med? Hur svårt/lätt något är, är ungefär som att säga hur långt ett snöre är. Beror helt på kunskap, erfarenheter, utrustning, vad du jämför med etc.
En brandbil är ganska dyr att köpa jämfört med en glass, men billig jämfört med en jumbojet.
Vaknat på fel sida idag? Trevlig helg på dig :)
 
  • Gilla
jonaskop och 3 till
  • Laddar…
K
Du är fortfarande alldeles för bred i dina frågor. Du frågar om teak, och gör parallell till att andra träslag ingår i samma kategori som ”exotiska”. Här måste du nog berätta vad som är exotiskt för dig. Och du har hört att ”sånna” träslag måste torka. Allt trä ska vara torrt när du arbetar med det. Du ska ha specialverktyg för en applikation du inte sagt något om. Vad klassas som ett specialverktyg ens? Dina frågor är allt annat än raka. ”Jag vill veta allt” är så ospecifikt det bara går.

Allt trä ska vara ”möbeltorrt” när du arbetar med det. Dvs 7-9% RF. Bör man ha koll på om man ska kalla sig möbelsnickare. Dock behöver man inte köpa värsta fultmätaren utan om du köper trä från kända leverantörer som exempelvis Holms trävaror kan du vara säker på att virket har den fuktighet som det ska.

Inga ”specialverktyg” krävs för att göra möbler av massivt trä.

Massivt trä är hårdare än mdf och plywood (om det är nu dom vi ska jämföra mot). Sen har olika trä olika hårdhet, den listan bör du enkelt kunna googla dig fram till.
Slöa skärverktyg funkar sämre i massivt trä än mdf/plywood. Så första steget är att säkerställa att dina skärverktyg (sågklingor, frässtål, borrar etc) är riktigt vassa. Annars skicka dom på slipning. Underhåll dom också för att ta bort harts-rester. T-röd på papper/trasa ”direkt” efter användning är ett vanligt tips.

Massivträ bränner också mycket lättare än mdf/plywood. Så stannar du till/skevar med sågen/fräsen/borren kommer det synas direkt. Allra tydligaste blir det ju på ljusa träslag. En mörk valnöt syns det absolut på men inte lika mycket som på en bit lönn.
 
  • Gilla
Ola C och 2 till
  • Laddar…
A
En sak som är bra att känna till är att just teak äter eggen rätt duktigt på tex frässtål.
 
  • Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du är fortfarande alldeles för bred i dina frågor. Du frågar om teak, och gör parallell till att andra träslag ingår i samma kategori som ”exotiska”. Här måste du nog berätta vad som är exotiskt för dig. Och du har hört att ”sånna” träslag måste torka. Allt trä ska vara torrt när du arbetar med det. Du ska ha specialverktyg för en applikation du inte sagt något om. Vad klassas som ett specialverktyg ens? Dina frågor är allt annat än raka. ”Jag vill veta allt” är så ospecifikt det bara går.

Allt trä ska vara ”möbeltorrt” när du arbetar med det. Dvs 7-9% RF. Bör man ha koll på om man ska kalla sig möbelsnickare. Dock behöver man inte köpa värsta fultmätaren utan om du köper trä från kända leverantörer som exempelvis Holms trävaror kan du vara säker på att virket har den fuktighet som det ska.

Inga ”specialverktyg” krävs för att göra möbler av massivt trä.

Massivt trä är hårdare än mdf och plywood (om det är nu dom vi ska jämföra mot). Sen har olika trä olika hårdhet, den listan bör du enkelt kunna googla dig fram till.
Slöa skärverktyg funkar sämre i massivt trä än mdf/plywood. Så första steget är att säkerställa att dina skärverktyg (sågklingor, frässtål, borrar etc) är riktigt vassa. Annars skicka dom på slipning. Underhåll dom också för att ta bort harts-rester. T-röd på papper/trasa ”direkt” efter användning är ett vanligt tips.

Massivträ bränner också mycket lättare än mdf/plywood. Så stannar du till/skevar med sågen/fräsen/borren kommer det synas direkt. Allra tydligaste blir det ju på ljusa träslag. En mörk valnöt syns det absolut på men inte lika mycket som på en bit lönn.
Fast det var ju ett exempel :)

Vilket jag påpekat nu flera gånger.

Ställer om frågan;

För att arbeta med mer speciella träslag som till exempel teak, vad finns det som man behöver tänka på, till skillnad ifrån våra normala träslag t.ex. Furu.

Hur svår arbetade kan dessa typer av trä vara och vad för extra utrustning kan vara bra att inneha, t.ex. speciella sågblad osv.

Frågan är alltså därför inte specificerad just kring teak, utan över övriga träslag överlag, mahogny, teak osv.

Det jag vill ha av er som svarar är lite tips och tricks, jag är totalt färsk inom möbelsnickeri och söker erfarenhet och kunskaper av er så att jag kan bilda mig mitt egna arbetssätt genom att plocka information av er som jag tycker låter smidigt, rimligt och intressant.

Jag vill lära mig, och jag vet att det finns ett och annat proffs här på forumet :)

Mvh
Filureen
 
  • Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
K
F Filureen skrev:
Hur svår arbetade kan dessa typer av trä vara och vad för extra utrustning kan vara bra att inneha, t.ex. speciella sågblad osv.
Hur svårt någonting är, är återigen extremt individuellt. Vad menar du med extra utrustning? Från vilken utgångspunkt…? Ett ”normalt” utrustat möbelsnickeri behöver ingen extra utrustning. Ett garage med en black&decker skruvdragare behöver jättemycket mer.

De speciella sågbladen du ska ha är att de ska vara anpassade för den applikation du ska göra. Att klyva en bräda med en 48/60/80 tänder sågklinga går, men blir långt ifrån alltid bra. Att kapa en bräda med 24 tänder går, men blir långt ifrån alltid bra. Och som jag skrev ovan, vassa skärande verktyg är otroligt mycket viktigare i teak, mahogny osv jämfört med furu.

Låter snarare som du ska gå en möbelsnickarkurs eller liknande, då kommer du nog få en hel del svar på dina funderingar. Ett annat sätt är att börja prova, finns nog få sätt man lär sig mer på än på sina egna misstag.
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Hur svårt någonting är, är återigen extremt individuellt. Vad menar du med extra utrustning? Från vilken utgångspunkt…? Ett ”normalt” utrustat möbelsnickeri behöver ingen extra utrustning. Ett garage med en black&decker skruvdragare behöver jättemycket mer.

De speciella sågbladen du ska ha är att de ska vara anpassade för den applikation du ska göra. Att klyva en bräda med en 48/60/80 tänder sågklinga går, men blir långt ifrån alltid bra. Att kapa en bräda med 24 tänder går, men blir långt ifrån alltid bra. Och som jag skrev ovan, vassa skärande verktyg är otroligt mycket viktigare i teak, mahogny osv jämfört med furu.

Låter snarare som du ska gå en möbelsnickarkurs eller liknande, då kommer du nog få en hel del svar på dina funderingar. Ett annat sätt är att börja prova, finns nog få sätt man lär sig mer på än på sina egna misstag.
Så spydiga kommentarer, jag skriver ju att jag vill ha tips och tricks, det är en fråga inte ett påstående.

Tips och tricks kan betyda allt ifrån att "Du behöver en hammare och spik" jag pratar alltså generellt och söker inte svar på mina exempel. Jag söker kunskap och erfarenhet återigen, vad som kan va bra att tänka på generellt.

Nu får du ta och knäppa fredagsölen och kliva ur butterdräkten och läsa vad jag skriver istället för att vända på min fråga. Finns ingen anledning till att du sitter och skriver i min tråd då du endast är ute efter att idiotförklara mig för att jag vill ha lite råd och tips.

Åter igen, jag söker råd, tips. Mina exempel är ingenting jag söker svar på.

//
Filureen
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du är fortfarande alldeles för bred i dina frågor. Du frågar om teak, och gör parallell till att andra träslag ingår i samma kategori som ”exotiska”. Här måste du nog berätta vad som är exotiskt för dig. Och du har hört att ”sånna” träslag måste torka. Allt trä ska vara torrt när du arbetar med det. Du ska ha specialverktyg för en applikation du inte sagt något om. Vad klassas som ett specialverktyg ens? Dina frågor är allt annat än raka. ”Jag vill veta allt” är så ospecifikt det bara går.

Allt trä ska vara ”möbeltorrt” när du arbetar med det. Dvs 7-9% RF. Bör man ha koll på om man ska kalla sig möbelsnickare. Dock behöver man inte köpa värsta fultmätaren utan om du köper trä från kända leverantörer som exempelvis Holms trävaror kan du vara säker på att virket har den fuktighet som det ska.

Inga ”specialverktyg” krävs för att göra möbler av massivt trä.

Massivt trä är hårdare än mdf och plywood (om det är nu dom vi ska jämföra mot). Sen har olika trä olika hårdhet, den listan bör du enkelt kunna googla dig fram till.
Slöa skärverktyg funkar sämre i massivt trä än mdf/plywood. Så första steget är att säkerställa att dina skärverktyg (sågklingor, frässtål, borrar etc) är riktigt vassa. Annars skicka dom på slipning. Underhåll dom också för att ta bort harts-rester. T-röd på papper/trasa ”direkt” efter användning är ett vanligt tips.

Massivträ bränner också mycket lättare än mdf/plywood. Så stannar du till/skevar med sågen/fräsen/borren kommer det synas direkt. Allra tydligaste blir det ju på ljusa träslag. En mörk valnöt syns det absolut på men inte lika mycket som på en bit lönn.

OP ställer ju världens tydligaste fråga:
"
Har börjat kika lite på Teak bland annat, men är det någon här i forumet som har erfarenhet av de mer "exotiska" träslagen, är dem svårarbetade osv?

Jag personligen har aldrig sysslat med sånna träslag, men jag har ju hört en del om att denna typ av material lär ligga på tork en tid och att verktygen t.ex. sågar med mer slits ut snabbare."

Du behöver inte hoppa på hen bara för att du inte förstår frågan eller kan ämnet. Lämna det till någon som kan istället för att börja gnälla . Så lär vi oss alla som inte kan något om detta hur man ska göra för att bäst kunna bearbeta exempelvis teak.
 
  • Gilla
Filureen
  • Laddar…
mowatom skrev:
En sak som är bra att känna till är att just teak äter eggen rätt duktigt på tex frässtål.
Stämmer. Teak äter skärpta stål till frukost och det beror på dess naturliga innehåll av kiseldioxid, d.v.s. sand
 
  • Gilla
Filureen och 1 till
  • Laddar…
A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Stämmer. Teak äter skärpta stål till frukost och det beror på dess naturliga innehåll av kiseldioxid, d.v.s. sand
Precis. Vi fräste x antal meter till massa VW-fanatiker för många år sedan, den välvda listen på flaket på de gamla pickisarna. Det var bara att investera i HM-stål. Önskar bara att man haft en sådan pickis själv också(y)
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Stämmer. Teak äter skärpta stål till frukost och det beror på dess naturliga innehåll av kiseldioxid, d.v.s. sand
Tack! Visste inte att teak innehöll sand! Något roligt att lära sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.