Byggahus.se
Hej,

Bor i ett nybyggt hus på cirka 200 kvm. Tomten är för närvarande en 1000 kvm jordhög i sluttning. Jag har spretiga idéer om vad jag vill ha på tomten men är osäker på många saker och har inte tiden just nu som krävs för att detaljplanera så att helheten blir bra och sammanhängande. Behöver nog bolla med en arkitekt för att få en uppfattning om vad som är rimligt och vad som har potential att bli bra.

Vad för typ av arkitektfirma ska man kontakta? Stor eller lite? Trädgårdsarkitekt eller "vanlig"? Kanske finns några rekommendationer i Stockholms Län? När jag söker på Google hittar jag inget klockrent. Mest fokus på hus och större offentliga byggnader. Men jag kanske söker efter fel saker.

Här är en kort beskrivning av vad jag vill ha på tomten. Kommer inte ha tid eller råd att bygga allting direkt utan det kommer ske stegvis. Kanske över en tidshorisont på 3+ år.

Vill ha en stor altan i flera etage som sveper runt delar av huset och binder samma de olika delarna på ett harmoniskt sätt. På altanen ska finnas plats för pool, liten bastu, matplats, och gärna ett litet utekök.

Jag ser gärna att altanen binder samman med ett gästhus och garage. Min egna tanke är att gästhuset är kombinerat med garage i suterräng, men det är inte ett måste.

Något område för odling, kanske ett växthus. Kanske kan integreras i altanen eller utanför?

Tacksam för era tips
 
BirgitS
Det låter som att det är en trädgårdsdesigner du behöver. Jag har för mig att forumets trädgårdsexpert håller till i Stockholmsområdet: Det finns en länk till hennes företag på https://www.byggahus.se/tomt/alla_fragor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.