Byggahus.se
Hej! Har en gammal kolfilterfläkt som är riktigt dålig. Då lägenheten tidigare har fått en vägg riven och nu har öppen planlösning med spisen mot vardagsrummet osar det nu fint in i soffan mm. Suck. Så jag har väl egentligen 2 frågor.

1. Kan man lösa detta på annat sätt? Har tjuvkikat hos grannen som verkar ha ett rör till sin ventil bredvid. Vet att man inte får koppla på och trycka ut oset i ventilationen men hur var det tänkt från början i dessa lägenheter tro?

2. Om jag måste ha en kolfilterfläkt som blåser luften rätt ut i lägenheten, finns det nån som faktiskt funkar? Har bytt filter osv på denna men ser att oset inte ens går upp i fläkten när den är igång.
 
  • Köksfläkt i rostfritt stål, vit kakelvägg, inbyggd spotlights, del av glashylla, modernt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pernilla Bengtsson3
  • Laddar…
Har ni gjort rent den på länge och byt filtret?
 
K
Byt fläkt och kör med plasmafilter så blir det betydligt bättre.
 
K Kirre2021 skrev:
Byt fläkt och kör med plasmafilter så blir det betydligt bättre.
Det ska alltså vara en fläkt med samma funktion, sug och blås tillbaka ut i rummet, men med annat filter?
 
K _Fredrik_ skrev:
Har ni gjort rent den på länge och byt filtret?
Jadå allt är rengjort, nya fettfilter och kolfilter.
 
BirgitS
När fläkten sitter så där kan det vara nödvändigt att starta den 10 minuter innan den behövs för att luftflödena ska anpassa sig.

Pernilla Bengtsson3 Pernilla Bengtsson3 skrev:
Har tjuvkikat hos grannen som verkar ha ett rör till sin ventil bredvid. Vet att man inte får koppla på och trycka ut oset i ventilationen men hur var det tänkt från början i dessa lägenheter tro?
Någon bild på hur det ser ut hos grannen?
Från början så var köket ett separat rum för att oset inte skulle spridas ut i bostaden och fram till 60-talet ungefär var det t.ex. bara ett hål med en propeller ovanför spisen.
Pernilla Bengtsson3 Pernilla Bengtsson3 skrev:
Jadå allt är rengjort, nya fettfilter och kolfilter.
Även det som är åtkomligt bakom fett- och kolfilter?
 
K
Pernilla Bengtsson3 Pernilla Bengtsson3 skrev:
Det ska alltså vara en fläkt med samma funktion, sug och blås tillbaka ut i rummet, men med annat filter?
Ja precis, om du inte kan sätta en vanlig fläkt vill säga. Plasma filter är dyrt men räcker längre och filtrerar bättre jämfört med vanligt kolfilter.
 
K Kirre2021 skrev:
Ja precis, om du inte kan sätta en vanlig fläkt vill säga. Plasma filter är dyrt men räcker längre och filtrerar bättre jämfört med vanligt kolfilter.
Med en vanlig fläkt, menar du en man kopplar på ventilationen? Hur vet man om man kan sätta det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
När fläkten sitter så där kan det vara nödvändigt att starta den 10 minuter innan den behövs för att luftflödena ska anpassa sig.


Någon bild på hur det ser ut hos grannen?
Från början så var köket ett separat rum för att oset inte skulle spridas ut i bostaden och fram till 60-talet ungefär var det t.ex. bara ett hål med en propeller ovanför spisen.

Även det som är åtkomligt bakom fett- och kolfilter?
BirgitS BirgitS skrev:
När fläkten sitter så där kan det vara nödvändigt att starta den 10 minuter innan den behövs för att luftflödena ska anpassa sig.


Någon bild på hur det ser ut hos grannen?
Från början så var köket ett separat rum för att oset inte skulle spridas ut i bostaden och fram till 60-talet ungefär var det t.ex. bara ett hål med en propeller ovanför spisen.

Även det som är åtkomligt bakom fett- och kolfilter?
Just nu hade nog ett propeller-hål funkar bättre än detta åbäke. Men ska testa starta 10 min innan och se om de blir bättring!

Jag har bott i många lägenheter tidigare men aldrig haft problem eller varit med om en fläkt som blåser ut luften i rummet som denna gör. Har iofs aldrig haft en sånhär fri fläkt utan alltid en sån ”vanlig” som sitter under ett skåp/kryddhylla typ, vet inte hur dom funkar. Men dom funkade :sweat:
Tjuvkika hos grannen gör jag men tjuvfota där går min gräns haha så tyvärr ingen bild.

På mina bilder, filtren som är nedplockade och rengjorda och hur det ser ut bakom dem. Den svarta klumpen antog jag var motorn som sitter där den sitter. Ska något rengöras där?
 
  • Tre metallnätfilter ligger på ett mörkt bord, troligen för ventilation eller dammskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ugn med fläkt och modellinformation, metallisk finish, stängt skåputrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I en lägenhet jag var med och gjorde i ordning för några år sedan så ledde vi in luften från kolfilterfläkten i en "låda" ovanför köksskåpen där frånluftsventilen satt.
Utrymment var försett med ett snyggt galler så det fanns aldrig någon risk för att man tryckte ut luften i ventilationssystemet.
Funkade väldigt bra!
Så kolla var frånluftsventilen sitter och led fläktoset dit, bygg in det och ha Utrymmet ventilerat!
Då kan aldrig övertryck skapas men man blir ändå av med det mesta av det som filtret inte tar.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
I en lägenhet jag var med och gjorde i ordning för några år sedan så ledde vi in luften från kolfilterfläkten i en "låda" ovanför köksskåpen där frånluftsventilen satt.
Utrymment var försett med ett snyggt galler så det fanns aldrig någon risk för att man tryckte ut luften i ventilationssystemet.
Funkade väldigt bra!
Så kolla var frånluftsventilen sitter och led fläktoset dit, bygg in det och ha Utrymmet ventilerat!
Då kan aldrig övertryck skapas men man blir ändå av med det mesta av det som filtret inte tar.
Aha det lät ju smart! Jag är väldigt oteknisk nu men jag antar att frånluftsventilen är den runda som sitter bredvid fläkten på min bild? Den suger inåt i alla fall :) Då skulle jag alltså ”låda in” från fläkten och dit?
 
Att bygga in med vad som helst får man inte göra, även om det är en kolfilter. Det blir alltid något fett som följer med ( i förbyggande för spridande av ev brand ) och då ska det vara plåttrumma med möjlihet till att rensa
 
J jonaserik skrev:
Att bygga in med vad som helst får man inte göra, även om det är en kolfilter. Det blir alltid något fett som följer med ( i förbyggande för spridande av ev brand ) och då ska det vara plåttrumma med möjlihet till att rensa
Ganska enkelt att torka av skåpet/lådan om man gör det lite smart.
Och speciellt mycket hamnar inte där ändå iom att filtren tar det mesta.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
ändå iom att filtren tar det mesta
Och vad är det mesta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.