Byggahus.se
Jag och sambon tittar på hus men jag oroar mig över en ganska stor spricka i fasaden. Den verkar ha varit där ett tag för ca 10 år sedan putsade man om hela huset. I övrigt ser huset fint ut och fritt från sprickor. Jag är inte intresserad av att putsa om hela huset men skulle vilja fylla i sprickan så värme inte tar sig ut. Mindre färgskiftningar har jag inga problem med.
Hur illa ser sprickan ut? Bör man kanske undersöka djupare för skador? Varit ett företag där så man har skruvat upp skyltar, jag tror att dessa skyltar är vad som skapat sprickan…
Huset är byggt 37 och är troligen plankstomme.
 
  • Gilla
Jarl Corn och 1 till
  • Laddar…
Skyltarna har nog inte med sprickan att göra. dom sitter högre upp. Troligtvis är det en rörelse i hörnet som gjort det, det beror även på vad för övrigt materiel som huset är byggt med. Är det ett trähus med puts på, kanske vassmatta bakom med. Många faktorer som spelar in. Det med att värme skulle försvinna ut den vägen kan du glömma.
 
  • Gilla
Kitamin och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skyltarna har nog inte med sprickan att göra. dom sitter högre upp. Troligtvis är det en rörelse i hörnet som gjort det, det beror även på vad för övrigt materiel som huset är byggt med. Är det ett trähus med puts på, kanske vassmatta bakom med. Många faktorer som spelar in. Det med att värme skulle försvinna ut den vägen kan du glömma.
tack för svar! :)
så jag bör inte behöva oroa mig alltför mycket? Vet att man har stängt igen en garageinfart sedan ägarbytet (kanske 10 år sedan) och den infarten var under denna väg. Kan tänka mig att huset har fått sättningar efter detta. Så vi bör alltså kunna knacka bort det lösa och bara putsa över sen måla? Behöver inte matcha resten av färgen på huset, bara sprickan inte syns är jag nöjd :)
edit:
är ett hus på betonghålsten, plankstomme men vad man har mellan väggarna är jag osäker på. För ca 10 år sedan gjordes en omfattande renovering, ny puts, nya ytskickt inne, drog fiber genom hela huset, nya rör, ny el, fixad dränering osv. Vet ej om man bytte isolering då. När huset byggdes var det påkostat så väggar och isolering bör förhoppningsvis vara ordentligt gjorda.
 
Det enda som kan hända i dagens läge är att den kakan är lös och kan ramla ner. Klart det går att knacka ner det lösa och putsa om en del. Men var beredd på att det kan vara löst på ett större område än det som syns.
 
J jonaserik skrev:
Det enda som kan hända i dagens läge är att den kakan är lös och kan ramla ner. Klart det går att knacka ner det lösa och putsa om en del. Men var beredd på att det kan vara löst på ett större område än det som syns.
okej, du menar alltså att en stor kaka kan sitta lös så området som behöver ny puts kan vara väldigt mycket större, då är ju frågan om det är löst på väggen jag filmade eller väggen till vänster. Till vänster där är det dock inte så mycket puts då det är ett stort fönsterparti där. Bör sprickor som denna oroa mig? Är ingen spricka ner i självaste grunden, endast putsen som du ser på bilden :)
 
B
Jag tror det är bättre att fylla ut sprickan med en elastisk fogmassa, t.ex. en sådan som används i rörelsefogar, och ev. Måla lokalt så lite som möjligt. Är något väldigt löst måste det bort såklart.

Det är svårt att knacka ner en större del och reparera utan att få en tydligt iögonfallande reparation, eller göra det hela till väldigt stort/dyrt jobb. Tror det är bättre att bättra på lokalt.

Det är ingen stor värmeförlust där. Försumbart.

Om det där har hänt på 10år, så kommer det inte hända så mycket på kommande 10år heller, framförallt inte om orsaken är sättningar pga de ändrade omständigheter kring garaget som du redovisat. Då kanske det helt stannat av nu.

Jag har nån liknande spricka hemma som troligtvis är äldre än 40år. Det har inte hänt något på de nästan 15år som vi bott i hudet med den sprickan.
 
B BSOD skrev:
Jag tror det är bättre att fylla ut sprickan med en elastisk fogmassa, t.ex. en sådan som används i rörelsefogar, och ev. Måla lokalt så lite som möjligt. Är något väldigt löst måste det bort såklart.

Det är svårt att knacka ner en större del och reparera utan att få en tydligt iögonfallande reparation, eller göra det hela till väldigt stort/dyrt jobb. Tror det är bättre att bättra på lokalt.

Det är ingen stor värmeförlust där. Försumbart.

Om det där har hänt på 10år, så kommer det inte hända så mycket på kommande 10år heller, framförallt inte om orsaken är sättningar pga de ändrade omständigheter kring garaget som du redovisat. Då kanske det helt stannat av nu.

Jag har nån liknande spricka hemma som troligtvis är äldre än 40år. Det har inte hänt något på de nästan 15år som vi bott i hudet med den sprickan.
tackar hjärtinnerligt för dina svar
 
Orsaken är alldeles säkert att man inte gjorde ordentligt omvik med armeringsnät runt hörnet när huset putsades om.
I övrigt håller jag med dom ovan som föreslår att ni ska lägga på en mjukfog så länge.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
M MagHam skrev:
Orsaken är alldeles säkert att man inte gjorde ordentligt omvik med armeringsnät runt hörnet när huset putsades om.
Instämmer. Hörnen är en svag punkt vid revetering. Med t.ex. Målarkalks system förordas inte bara ett väl tilltaget omvik utan även en kompletterande armering med en remsa av putsnät i hörnet.

Utan att vara någon expert skulle jag vilja påstå att skadan är typisk för otillräcklig armering i hörnet. Alltså troligen en brist i utförandet när huset putsades om, tyvärr. Skall man åtgärda det på ett beständigt sätt lär man behöva göra om hela hörnet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
Jag och sambon tittar på hus men jag oroar mig över en ganska stor spricka i fasaden. Den verkar ha varit där ett tag för ca 10 år sedan putsade man om hela huset. I övrigt ser huset fint ut och fritt från sprickor. Jag är inte intresserad av att putsa om hela huset men skulle vilja fylla i sprickan så värme inte tar sig ut. Mindre färgskiftningar har jag inga problem med.
Hur illa ser sprickan ut? Bör man kanske undersöka djupare för skador? Varit ett företag där så man har skruvat upp skyltar, jag tror att dessa skyltar är vad som skapat sprickan…
Huset är byggt 37 och är troligen plankstomme.

Ser ut som att grunden inte är dränerad... säger inte att de är de som är orsaken, men ibland kan de vara det.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Ser ut som att grunden inte är dränerad... säger inte att de är de som är orsaken, men ibland kan de vara det.
enligt mäklare och säljare ska det vara dränerat, man passade på att även lägga rör mär man la plaströr för takavvatning
 
N
Allting spricker, ser ut som webers stänkputs.
Tror inte dom har slarvat med att dra runt armeringsnät runt hörnan.
Att dra dit en mjukfog fyller ingen funktion.
Min åsikt.
 
N neo11 skrev:
Allting spricker, ser ut som webers stänkputs.
Tror inte dom har slarvat med att dra runt armeringsnät runt hörnan.
Att dra dit en mjukfog fyller ingen funktion.
Min åsikt.
Så vad hade du gjort istället?
 
Kirk Giordano ser man här använda någon typ av fog som innehåller sand för ändamålet:

 

Bästa svaret

N
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.