Byggahus.se
Vad tror forumet om att göra något liknande som bilden? Kommer det fungera bra eller dåligt? Hur gör man isåfall för att få tätt vid övergången från vattenlåset till avloppsröret?
Mina kunskaper inom VVS är väldigt begränsade men ser fram emot att lära mig mer och detta hade varit ett kul projekt att prova på.
 
  • Konstnärlig installation med kopparledningar som handfat och kran; minimalistisk, industriell design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Hur skall man rensa vattenlåset?
Fö eller senare är det fyllt med hår och tvålrester.
 
L Leif i Skåne skrev:
Hur skall man rensa vattenlåset?
Fö eller senare är det fyllt med hår och tvålrester.
Är väl bara att släppa muttrarna som håller det och göra rent? (y)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag tänker samma som
jonas_da jonas_da skrev:
Är väl bara att släppa muttrarna som håller det och göra rent? (y)
Jag tänker samma. Det blir väl inte mycket svårare än ett vanligt i plast?
 
Dem i plast har en pung
 
Tråkiga svaret är att försöka hitta ett färdigt kit. Köpa så stora kopparrör och sen böja utan riktiga och dyra verktyg är inte lätt, om det ens går. Sen att hitta en övergång från kopparröret till en g32 gänga är inga vanliga saker du hittar i vanliga butiker heller.

Börja läsa på lite om olika storlekar på kopparrör, vad gängorna heter etc. Vanliga bottenventiler har t.ex. g32 gänga i ändan, sen försöka hitta någon övergång till det du vill fortsätta med, blir till att googla mycket!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Tråkiga svaret är att försöka hitta ett färdigt kit. Köpa så stora kopparrör och sen böja utan riktiga och dyra verktyg är inte lätt, om det ens går. Sen att hitta en övergång från kopparröret till en g32 gänga är inga vanliga saker du hittar i vanliga butiker heller.

Börja läsa på lite om olika storlekar på kopparrör, vad gängorna heter etc. Vanliga bottenventiler har t.ex. g32 gänga i ändan, sen försöka hitta någon övergång till det du vill fortsätta med, blir till att googla mycket!
Det finns en bekant i närheten som bygger egna motorcyklar. Jag vet att han har maskiner till böja rör och mycket annat. Hos honom kan jag nog få böja rören.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[länk]

Om man kan tänka sig att löda röret så är det inte särskilt komplicerat. Krävs lite handlag för att få det snyggt bara.
Tack för länken! Jag är ganska noggrann som person och tycker om att nörda ner mig, så det verkar inte helt omöjligt att löda. Går det inte, blir dåligt eller fult så kan man ju alltid köpa ett vanligt vattenlås...

I övergången till det gråa avloppsrören borde väl en FALU gumminippel funka?
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
På bilden är det ju pressade kopplingar, så man måste ju inte löda. Hyra pressmaskin är billigt och den är enkel att använda.
 
  • Gilla
ujh
  • Laddar…
U ujh skrev:
Vad tror forumet om att göra något liknande som bilden? Kommer det fungera bra eller dåligt? Hur gör man isåfall för att få tätt vid övergången från vattenlåset till avloppsröret?
Mina kunskaper inom VVS är väldigt begränsade men ser fram emot att lära mig mer och detta hade varit ett kul projekt att prova på.
Köpa färdigt vattenlås i mässing är inte ett alternativ? https://www.sekelskifte.com/product/vattenlas-for-vagganslutning-massing
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Köpa färdigt vattenlås i mässing är inte ett alternativ? [länk]
Jo jag skulle kunna köpa ett färdigt men första alternativet är att försöka skapa någonting själv, om enbart för att ha provat och misslyckas. Så länge det inte springer iväg allt för mycket i pengar så kan det vara värt det.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
På bilden är det ju pressade kopplingar, så man måste ju inte löda. Hyra pressmaskin är billigt och den är enkel att använda.
Jag ska utforska båda alternativen. Rinkaby Rör verkar ju ha de delar som jag behöver oavsett vilken metod jag väljer.
 
Enda haken med det fina i första inlägget är ju att det ser ut att gå ner i golvet.
I nybyggen/totalrenoveringar försöker man ju undvika rörgenomföringar i golvet.
 
Krilleman
Huddingebo Huddingebo skrev:
Enda haken med det fina i första inlägget är ju att det ser ut att gå ner i golvet.
I nybyggen/totalrenoveringar försöker man ju undvika rörgenomföringar i golvet.
Den enda rörgenomföring som godkänns i golv, enligt säkervatten, är just för avlopp.

Så det är inget fel i sig. Även fast man försöker hålla sig till vägg om det går! (y)
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.