Byggahus.se

Kran och vattenlås av kopparrör?

1. U
    Självbyggare · 35 inlägg

ujh

Självbyggare
    Vad tror forumet om att göra något liknande som bilden? Kommer det fungera bra eller dåligt? Hur gör man isåfall för att få tätt vid övergången från vattenlåset till avloppsröret?
    Mina kunskaper inom VVS är väldigt begränsade men ser fram emot att lära mig mer och detta hade varit ett kul projekt att prova på.

2. L
    Husägare · Skåne · 4 454 inlägg
    Hur skall man rensa vattenlåset?
    Fö eller senare är det fyllt med hår och tvålrester.

3. jonas_da
    Allvetare · Götlaborg vet du la · 102 inlägg

jonas_da

Allvetare
    Är väl bara att släppa muttrarna som håller det och göra rent? (y)

• Laddar…
  4. U
    Självbyggare · 35 inlägg

ujh

Självbyggare
    Jag tänker samma som
    Jag tänker samma. Det blir väl inte mycket svårare än ett vanligt i plast?

5. I
    Medlem · Västra Götaland · 2 314 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Dem i plast har en pung

6. ådal
    Renoverare · Göteborg · 706 inlägg

ådal

Renoverare
    Tråkiga svaret är att försöka hitta ett färdigt kit. Köpa så stora kopparrör och sen böja utan riktiga och dyra verktyg är inte lätt, om det ens går. Sen att hitta en övergång från kopparröret till en g32 gänga är inga vanliga saker du hittar i vanliga butiker heller.

Börja läsa på lite om olika storlekar på kopparrör, vad gängorna heter etc. Vanliga bottenventiler har t.ex. g32 gänga i ändan, sen försöka hitta någon övergång till det du vill fortsätta med, blir till att googla mycket!

• Laddar…
  7. D
    Medlem · E · 26 479 inlägg
    • Laddar…
  8. U
    Självbyggare · 35 inlägg

ujh

Självbyggare
    Det finns en bekant i närheten som bygger egna motorcyklar. Jag vet att han har maskiner till böja rör och mycket annat. Hos honom kan jag nog få böja rören.

• Laddar…
  9. U
    Självbyggare · 35 inlägg

ujh

Självbyggare
    Tack för länken! Jag är ganska noggrann som person och tycker om att nörda ner mig, så det verkar inte helt omöjligt att löda. Går det inte, blir dåligt eller fult så kan man ju alltid köpa ett vanligt vattenlås...

I övergången till det gråa avloppsrören borde väl en FALU gumminippel funka?

• Laddar…
  10. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 737 inlägg
    På bilden är det ju pressade kopplingar, så man måste ju inte löda. Hyra pressmaskin är billigt och den är enkel att använda.

• Laddar…
  11. H
    Medlem · 2 036 inlägg
    Köpa färdigt vattenlås i mässing är inte ett alternativ? https://www.sekelskifte.com/product/vattenlas-for-vagganslutning-massing

• Laddar…
  12. U
    Självbyggare · 35 inlägg

ujh

Självbyggare
    Jo jag skulle kunna köpa ett färdigt men första alternativet är att försöka skapa någonting själv, om enbart för att ha provat och misslyckas. Så länge det inte springer iväg allt för mycket i pengar så kan det vara värt det.

• Laddar…
  13. U
    Självbyggare · 35 inlägg

ujh

Självbyggare
    Jag ska utforska båda alternativen. Rinkaby Rör verkar ju ha de delar som jag behöver oavsett vilken metod jag väljer.

14. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 3 521 inlägg
    Enda haken med det fina i första inlägget är ju att det ser ut att gå ner i golvet.
    I nybyggen/totalrenoveringar försöker man ju undvika rörgenomföringar i golvet.

15. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 14 570 inlägg

KrillemanPremiumikon: Rör

Husspekulant Plumber
    Den enda rörgenomföring som godkänns i golv, enligt säkervatten, är just för avlopp.

Så det är inget fel i sig. Även fast man försöker hålla sig till vägg om det går! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.