Byggahus.se
Efter att spenderat många timmar av läsande på forumet och fått mycket inspiration och hjälp är det dax för mitt första inlägg! Det 3 senaste åren har vi renoverad ett radhuset vi köpt i en större stad i Sverige och nu är det äntligen dax för badrum 1 och 2. Vi har ett på nedresan och ett på övreplan. Båda i äldre skick och det på nedervåningen har passaret sin livslängd.

Vi har aktivt inte använt badrummet på nedervåningen då vi misstänker att det kan vara en skada i tätskicktet vid brunnen. Detta framkom även under besiktningen. Då gjordes en fuktmätning vid brunnen och det visade att var torrt. Jag hade nästa förväntat att det skulle var någon skada bakom allt kakkel, men aldrig på denna nivå!

Jag har tidigare renoverat badrum och är väll insatt i vilka bransch reglerna är. Så tänkte jag kunde bidra med en liten byggtråd om ett nytt badrum i ett helt vanligt radhus! Det är mest för att dokumentera, kanske någon kan få idéer, och om ni ser nåt tokigt eller konstigt så uppskatas gärna feedback. Försöker besvara frågor med! Ett badrum med duschhörna, vita kakelväggar, träpall och golvstående blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter vi tagit bort inredning och kommod frågar man sig vem som gör så här många håll?
Ett badrum med toalett under renovering, saknar handfat, kakelväggar, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En duschhörna med smutsiga kakel, en träpall och duschdörrar av glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många frågetecken över det "fall"
Stolben på golvbrunn, kakelgolv, närbild, inomhus, slumpmässig placering, metallgaller, avloppsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och varför ser det ut så här runt golvbrunnen? Någon som amatörmässigt försökt laga något?
Rör och ventiler i öppen vägg, byggavfall, oavslutad rörinstallation eller renovering, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blockar dom gamla rören för tillfället.... Gick lite hårt på linnet.... Men blev lite nervös när jag upptäckte att det var 16mm rör istället för vad jag hade taget föregivet var 15mm. Fick rusa till byggaffären och byta kopplingar innan det stängde.
Renovering pågår, rivet gipsvägg, träreglar synliga, bråte på golvet, delvis träpanel, ombyggnadsarbete, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, vägg rivits ner, träreglar exponerade, bråte av gips och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första upptäckten av skada. Det som byggt här förut har inte tätat hålet för rörkläman under duschen och genom åren har det kommit in en del vatten. Men allt är torrt.
Avskalat rum med exponerade trästommar, trasigt betonggolv och byggavfall. Renovering eller rivning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här såg mindre bra ut!!! Svart mögel överallt....
Förstörd, dammig golvyta med rörledningar och skräp i ett underkonstruktionsområde eller renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett lätt slag med hamren och den gick rakt igenom skivan.

Fy fan alltså!

Vid det här lagret slutade jag med rivningen pga av dels rädsla att för min hälsa och saknaden av rätt skyddsutrustning. Den som har byggt badrummet har alltså lagt en gipsskiva rakt över spångolvet och kaklat rätt på det, inget flyttspackel. (vanliga på 90 talet?). Det ser utt att saknas tätskickt överallt. Att man med rent samvete byggt detta som "hantverkare" skrämmer mig.

Så nu är frågan vad man ska göra? Är i kontakt med försäkrings bolaget för att se vad det säger. Om det tänker hjälpa med sanering eller ej. (Dolda fel försäkring finns, men tror inte det kommer att täcka ett skvatt då det fanns anmärkningar vid besiktningen och att den tekniska livslängden är passerad. Detta visste vi och fick ner priset efter budgivningen, med det i åtanke.). Det är oklart men högst troligt att det även har satt sig i bjälklaget under också.
Husgrunden är uppreglad på oisloerad betongplatta. (Inte en så bra bygg metod ska det ha visat sig, men populär för i tiden)

Någon som har någon erfarenhet med liknande mögel situation?
Fortsättning följer....
 
  • En röd hink fylld med trasiga, mögeldrabbade gipsplattor eller byggavfall, placerad inomhus, osnyggt och renoveringsrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande tråd, har tyvärr inga råd att ge men följer gärna ditt projekt.
 
  • Gilla
Connatty
  • Laddar…
Om man ska vara positiv så rev ni inte badrummet i onödan i alla fall:) Ni kommer känna er så nöjda när det väl blir klart. Kämpa! (och bilder under tiden)
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Välkommen till forumet!
Nu har jag inte hunnit till badrumsrenovering ännu, så är inte så kunnig på området, och ställer säkert därför en korkad fråga. Vad menar du med ”inte tätat hålet för rörkläman under duschen”?
 
  • Gilla
trazanapansson
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Välkommen till forumet!
Nu har jag inte hunnit till badrumsrenovering ännu, så är inte så kunnig på området, och ställer säkert därför en korkad fråga. Vad menar du med ”inte tätat hålet för rörkläman under duschen”?
Tack! Om man ser till dagens bransch regelverk och säkert vatten. Så ska man om man gör ett hål för infästning av tex, rörklämor eller duschblandare fylla hålet med tätmassa. I vårt fatt har dom bara satt en metalplug…
Bifogar bild för tydligare svar
Tekniska illustrationer för rörmokeri, tätning och montering enligt branschregler för säkra vatteninstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Plutus skrev:
Om man ska vara positiv så rev ni inte badrummet i onödan i alla fall:) Ni kommer känna er så nöjda när det väl blir klart. Kämpa! (och bilder under tiden)
Tack! Helt rätt, känns väldigt skönt att det inte kom som en stork chock från ingenstans utan när vi faktiskt skulle riva
 
Connatty Connatty skrev:
Tack! Om man ser till dagens bransch regelverk och säkert vatten. Så ska man om man gör ett hål för infästning av tex, rörklämor eller duschblandare fylla hålet med tätmassa. I vårt fatt har dom bara satt en metalplug…
Bifogar bild för tydligare svar
[bild]
Ok, tack! Och då detta var under duschen så var det alltså en klämma som hade med avloppet att göra som inte var tätad?
 
Stopp på grund av mögel?
Med munskydd bara att fortsätta jobbet.
Tänker jag.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Ok, tack! Och då detta var under duschen så var det alltså en klämma som hade med avloppet att göra som inte var tätad?
L Lilllen skrev:
Ok, tack! Och då detta var under duschen så var det alltså en klämma som hade med avloppet att göra som inte var tätad?
Förlåt jag som förklarar dåligt. Syftar på en sån här som håll fast det utanpåliggande rören som gick till duschblandaren

Metallisk rörklämma, installation, två hål, industriell, glansig yta, fastsättningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F FDT skrev:
Stopp på grund av mögel?
Med munskydd bara att fortsätta jobbet.
Tänker jag.
Är det så? Det kliar ju i kroppen att fortsätta. Men är rädd om jag fortsätter och bankar loss allt så kommer det sprida sig en massa mögel ut i resten av hemmet.

När man gör lite research på Google så varnar olika myndigheter och byggfack att det är en stor hälsa risk att leva med mögel, men väldigt lite om risken med jobbet att ta bort det….
 
Connatty Connatty skrev:
Är det så? Det kliar ju i kroppen att fortsätta. Men är rädd om jag fortsätter och bankar loss allt så kommer det sprida sig en massa mögel ut i resten av hemmet.

När man gör lite research på Google så varnar olika myndigheter och byggfack att det är en stor hälsa risk att leva med mögel, men väldigt lite om risken med jobbet att ta bort det….
Sluta googla, du blir bara sjuk ;) Riv försiktigt, lägg i en säck och kör iväg till tippen.
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sluta googla, du blir bara sjuk ;) Riv försiktigt, lägg i en säck och kör iväg till tippen.
Hmm. Detta är vad jag vill göra, men frugan och resten av familjen är väldigt benägna med att jag väntar tills försäkringsbolaget sagt sitt…

Det jobbig blir väll om det satt sig i bjälklaget under också.
 
Connatty Connatty skrev:
Hmm. Detta är vad jag vill göra, men frugan och resten av familjen är väldigt benägna med att jag väntar tills försäkringsbolaget sagt sitt…

Det jobbig blir väll om det satt sig i bjälklaget under också.
F-bolaget kommer inte ersätta en krona eller säga något om själva rivningen. På med en bra andningsmask med filter och köööör!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Connatty Connatty skrev:
Förlåt jag som förklarar dåligt. Syftar på en sån här som håll fast det utanpåliggande rören som gick till duschblandaren

[bild]
Aha, men ser det ut som att det är från detta ställe som så mycket vatten kommit in? Du skrev förstås även att det såg ut att saknades tätskiktet, vilket förstås inte alls är bra. Men tänker att det kanske var rollat? Alltid lite intressant när saker inte funkat bra. Man kan ofta lära sig mycket av det om man är lite observant.
 
Efter några veckors avbrott pga av en dubbelsidig öroninflammation och diverse diskussioner med vårt försäkringsbolag. Det erbjöd sig att betala för virke som måste bytas ut i grunden om det fanns skador där.

Skadat golv och bjälklag med synliga rör och isolering, vid en renovering eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskada, mögel och förfall på träbjälkar, rörledningar synliga, konstruktion avskalad, renoveringsbehov i byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av en avskalad husvägg som exponerar träbjälkar, isolering, och rör. Renovering eller skador synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som tur visar det sig inte vara något mögel på grunden eller under spånskivorna.
Hand håller gammal handske i en öppen vägg med synliga rör och isolering. Renovering eller reparation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

intressant vad man hittar, två strumpor och ett par trosor under golvet…

Byggarbetsplats med lasermarkering, rörledningar och träreglar i halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete inomhus med avtäckta väggstommar, rörledningar och laserlinjer för mätning på golv och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsplats, nakna träreglar, isolering synlig, byggavfall, golvventil, grovarbete påbörjat, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det dax att bygga upp allt igen. Men stadigare denna gången. Otroligt vilket klent virke (dimension) det använt innan. Fick göra lite special lösningar då jag helst inte vill bila upp hela golvet, men blir rakt och stadigt
Pågående badrumsrenovering, öppet golv med synliga rör, hammar, toalettfläns, trästomme, renoveringsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete pågår, träreglar i golv, synliga rör, väggar delvis rivna, vattenpass ligger på träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i öppen golvkonstruktion, verktyg synliga, renovering pågår, träbjälkar, rör, osäkerhet, ej färdigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gamla avloppen satt som sten, vet inte om det var vanligt att man limmade dem för? Det var spår av någon sorts lim eller smörjmedel runt dem. Fick till slut bort dem med hjälp av frugans hårfön, tur, Annars hade blivit till att bila upp golvet runt dom.
Byggarbetsplats med synliga träbjälkar, avloppsrör, ventileringsgaller och vattenpass. Inomhus under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-arbete, rörinstallation, uppbruten golvsektion, avloppsrör, byggarbetsplats, oavslutad renovering, konstruktionsträ, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa vecka blir det att ta tag i golv och dörrbyte!
 
  • Gilla
  • Wow
kingen101 och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.