Byggahus.se
Flyttar ett par slingor från en fördelare, och behöver förlänga rören. Det är matningar som får synlig skarv, så inget dolt i golv. Har ni tips på en pex till pex nippel som funkar för 20 slang?

Jag vill inte ha för pressverktyg. Har hittat pex till R20, men känns onödigt att köpa 3 delar för en skarv. Borde finnas en ren skarvnippel..
 
  • Gilla
Sven Ollesson
  • Laddar…
Rickard.
Vad finns det för nipplar som inte pressas? Antar att expanderas inte är ok heller?

Vad jag vet finns är Vatette 22mm skruvdel och 2 kopplingsset 20mm, rätt godstjocklek(finns flera olika modeller)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vad finns det för nipplar som inte pressas? Antar att expanderas inte är ok heller?

Vad jag vet finns är Vatette 22mm skruvdel och 2 kopplingsset 20mm, rätt godstjocklek(finns flera olika modeller)
Med pressas menar jag med pressverktyg, vanliga pex/kona med mutter tänker jag. Lk har även push fit som verkar vara verktygslöst. Aldrig sett innan vet inte om det är ett bra alternativ..
 
Demmpa Demmpa skrev:
Två av dessa,
[länk]
samt en
[länk]
Den varianten har jag tänkt på, men det var det jag menade med att slippa köpa 3 delar. Tänkte det borde finans en komplett skarv nippel. Vatette delarna är ju dock inte så dyra, så kanske enklast så.
 
Rickard.
M mojjen skrev:
Den varianten har jag tänkt på, men det var det jag menade med att slippa köpa 3 delar. Tänkte det borde finans en komplett skarv nippel. Vatette delarna är ju dock inte så dyra, så kanske enklast så.
Dom har bara valt att lösa det så för att slippa lagerhålla alla olika varianter. Det finns 3 eller 4 olika 20mm pexrör har jag för mig.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.