Byggahus.se

Renovera eller köpa nya fönster för att slippa kallras

  • Antal röster
    34
Behöver er hjälp med att reda ut vad som är bästa vägen framåt för vår villa! Står i valet och kvalet att byta ut eller renovera våra tre gamla flaggfönster. Anledningen till att jag är inne på att eventuellt byta är då den tidigare ägaren redan hade bytt ut alla fönster förutom dessa tre.

Problemet jag framförallt försöker lösa är det kallras som uppstår intill dem. Har nämligen soffan ståendes rätt under två av fönstrena och i dagsläget är kallraset så pass illa att man måste ha en filt på axlarna för att kunna sitta direkt under fönstret en längre tid.

Hur hade ni löst problemet? Renovera fönstren och sätta in energiglas? Eller, byta ut fönstrena mot nya moderna i samma stil?

Huset är från 1921, murat i tegel med putsad fasad. Precis nyrenoverat invändigt om det har någon betydelse.
 
  • Ett fönster med dekorativ lampa, gröna växter och utsikt över träden utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus, ljust putsat, svart tak, utbyggnad, terrass, gräsmatta, delvis snö, träd, molnig himmel, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mysigt vardagsrum med soffa, stjärnlampor i fönstren och en takkrona.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovera
Även om ni gillar nutidens/ovanvåningens fönster eller dess U-värde är de sannolikt av mycket sämre kvalité än de hundraåriga orginalfönstren. Byt glas, sätt en extra lös innerbåge och/eller renovera lista och dreva om de befintliga.
 
  • Gilla
Ensamseglare
  • Laddar…
Syns lite dåligt på bilden, är det tvåglasfönster, eller bara enkelglas?

Och du har kollat så att tätningslisterna är OK? Så det är alltså själva fönsterytan som skapar kallraset?

För mig skulle ett byte vara sistahandsalternativet. fönstren ser väldigt fina ut, och om du byter till nya med en annan indelning mellan rutorna blir det en försämring av utseendet (tycker jag). Om det är tvåglasfönster, så borde det gå att byta en av rutorna mot en kasett med isolerglas.

Men kallras från tvåglasfönster beror oftast på brister i tätningslisterna.
 
  • Gilla
Ensamseglare
  • Laddar…
Så kraftigt kallras tror jag är drag. Känn runt fönstret och kolla listerna. Det är enkelt att byta och gör stor skillnad.
Hur är skicket utöver att det känns kallt?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
2 glasfönster: Solig utsikt genom smutsigt fönster, vita fönsterramar, reflektioner, eftermiddag eller morgonljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lister sitter på alla fönster och ser ut att vara täta.
 
Ensamseglare Andreas Nobell skrev:
2 glasfönster: [bild]
Lister sitter på alla fönster och ser ut att vara täta.
Ensamseglare Andreas Nobell skrev:
2 glasfönster: [bild]
Lister sitter på alla fönster och ser ut att vara täta.
pröva att känna och lyssna runt fönstret.
Gärna med en tänd brasa om du har öppen spis/kamin så ökar undertrycket.
Lister stelnar och trycks ihop efter ett tag.
Ibland får man justera beslagen eller sätta dubbla lister på någon sida om fönstret har slagit sig.
 
O Odi et Amo skrev:
pröva att känna och lyssna runt fönstret.
Gärna med en tänd brasa om du har öppen spis/kamin så ökar undertrycket.
Lister stelnar och trycks ihop efter ett tag.
Ibland får man justera beslagen eller sätta dubbla lister på någon sida om fönstret har slagit sig.
Känner inte av något drag nu efter att jag eldat i kakelugnen. Men kallraset finns där fortfarande precis under fönstret. Rutorna är iskalla på insidan.

Öppnade rutorna precis och såg då att det inte är några tätningslister mellan rutorna. Ska det vara så? Se bild nedan.
 
  • Vit dörrpost och hänglås, kvällstid med suddiga ljus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönsterhörn inifrån med smutsiga kanter och en spegling av kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterdel med spegelreflektion, vit sladd och sliten fönsterkarm. Bakgrundens person är suddig. Skymning eller gryning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ensamseglare Andreas Nobell skrev:
Öppnade rutorna precis och såg då att det inte är några tätningslister mellan rutorna. Ska det vara så? Se bild nedan.
JA
 
Claes Sörmland
Det där är ju moderna fönster från typ 70-talet. Finns ingen anledning att vara sentimental med, ingen period där fönster visade kvalitet.
 
  • Gilla
imported_Benno och 5 till
  • Laddar…
Ensamseglare Andreas Nobell skrev:
Känner inte av något drag nu efter att jag eldat i kakelugnen. Men kallraset finns där fortfarande precis under fönstret. Rutorna är iskalla på insidan.

Öppnade rutorna precis och såg då att det inte är några tätningslister mellan rutorna. Ska det vara så? Se bild nedan.
Nej, Den innersta rutan ska vara så tät det bara går mot karmen. Den yttre rutan ska tätas så mycket det går utan att få kondens mellan rutorna. (typ en eller två kortare glipor i nederkanten på listen) Har du fritt luftflöde mellan rutorna kommer funktionen hos fönstret i praktiken att närma sig ett englas.
 
Ett alternativ kan också vara att låta tillverka innanfönster som sätts upp bara under den kallaste årstiden. Det skulle gå att montera mot insidan på karmen och ha en enda stor glasruta i. Viktigt då att hålla sig till samma princip att den innersta rutan ska vara den som är helt tät, så då måste alltså listen mellan 2-glas fönstret och karmen justeras.
 
Ensamseglare Andreas Nobell skrev:
Känner inte av något drag nu efter att jag eldat i kakelugnen. Men kallraset finns där fortfarande precis under fönstret. Rutorna är iskalla på insidan.

Öppnade rutorna precis och såg då att det inte är några tätningslister mellan rutorna. Ska det vara så? Se bild nedan.
Ja, det är kopplade 2-glas fönster. Det ska vara öppet mellan glasen.

Byt till Superenergifönster med u-värde 1,0 och välj en bra svensk tillverkare t ex Elitfönster eller Outline (samma tillverkare). 10 års garanti.

Man lever bara en gång och 3 fönster kostar inte så mycket att byta.

Det är en enorm skillnad i värmeförlust mot dina befintliga fönster som har ett u-värde på ca 2,8 - 3,0.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där är ju moderna fönster från typ 70-talet. Finns ingen anledning att vara sentimental med, ingen period där fönster visade kvalitet.
Ja, jag tänkte väl! De där fönstren är inte 100 år gamla.
Sen kan man välja att behålla dem ändå för att de är mer estetiskt tilltalande än övriga fönster på huset. Nytillverkade fönster av motsvarande typ ser tveklöst ut som 'nya fönster av äldre modell'.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är inte originalfönster och de andra är bytta.
Jag hade bytt till nya.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där är ju moderna fönster från typ 70-talet. Finns ingen anledning att vara sentimental med, ingen period där fönster visade kvalitet.
tack för input! Detta är mitt första hus så allt är nytt för mig här. Alltså finns det inget värde i att spara dessa fönster då virket i dessa inte är bättre än nuvarande? Jag ska inte ge mig på att låta en firma installera isolerglas på dessa fönster då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.