Byggahus.se
Tja,
Har en luft-vatten pump, Nibe F2120 och VVM310, och tänkte rensa smutsfiltren för att säkerställa att vp:n arbetar effektivt.

Som jag förstått det så ska det sitta ett filter på returen (radiatorer) och den har jag rensat.

Dock läste jag att det även kan/ska sitta ett filter till utedelen.
Jag har 2 rör som går från innedelen till utedelen, där -verkar- sitta ett filter på varje rör (se bilder) men när jag öppnade dem så fanns det inget filter, svårt att se dock pga deras läge men ni kan se på bild att det inte finns ett filter.

Är jag fel på det, är dessa inte filter? Öppnar jag rätt "mutter"?
Hittar inga andra på utsidan av huset.

Jag hittade ett filter som är kopplat till kallvattnet, se sista bild, som bla går till expansionskärlet. Den ska väl inte spela roll för hur effektivt vpn arbetar (eller borde jag rensa den?).
 
  • VVS-installation med isolerade rör, ventiler och mätare, röd cirkel markerar specifik del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutning med ventil, röd text frågar om den borde lossats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil av mässing på rörledning med isolering i dammig miljö, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingskoppling på isolerad rör, närbild, fokuserad på detaljer, VVS-komponent, potential reparationsscenario.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparrrör, avstängningsventil och isolerade rörledningar nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild1, övre ringen = säkerhetsventil.
Bild1, nedre ringen = avtappningsventil.

Bild2, pilen pekar på ventilspindeln.

Bild3, säkerhetsventil.

Bild4, avtappningsventil.

Bild5, ventilblock, svart kran = avstäningsventil troligen till tappvarmvatten, blå "kran" = säkerhetsventil troligen tappvarmvatten.
 
Oj, vilket snabbt och bra svar! Stort tack, jag känner mig något korkad då inget av det var ett filter alltså :)
När jag ändå har dig på tråden, säkerhetsventilens mutter satt löst, jag spände den men det kanske jag inte skulle ha gjort?

Jajamän, helt rookie i detta jag vet :)

Jag får leta mer efter ett filter till utedelen, får väl gå ut i kylan och kolla noggrannare. Vet du om det ska/bör sitta på övre eller på det undre röret (som går in i komprossorn)?
 
  • Gilla
ChristianLeds
  • Laddar…
Blåa ventilen på bild 1 ser ut att vara en kulventil med smutsfilter.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
F -Fredde- skrev:
Blåa ventilen på bild 1 ser ut att vara en kulventil med smutsfilter.
Tack, jag började fundera på om det kunde vara den! Står "Rubvalves S.30" på den, försökte googla men hittar inte mycket.
Jag ska prova att stänga ventilen (efter att ha stängt av värme och vatten produktionen) och testa att skruva av, kan väl inte hända så mycket om det nu inte skulle vara filtret, eller? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.