Hej,

Ska köpa en vattenmätare till huset, då vi är medlemmar i en vattenförening kommer vi inte köpa via det kommunala vattenbolaget utan jag är fri att välja.

Tanken är att köpa en Kamstrup Multical 21 för att kunna få in förbrukningen i Home Assistant.
https://www.vvsochbad.se/multical-21-25-m3-x-190-mm-for-kallt-vatten-och-med-wm-bus-1319085

Däremot är jag totalt värdelös på allt med rördelar, och är osäker på vilken storlek på mätaren jag ska köpa.

Jag är ganska säker på att jag ska ha bygglängd 190mm.
Men sen kommer vi till anslutningen!
Ytterdiameter på plaströret verkar vara ca 33mm (en civiliserad människa hade givetvis använt ett skjutmått, men det har tydligen gömt sig).
Då gissar jag att jag ska ha varianten som heter 1". (Jag förstår inte benämningen på dimensionen för den jag länkade, men förhoppningsvis kan butiken svara på det)

Känns det rimligt om man kollar på bilderna på konsolen?

• Måttband bredvid rör och betongvägg, antagligen för att mäta djup eller avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett skjutmått mot en stenmur, mäter avstånd, arbetsmiljö, verktyg synligt, sten, rör, och gammal isolering.
    Skapa konto
Just Kamstrup är väl en av de mest inlåsta leverantörerna av vattenmätare.

Eftersom du kan välja vilken du vill hade jag kikat på någon som du kan få mer information från än bara förbrukningen. Tex, backflöde, brusten ledning, läckage, frysrisk mm.mm.

Kolla exempelvis på Qalcosonic W1.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Anledningen till att jag kollat på Kamstrup är mest för att det verkar väl beprövat att få in den i Home Assistant. Det är egentligen den enda anledningen.
Och att den går att hitta att köpa på någorlunda vettiga ställen.

Qalcosonic W1 har jag inte hittat särskilt mycket mer än frågor om den går att integrera eller inte, och någon fundering om drivrutiner.
Samt ett inklipp från en manual om att den eventuellt var väldigt snål med hur ofta den skickade datan. Vilket iof inte är kritiskt för mig, jag kommer knappast sitta och bevaka förbrukningen.

Men absolut borde jag kolla på alternativ också, svårigheten är att hitta bra alternativ eftersom de flesta inte får välja mätare själva, så det är svårt att hitta någon med erfarenhet av andra mätare.

Qualcosonicen är väl beprövad men kanske inte för HA och den kan konfigureras hur ofta den ska skicka data. Fritt ur minnet så är standardkonfiguration att den skickar ett telegram var 4:e timme och då med mätvärden för varje timme de senaste 12 timmarna (vilket innebär överlapp - vilket är bra om något telegram inte skulle komma fram). Larm (läckage, brusten ledning, låg temp etc) triggar event och skickas direkt. Med den konfigurationen är batteribudgeten minst 14 år om jag inte minns helt fel.

Avkodningen av telegrammen är inte särskilt komplicerad, det finns ett WMbus-tillägg för HA, https://github.com/wmbusmeters/wmbusmeters-ha-addon, som har stöd för T1 och S1 telegram som Qualcosonic mätaren kan använda. Så det borde vara en bra början. Repot verkar dessutom aktivt med senaste commit för 3 dagar sedan.

Kamstrup-mätaren du kikar på verkar vara konfigurerad för C1-telegram av vad jag kan utläsa av artikelnumret, även C1 stöds av samma add-on länkat ovan.

Annars finns det ett gäng click-on-ögon som läser pulser optiskt på mätarens display/glas så du i princip kan ha vilken vattenmätare som helst men jag är tyvärr inte lika inläst på dessa som Kamstrup/Qualcosonic mätarna.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Wow, vilken koll! Tack så mycket!

Den här låter ju absolut mycket intressant nu när jag fått mer info.
Ska se om jag kan hitta någon vettig återförsäljare till privatperson eller till enskild firma.

Det är exakt det repot jag siktat in mig på att använda, jag snöade bara in på Kamstrupen eftersom det var den som det var enkelt att hitta information om (plus dålig koll på marknaden).

Siffersavläsning är ju kanske en "enklare" lösning, framförallt eftersom det är så lätt att få tag på prylarna. Men visst känns det trevligt med en lite snyggare produkt där man ändå utnyttjar den riktiga kommunikationen.

Nu återstår bara problemet med att förstå gängor och dimensioner, få tag på en återförsäljare och hitta tid (tur man är föräldraledig).

M mikio skrev:
Ska se om jag kan hitta någon vettig återförsäljare till privatperson eller till enskild firma.
Har du firma är väl Dahl eller Ahlsell tänkbara om de nu har dessa till vettigt pris.

Det är gängans ytterdiameter som du ska mäta och inte rörets. Jag brukar själv använda Rinkaby rörs storleksguide för gängor eftersom jag själv aldrig kommer ihåg omvandlingen från mm till tum; https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

Men det borde helt riktigt vara 1"-modellen du ska ha med 190mm bygglängd. (Det är standarddimension för villa).
För kamstrup-modellen behöver du titta i databladet på sidan 5, https://documentation.kamstrup.com/...a_sheet/CONTAC18E10B6B284A689352E04EAC90B149/, där denna tabell finns som säger att mätaren 021-40-C0E-8RK som du länkade i ditt första inlägg har G1 gänga, dvs 1" och ska passa din vattenmätarkonsol.

Tabell med mätarstorlekar, flöden och dimensioner för MULTICAL 21 flödesmätare i olika konfigurationer.
Skapa konto

Om du istället vill gå på Qualcosonic så är det RSK 5144211 du behöver enligt https://www.ambiductor.se/produkter/vattenmatare/ultraljud/qalcosonic-w1. Dessa har i allafall tidigare gått att köpa via Ahlsell och Dahls. Annars kontaktar du Ambiuctor direkt - de är hjälpsamma och kan förhoppningsvis tänka sig att hjälpa en intresserad privatperson också. Eventuellt kan Axioma som tillverkaren heter även hjälpa dig.

Såvitt jag minns så är sändningsintervallen likvärdiga mellan mätarna då det inte går att trolla med knäna när det kommer till energiförbrukning och batteribudget i IoT-sammanhang. Men om du däremot kör på en trådbunden Mbus mätare istället kan du få realtidsinformation.

Tänk på att mätarna kan konfigureras olika avseende sändningsintervall, larm mm och det är klokt att du ser till att du får den rätt konfigurerad från tillverkaren från början då jag är rätt säker på att du som privatperson inte kommer få tillgång till den programvara som krävs för omprogrammering. Jag vet att i alla fall Qualcosonic-mätarna kan omkonfigureras genom downlink-meddelande i NB-IoT och LoraWAN-utförande (då behövs inte någon särskild programvara) men tror inte WMbus har stöd för sådant.

När du väl fått in telegrammet i HA kommer du behöva koda av payloaden då datat är modellspecifikt. Vet inte om det finns färdigt i repot för kamstrupmätaren heller, men annars borde det vara en relativt smal sak att ordna för vilken mätare som helst bara man har tillgång till hur payloaden ska avkodas. I repot finns det dock en diskussion där det verkar som det i alla fall går att få ut förbrukningen out of the box med q400 drivern. Kolla på https://github.com/wmbusmeters/wmbusmeters/issues/315. Med andra ord borde det finnas bra förutsättningar att du kan få ut allt du önskar utan allt för mycket jobb.

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.