Byggahus.se
Jag renoverade mitt kök i februari-mars 2021, helrenovering med rivning, byte av ett fönster, uppsågning av golv och väggar för att flytta och komplettera el, lite omdragning av vatten och avlopp, lägga nytt golv, montera köket, lista tapetsera och måla, samt bygga in den nya side-by-side kyl-frysen en bit in i ytterväggen.
Alltsammans eget arbete, 6 veckor totalt, gissningsvis ca 250 timmar.

Nu är jag också pensionär, om än deltidsarbetande sådan, så alla panchisar är inte långsamma och okunniga...

Med det sagt så låter dessa timmar du fått faktura på galet mycket.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 8 till
  • Laddar…
R
Hej, snickare mässigt skulle jag säga Max 160 om ni själva kör till tippen och inhandlar material. Annars lägg på 8tim för bortforsling och material köp. 377tim för det är totalt orimligt.
Har monterat över 70st kök i mina år.

Med vänlig hälsning, Janne
 
  • Gilla
DataJonny och 17 till
  • Laddar…
377 timmar är ju 5 veckor, om det var två man. Har du varit något i huset under den här tiden? Har du i så fall inte reagerat på att det händer väldigt lite varje dag?
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Nej, absolut. Jag köper att de jobbar lite långsammare. Vet inte riktigt vad snickare annars debiterar, men Veterankraft tar 556:-/h minus ROT förstås. Hur mycket ungefär debiterar "normala" snickare för dylika arbeten?
Det är väl en rimlig timpeng för en snickare. Kanske lite högre i stockholmsregionen.
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Nu är jag i och för sig autodidakt hemmapulare men utifrån din första beskrivning av arbetsinsatsen tänkte jag en vecka, det tar tid att skruva ihop skåpstommar. Sen ska ju materialet inköpas .
Jag tittar på mina senaste byten i köket, ett hörnskåp, tre vanliga tog en eftermiddag att skruva ihop och lyfta på plats. IKEA's monteringslist är djävla bra. Sedan hade jag köpt fel gångjärn som inte funkade med varken hörnskåp eller köksfläkt så det blev lite krångel, men det är ju ingenting som ska drabba en beställare.
Å så förståss. Jag behöver fika, titta på utsikten och gnälla över att det är djävla tungt att stå med armarna över huvudet och montera innertak så säg två veckor( för EN (1) autodidakt hemmapulare
För tydlighets skull: jag hade skruvat ihop samtliga stommar själv, så deras jobb bestod enbart i att sätta dem på plats, komplettera med täcksidor och några smyglister. Men så hade jag också fattat det, att IKEAs system är busenkelt, så länge som listen de hänger på är i våg så blir alla skåp också korrekta och det är egentligen bara att haka på dem på listen.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
redep och 5 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
377 timmar är ju 5 veckor, om det var två man. Har du varit något i huset under den här tiden? Har du i så fall inte reagerat på att det händer väldigt lite varje dag?
I kalendertid är det 6,5 veckor. Jo, jag jobbar hemifrån men har inte haft tid att springa och titta till dem hela tiden. Det är dessutom svårt att bedöma hur mycket tid de lägger totalt, de kommer och går, en jobbar några timmar, en jobbar en hel arbetsdag. Dessutom lediga fredagar etc. Deras attityd har dessutom varit "vi vet bäst" så lite svårt att ifrågasätta.
 
  • Gilla
Bänkt Osten och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag renoverade mitt kök i februari-mars 2021, helrenovering med rivning, byte av ett fönster, uppsågning av golv och väggar för att flytta och komplettera el, lite omdragning av vatten och avlopp, lägga nytt golv, montera köket, lista tapetsera och måla, samt bygga in den nya side-by-side kyl-frysen en bit in i ytterväggen.
Alltsammans eget arbete, 6 veckor totalt, gissningsvis ca 250 timmar.

Nu är jag också pensionär, om än deltidsarbetande sådan, så alla panchisar är inte långsamma och okunniga...

Med det sagt så låter dessa timmar du fått faktura på galet mycket.
Ja, vi har ju inte flyttat några väggar eller ändrat någonting i planlösningen utan det har bara varit "bort med gammalt gips på två väggar, dit med OSB+gips igen" där respektive vägg är 2,6 meter lång.
 
Känns som dessa veteraner dricker mycket kaffe..
Fasiken så tråkigt att höra. Vad är din plan? Bestrida?
 
C
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Jo, jag jobbar hemifrån men har inte haft tid att springa och titta till dem hela tiden.
En lärdom där är att alltid skriva in i kalendern ungefär när de kommer och går på dagarna och framför allt vilka dagar de är där. Då slipper man fundera på om det är rätt eller fel. För fel blir det då och då, typ att 2 dagar när gubbarna varit på kurs slinker med på fakturan.

Kör själv alltid på löpande räkning, men jag skulle inte göra det om jag inte hade möjlighet att ha åtminstone någon sorts grundläggande koll på hur arbetet fortskrider.
 
  • Gilla
DuckDuck och 2 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Hej, snickare mässigt skulle jag säga Max 160 om ni själva kör till tippen och inhandlar material. Annars lägg på 8tim för bortforsling och material köp. 377tim för det är totalt orimligt.
Har monterat över 70st kök i mina år.

Med vänlig hälsning, Janne
Tack! Ja, det var ungefär där jag hamnade när jag själv estimerade (och avrundade uppåt för att ha en viss marginal).
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Känns som dessa veteraner dricker mycket kaffe..
Fasiken så tråkigt att höra. Vad är din plan? Bestrida?
Har redan bestridit fakturan och erbjudit mig att betala för totalt 170 timmar. De svarade i princip ”aldrig i helvete”. De tog dessutom bort fakturan så jag kan inte betala något. De har uppgett att de återkommer nästa vecka, att de tänker anlita en egen resurs som får räkna på arbetet i efterhand och jag gissar att nästa steg blir kronofogden eller inkasso. Har varit i kontakt med kommunens konsumentrådgivare för råd och de menar att jag fortfarande kan betala min del (det vi inte tvistar om) och överskjutande belopp går till ARN eller tingsrätten.
 
  • Gilla
Rasmuswen och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En lärdom där är att alltid skriva in i kalendern ungefär när de kommer och går på dagarna och framför allt vilka dagar de är där. Då slipper man fundera på om det är rätt eller fel. För fel blir det då och då, typ att 2 dagar när gubbarna varit på kurs slinker med på fakturan.

Kör själv alltid på löpande räkning, men jag skulle inte göra det om jag inte hade möjlighet att ha åtminstone någon sorts grundläggande koll på hur arbetet fortskrider.
De har lämnat spec på vilka gubbar som varit där, när och hur länge men inte vad de jobbat med (vilket de är skyldiga att göra).
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
När jag hamnade i en tvist en gång så rådde konsumentrådgivaren mig att betala det jag tyckte var värt men hålla inne resterande, då hade man visat att man var betalningsvillig vilket skulle förhindra kronofogden.
 
  • Gilla
OptEng och 8 till
  • Laddar…
Jag har positiva erfarenheter av pensionärer. Det går sakta vilket är perfekt för då hinner jag fånga upp när det blir fel innan det fullbordat faktum. Jag har dock betalat halva timtaxan mot normala hantverkare. Tycker att det är en bra deal. Sakta och rätt.

Jag skulle aldrig som TS betala fullt timpris.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Kan också tillägga att i tid har detta tagit sex veckor plus två dagar samt en halv dag till för att rätta till en del småfel vi hittade. Så 6,5 veckor.
Du ska inte betala för den tid de lägger på att rätta till sånt som är felaktigt gjort av dem.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.