Byggahus.se
Marike
Jag saknar en tråd med tips och trick om och med hobbygrejer.
Jag gillar det mesta i pysselväg och huvudbry, särskilt trä är roligt att pyssla med. Men saker som textilarbeten, målning, foto med mera, listan kan göras hur lång som helst, ser fram emot att även kvinnor går loss och presenterar sina alster, ( jag vet att ni kan ).
Börjar bli lite trött på trä, vill vidga mina vyer, så snart jag är klar med servettringarna 12st med tomtetema.
Är inte heller främmande för metallarbeten, har dock största respekt för heta arbeten.
Jag tänker alltså hobbygör i liten skala, inga lapptäcken.
Några exempel på vad jag gjort. ( - ljusstaken förstås ).
Träfigurer, ljusstake med vita ljus, fönsterjalusi i bakgrunden, mörk scenvy, dekorativa objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…
Marike
Trodde jag skulle få många svar, pysslar inte folk nuförtiden, köps det bara färdigt fabrikstillverkat?
 
galento
Fina saker (y) när svärfar levde gjorde han liknande saker i trä.
 
  • Gilla
Marike
  • Laddar…
Jag tillverkar nog inget utan ser tillfredställelse i stället i att laga trasiga grejer. Mår riktigt dåligt över alla grejer som slängs i återvinningen som skulle gå att laga, iofs slängs det riktiga grejer där också :( Nu senaste veckan har jag reparerat en tvättmaskin och idag byter jag lager i en vinkelkap.
 
  • Gilla
Marike
  • Laddar…
Gick en kurs med några kollegor och lärde oss att göra knivar (inte smidesdelen). Här är senaste alstret. Rötad lönn med inlägg av vulkanfiber och silver.
 
  • Kniv med trähandtag hålls över arbetsbänk med hantverksverktyg och träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
john68 och 10 till
  • Laddar…
galento
K Kurtivan skrev:
Jag tillverkar nog inget utan ser tillfredställelse i stället i att laga trasiga grejer. Mår riktigt dåligt över alla grejer som slängs i återvinningen som skulle gå att laga, iofs slängs det riktiga grejer där också :( Nu senaste veckan har jag reparerat en tvättmaskin och idag byter jag lager i en vinkelkap.
Samma här försöker laga så mycket det går :) annars hamnar det i skrothögen. Det är kanske tur man inte jobbar på kommunens avfallsanläggning :rofl:;)
 
galento galento skrev:
Samma här försöker laga så mycket det går :) annars hamnar det i skrothögen. Det är kanske tur man inte jobbar på kommunens avfallsanläggning :rofl:;)
Precis, så tänker jag också :D
 
Marike
K Kurtivan skrev:
Jag tillverkar nog inget utan ser tillfredställelse i stället i att laga trasiga grejer. Mår riktigt dåligt över alla grejer som slängs i återvinningen som skulle gå att laga, iofs slängs det riktiga grejer där också :( Nu senaste veckan har jag reparerat en tvättmaskin och idag byter jag lager i en vinkelkap.
Är ju en hobby bra som någon. Jag lagar också allt, ibland så det blir dumsnålt och gumman min är irriterad för att hon inte får nåt nytt. Ibland köper hon nytt ändå, men det skiter jag i, det gamla ska lagas om det så ska på tippen efteråt. Det är ju lagandet som är grejen.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Marike
O ostersundaren skrev:
Gick en kurs med några kollegor och lärde oss att göra knivar (inte smidesdelen). Här är senaste alstret. Rötad lönn med inlägg av vulkanfiber och silver.
Snyggt! Hur fäster du bladet?
Har några solingen blad, ( styckarkniv ) liggandes som behöver skaftas.
Gör man det i två halvor, eller? Men hade varit snyggt om man inte sett stålet i skaftet.
 
Marike
galento galento skrev:
Samma här försöker laga så mycket det går :) annars hamnar det i skrothögen. Det är kanske tur man inte jobbar på kommunens avfallsanläggning :rofl:;)
En skrothög är bra att ha.;)
Jag vägrar numera att åka till återvinningen, det gör ont när man ser vad folk kastar.:cry:
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Snyggt! Hur fäster du bladet?
Har några solingen blad, ( styckarkniv ) liggandes som behöver skaftas.
Gör man det i två halvor, eller? Men hade varit snyggt om man inte sett stålet i skaftet.
Det beror på hur bladet ser ut, är det ett fulltång blad är det två halvor som fäst med nit och epoxi. Är det däremot sticktång så borrar man hål i skaftmaterialet och fäster med epoxi.
https://www.knivmaterial.se/2021/01/27/knivblad-sticktange-vs-fulltange/
 
galento
O ostersundaren skrev:
Gick en kurs med några kollegor och lärde oss att göra knivar (inte smidesdelen). Här är senaste alstret. Rötad lönn med inlägg av vulkanfiber och silver.
Otroligt fint knivskaft , vet att svärfar svarvade saker av äppelträd och annat .
 
galento galento skrev:
Otroligt fint knivskaft , vet att svärfar svarvade saker av äppelträd och annat .
Några timmars slipande, från 80 till 12000 i kornstorlek, därefter ett linoljebad. Såhär såg materialet ut när skaftet var ihoplimmat och jag sågade av en tunn skiva:
 
  • Träplanka med färgstänk och böjda kablar på sliten yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Marike
Nu anser jag att servettringarna är klara nog. Har ni tips på mer Julpyssel som kan höja stämningen.
Såg några bedårande tomtar och snögubbar, virkade, men sånt kan ju inte jag. https://virknalarochtillbehor.se/produkt-kategori/gratis-monster/gratis-julmonster/ begriper inte att man kan få ett snöre att se ut på det sättet.:worried: Vill kunna.
Annars blir det knivigt, nåt måste jag göra. En fråga, hur fixar man till en slida till en dolk?
Samling röda träfigurer som liknar tomtar står på kartong, troligen handgjorda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marike
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.