Byggahus.se
Jag vill varna ALLA för att ingå avtal om fiberanslutning med OPEN INFRA!

Har själv blivit pålurad ett avtal och därefter efter tjänsten bredband via fiber från en tjänteleverantör.

När jag nu haft bredbandstjänsten 1 år har bindningstiden som gällde för installation av Open Infras fiber upphört och jag är fri att byta.

Då visar det sig att det är endast ett fåtal (mindre kända, med höga priser) bredbandstjänsteföretag som levererar bredband till Open Infras fibernät.
jag får t ex svaret från Telenor att: ”Vi kan inte leverera till Open Infras nät - det är ett slutet nät som vi inte får tillång till.”

Det är alltså inte ett ”Öppet fiber” som Open Infra marknadsför det som.

Undvik för guds skull Open Infra!
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag vill varna ALLA för att ingå avtal om fiberanslutning med OPEN INFRA!

Har själv blivit pålurad ett avtal och därefter efter tjänsten bredband via fiber från en tjänteleverantör.

När jag nu haft bredbandstjänsten 1 år har bindningstiden som gällde för installation av Open Infras fiber upphört och jag är fri att byta.

Då visar det sig att det är endast ett fåtal (mindre kända, med höga priser) bredbandstjänsteföretag som levererar bredband till Open Infras fibernät.
jag får t ex svaret från Telenor att: ”Vi kan inte leverera till Open Infras nät - det är ett slutet nät som vi inte får tillång till.”

Det är alltså inte ett ”Öppet fiber” som Open Infra marknadsför det som.

Undvik för guds skull Open Infra!

Tycka vad man vill om OpenInfra, men det är inte alls ett stängt nät. Se tillgängliga leverantörer här: https://openinfra.com/fiber/marknadsplats/

Att Telenor inte är med handlar nog mer om att de har valt att inte erbjuda sina tjänster (pga kostnad, konkurrens, vad vet jag), för varför skulle annars aktörer som tex Telia, Ownit, Tele2 vara med?

Jag hade dock alla dagar i veckan hellre ingått avtal med IP-Only än OpenInfra, men det är inte en "fri" marknad utan den aktör som claimar ett visst område får i praktiken monopol där. Inte alls så jag hade velat ha det, men det är ju tyvärr så det blivit.

IP-Only har en historik inom fibernät och drift medans OpenInfra är ett gäng clowner som livnärt sig på bredbnadsutbyggnadsbidragen. Diverse tvivelaktiga försäljningsmetoder och en driftsäkerhet som lämnar lite att önska, men väl på plats är det inte mycket sämre än vilken annan fiberleverantör som helst. Min enda beef är att sättet som deras nät är byggt på gör att de ansvarar för en större del av infrastrukturen än jag skulle önska, och de blockerar också därigenom utrullningen av IPv6 pga deras inblandning i nätet.
 
Eftersom näten är monopol borde de vara offentligt ägda. Nu i stället skattemedel gått till att bygga upp privata monopol.
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
J jishi skrev:
Jag hade dock alla dagar i veckan hellre ingått avtal med IP-Only än OpenInfra, men det är inte en "fri" marknad utan den aktör som claimar ett visst område får i praktiken monopol där. Inte alls så jag hade velat ha det, men det är ju tyvärr så det blivit.
Den aktör som får flest kontrakt , om det nu var flera intresserade, vinner. Man kan säga att de liksom ”mutar in” och blockerar området för andra aktörer. I värsta fall bli det jämt och då blockerar de för varandra eftersom båda får för få abonnenter för att det ska bli lönsamt.

Ett alternativ vore att grannar gick ihop och till sammans enhälligt valde ut den bästa aktören utifrån vad de kan erbjuda i pris och tidplan.

En märklig detalj är att då tex IP-only begår kontraktsbrott ock inte levererar på utsatt tid, så vill de ha betalt av kunden för att bryta kontrakten!? :oops:

Hade man haft en form av upphandling kunde kunderna fråga en annan aktör om den första inte lyckas bygga på utlovad tid.

Fast då måste grannarna kunna tala med varandra och kunna komma överens… :rolleyes: :thinking:
 
J jishi skrev:
Tycka vad man vill om OpenInfra, men det är inte alls ett stängt nät. Se tillgängliga leverantörer här: [länk]

Att Telenor inte är med handlar nog mer om att de har valt att inte erbjuda sina tjänster (pga kostnad, konkurrens, vad vet jag), för varför skulle annars aktörer som tex Telia, Ownit, Tele2 vara med?

Jag hade dock alla dagar i veckan hellre ingått avtal med IP-Only än OpenInfra, men det är inte en "fri" marknad utan den aktör som claimar ett visst område får i praktiken monopol där. Inte alls så jag hade velat ha det, men det är ju tyvärr så det blivit.

IP-Only har en historik inom fibernät och drift medans OpenInfra är ett gäng clowner som livnärt sig på bredbnadsutbyggnadsbidragen. Diverse tvivelaktiga försäljningsmetoder och en driftsäkerhet som lämnar lite att önska, men väl på plats är det inte mycket sämre än vilken annan fiberleverantör som helst. Min enda beef är att sättet som deras nät är byggt på gör att de ansvarar för en större del av infrastrukturen än jag skulle önska, och de blockerar också därigenom utrullningen av IPv6 pga deras inblandning i nätet.
Du har delvis rätt men hela marknaden suger. Varför är inte samtliga tillgängliga aktörer på marknaden möjliga att välja när man installerar Öppet fiber?

Så här skriver Open infra själva:
”Själva fibern är en sak. De som levererar tjänsterna en annan. Vi har en öppen marknad för alla leverantörer. Du väljer vem du vill använda”

Det är som att köpa en bil och endast få tanka på vissa bensinstationer.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Den aktör som får flest kontrakt , om det nu var flera intresserade, vinner. Man kan säga att de liksom ”mutar in” och blockerar området för andra aktörer. I värsta fall bli det jämt och då blockerar de för varandra eftersom båda får för få abonnenter för att det ska bli lönsamt.

Ett alternativ vore att grannar gick ihop och till sammans enhälligt valde ut den bästa aktören utifrån vad de kan erbjuda i pris och tidplan.

En märklig detalj är att då tex IP-only begår kontraktsbrott ock inte levererar på utsatt tid, så vill de ha betalt av kunden för att bryta kontrakten!? :oops:

Hade man haft en form av upphandling kunde kunderna fråga en annan aktör om den första inte lyckas bygga på utlovad tid.

Fast då måste grannarna kunna tala med varandra och kunna komma överens… :rolleyes: :thinking:
Du behöver inte betala iponly om du väljer någon annan. Det lär som du skriver inte bli två nät oavsett. Jag har tecknat mig för alla som frågat, än har jag ingen fiber.
 
B Boende45 skrev:
Det är som att köpa en bil och endast få tanka på vissa bensinstationer
Fast så är det väl nästan med elbilar…
Nja, som att åka till macken och välja att få bränsle och Fakturor från Shell, OkQ8, Prem eller Qstar vid en och samman pump.

Vi har iofs kommit en bit på väg. Jag kan tanka Preen och Ingo med mitt Shell-kort.

Hur ursprungskontrollen av bränslet skulle gå till får vi fråga elhandelsbranchen. De har ju ursprungsmärkning av sin levererade el med hjälp av ursprungscertifikat. :rolleyes:
 
Vi har väntat på fiber i ca 6 år, första aktören var zitius som lovade guld och gröna skogar till att lägga ner alltihop precis innan grävstart.
Skrev nytt avtal med kommunen som lovade i stort sätt samma sak och hade slogan ” fiber till alla ” nu 3 år senare blir det ett AB och är i stort sätt färdiga med schaktning och inkoppling.
Även skrivit avtal med zitius ( Telia ).
Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge
 
B Boende45 skrev:
Det är som att köpa en bil och endast få tanka på vissa bensinstationer.
Nja, du kan ju vända på det med bättre exempel att det utifrån plats är det som avgör, vilket gäller även för fiber och sedan marknad där tjänsteleverantör avgör i vems fibernät man vill leverera. I vissa fall vill inte tjänsteleverantören leverera, för det kan du inte tvinga någon till.
Jag bor i "Grönköping" men där finns bara tre kedjor som valt att etablera bensinförsäljning, det företag som man vill köpa av finns inte här. Du kan fortfarande tanka men inte välja den kedja som du önskar tanka hos.
 
A AndersS skrev:
Nja, du kan ju vända på det med bättre exempel att det utifrån plats är det som avgör, vilket gäller även för fiber och sedan marknad där tjänsteleverantör avgör i vems fibernät man vill leverera. I vissa fall vill inte tjänsteleverantören leverera, för det kan du inte tvinga någon till.
Jag bor i "Grönköping" men där finns bara tre kedjor som valt att etablera bensinförsäljning, det företag som man vill köpa av finns inte här. Du kan fortfarande tanka men inte välja den kedja som du önskar tanka hos.
Jag hoppas att du mår bra i övrigt med tanke på din höga frekvens av inlägg.
 
B Boende45 skrev:
Jag vill varna ALLA för att ingå avtal om fiberanslutning med OPEN INFRA!

Har själv blivit pålurad ett avtal och därefter efter tjänsten bredband via fiber från en tjänteleverantör.

När jag nu haft bredbandstjänsten 1 år har bindningstiden som gällde för installation av Open Infras fiber upphört och jag är fri att byta.

Då visar det sig att det är endast ett fåtal (mindre kända, med höga priser) bredbandstjänsteföretag som levererar bredband till Open Infras fibernät.
jag får t ex svaret från Telenor att: ”Vi kan inte leverera till Open Infras nät - det är ett slutet nät som vi inte får tillång till.”

Det är alltså inte ett ”Öppet fiber” som Open Infra marknadsför det som.

Undvik för guds skull Open Infra!
Telenor äger Ownit. Har själv Open Infra och tycker att det fungerar utmärkt och har ett tillräckligt utbud av leverantörer.
 
F fridde skrev:
Telenor äger Ownit. Har själv Open Infra och tycker att det fungerar utmärkt och har ett tillräckligt utbud av leverantörer.
Är själv helt nöjd med ny tjänsteleverantör i Open infras nät efter att ha varit bunden till Open infras lågpresterande källarföretag Gardio som har levererat bredband i 12 månader nu.

Open infra anslutning finansierades till 100% av bidrag från staten. Jag har alltså inte betalat något för min anslutning, grävning mm i en av Stockholms mest exklusiva förorter. Endast tvingats leva med Gardio i 12 månader.

Min uppfattning är fortfarande att detta är en skitbransch där full konkurrens borde råda och friheten att välja leverantör av både bredband och tjänster som TV, streaming mm borde vara självklar.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag hoppas att du mår bra i övrigt med tanke på din höga frekvens av inlägg.
Förstår inte vad du avser?? Tycker vi håller oss till sakfrågan i tråden,
 
Jag skrev på med IP-only när vi flyttade in för 6 år sedan, nu har de till slut faktiskt börja gräva. Jag har dosan installerad och det är grävt på tomten och jag hör grävmaskinerna som står ute på gatan och drar stamnätet medans jag skriver det här.

Men för 2 dagar sen fick vi en lapp från OpenInfra i brevlådan om informationsmöte i morgon kväll (digitalt på teams), enl lappen så står de för alla ev kostnader för att bryta nuvarande kontrakt. Låter fruktansvärt oseriöst, även om jag inte är någon större fan av IP-only som dröjt så här länge med att göra något så känns timingen från OpenInfra inte som en slump, försöker de bara suga ut en del av bidragen (bor som ni kanske förstår inte helt centralt).

Någon som vet vad händer om någon av mina grannar går på sales pitchen imorgon?
 
Open infra är väl också ett av de mindre seriösa bolagen. Ett gäng namnbyten har de hunnit med i alla fall.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.