Byggahus.se
C
B b8q skrev:
Att göra livet hårdare för de 90% som bara äger 26%, men som fortfarande behöver äta lika ofta som de rika och behöver ha lika varmt i sina bostäder, gör bara att 90% av befolkningen behöver snåla in på sin konsumtion, vilket försätter många branscher och företag i kris.
Det där är ett bakvänt sätt att se på kapital. T.ex. är i så fall många bönder kapitalistsvin som sitter på tillgångar värda kanske 100 miljoner, och det vore bättre om staten "konfiskerade" de tillgångarna och delade ut dem till fattiga. Nä, man måste skilja på tillgångar och inkomst. Det är det grundläggande feltänket med kapitalbeskattning.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det där är ett bakvänt sätt att se på kapital. T.ex. är i så fall många bönder kapitalistsvin som sitter på tillgångar värda kanske 100 miljoner, och det vore bättre om staten "konfiskerade" de tillgångarna och delade ut dem till fattiga. Nä, man måste skilja på tillgångar och inkomst. Det är det grundläggande feltänket med kapitalbeskattning.
Nu är ju bönder företag och det är väldigt förmånligt att ha just jordbruksfastighet det vet jag av egen erfarenhet som min revisor sa den bonde som gnäller över skatt ska byta revisor.
Och ja det vet väl varenda riktigt rik eftersom de köper just det
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
K kortis skrev:
Och ja det vet väl varenda riktigt rik eftersom de köper just det
Så kontentan är att du argumenterar för att bönder borde beskattas mer i proportion till de tillgångar de "sitter på"?
 
Frågan är ju hur lång tid det tar för en räntehöjning att få genomslagskraft på utvecklingen av KPI, intuitivt känns det som att det finns en viss tröghet i systemet och en viss fördröjning i många av mätmetoderna. Med andra ord känns det som att man går in med höjning efter höjning innan man haft möjlighet att utverdera resultatet av dessa.

Inflationstakten som det talas så mycket om är ju dessutom ett totalt värdelöst sätt att mäta utvecklingen eftersom den bara jämför KPI mot samma tidpunkt för ett år sedan, Gjorde KPI ett stort hopp i början av året för att sedan ligga stilla kommer infaltionstakten med den mätmetoden vara ungefär densamma tills det passerat ett år sedan hoppet. Då är det mer intressant att kolla månad för månad, vilket också är svårt med tanke på att det blir relativt få datapunkter och framförallt svårt att se en trendförändring förrän flera månader efter att den inträffat.
 
  • Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
T
C cpalm skrev:
Så kontentan är att du argumenterar för att bönder borde beskattas mer i proportion till de tillgångar de "sitter på"?
Vad är det för tillgångar vi pratar om?
 
C cpalm skrev:
Så kontentan är att du argumenterar för att bönder borde beskattas mer i proportion till de tillgångar de "sitter på"?
Jag propagerar inte för varken det ena el andra, det var konsumentupplysning.
Fast när jag tänker efter så kanske man skulle vara tvungen att bruka och bo på samma ställe men det har jag inte tänkt igenom.
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
C
T tobiast skrev:
Vad är det för tillgångar vi pratar om?
Jag tog exemplet med en bonde för att det var ett exempel på kapitalintensiv verksamhet som de flesta kan förstå och relatera till, men uppenbarligen inte.
Vi pratar förstås om värdet på åkermarken, ekonomibyggnaderna, traktorn, skördetröskan m.m. som på pappret gör bonden till en väldigt rik person.
 
Kommer bostadspriserna gå ner mer?
 
D Derbyboy skrev:
Kommer bostadspriserna gå ner mer?
Förmodligen…
 
Jag förstår inte hur dom tänker? Folk blir ju mycket gladare om man sänker räntan istället!

Dennis gjorde ju bort sig och höjde till 500%. Se hur det gick för honom!
 
Redigerat:
Dennis gjorde ju bort sig och höjde till 500%. Se hur det gick för honom![/QUOTE]

Han blev ju iallafall ihågkommen 30 år senare, hade han höjt 0,75 hade han varit glömd :cool:
 
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Z Zsam skrev:
Dennis gjorde ju bort sig och höjde till 500%. Se hur det gick för honom!
Han blev ju iallafall ihågkommen 30 år senare, hade han höjt 0,75 hade han varit glömd :cool:[/QUOTE]

Jo men han hade ju sluppit en fatwa från villaägareföreningen...
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
Unikt namn
C cpalm skrev:
Jag tog exemplet med en bonde för att det var ett exempel på kapitalintensiv verksamhet som de flesta kan förstå och relatera till, men uppenbarligen inte.
Vi pratar förstås om värdet på åkermarken, ekonomibyggnaderna, traktorn, skördetröskan m.m. som på pappret gör bonden till en väldigt rik person.
Sitter man på tillgångar för över 100miljoner är man rik även utanför "pappret".

Vidare verkar medelbondgården säljas för ca 3,5M. Så nog sticker 100M gården ut...
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
O
Z Zsam skrev:
Dennis gjorde ju bort sig och höjde till 500%. Se hur det gick för honom!
Han blev ju iallafall ihågkommen 30 år senare, hade han höjt 0,75 hade han varit glömd :cool:[/QUOTE]
Jo, men då va sek inte en fri valuta. Jag antar att Sverige bör ha ungefär samma ränta som $ och Euro osv annars faller sek ännu mer. Sen va det väldigt dumt att inte komma med amorteringskraven tidigare och att låta bankerna låna ut till 85% och det har tidigare regeringar vetat om och tjänat på och samtidigt "devalverat" sek på detta sätt. Mer pengar som omsätts, mer moms, lagfartsskatt, pantbrevskatt, reavinstskatt osv in till staten som då ökar sina utgifter för lång framtid, lånar ut till Eu, konstnaden för invandraringen...men nu faller korthuset och detta tillsammans med nedlagda reaktorer, gaskris på kontinenten, krig. "Perfect storm"
 
H
Redaktionen Redaktionen skrev:
Dagens höjning av styrräntan väntas inte bli den sista.

Du kan läsa artikeln här: Styrräntan höjs igen
Nu beror inte inflationen på folks köpbeteende utan på höjda kostnader, högre boendekostnader, el, matkostnader, bränsle osv. Kostnaderna ligger kvar, inflationen blir inte lägre av att höja räntorna utan tvärtom, höjda räntor ger arbetslöshet och en lågkonjuktur. Sen förstår jag att man måste följa USA. Som jag ser det måste man analysera orsaken och göra åtgärder utifrån det och inte ha tunnelseende och ha ett kvick fix, vid Hög inflation=Att höja räntan.
 
  • Gilla
MMarkstrom och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.