Byggahus.se
Hej!

Jag tänkte försöka att pilla ihop en formel för vilket momentant timpris jag faktiskt får betala, baserat på datat från Nordpool. MEN, det är ju så sjukt krångligt när man inte riktigt orkat sätta sig in i det! :worried:

Man betalar väl tex både moms och skatt och frågan är i vilken ordning man ska multiplicera de olika delarna osv. Så jag hoppas nu att det finns någon vänlig och upplyst hjälte här som skulle kunna hjälpa mig! ;):heart:

Mina förutsättningar: Jag bor i SE2 och får min el via e.ons kablar (har ingen aning om vilka pålägg per kWh de har). Eftersom jag är obstinat och rakt igenom ond har jag till det valt Kärnfull som elleverantör.

Det enda jag (kanske) vet är att Kärnfull gör ett påslag på 1.95+1.25 öre/kWh.

De helt fasta kostnaderna struntar jag i, jag vill bara ha en siffra på den faktiska kWh-kostnaden.

Någon?
 
Spotpriset är i euro men Nordpool kan visa i SEK omräknat med aktuell kurs. Det är exklusive moms.

I mitt eget kalkylblad har jag alla siffror exklusive moms och lägger på momsen i slutet när allt är summerat. Dvs spotpris + skatt + överföringsavgift + elcertifikat + ursprungsgarantier + fast påslag, allt exklusive moms. Sedan multiplicera summan med 1,25 för momsen. Siffrorna jag får fram stämmer inom någon krona totalt för en månad, det blir aldrig exakt beroende på avrundningsfel.

Ja det är moms på skatten. Ja en del elnätbolag kör effekttariff som krånglar till det. Ja en del elhandelsbolag är skurkar som döljer extra påslag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En hel del parametrar inblandade som jag måste forska fram... Ska göra ett försök via eons hemsida mm.
 
Titta i fakturorna, är elhandelsbolaget vettigt finns påslagen redovisade separat.
 
Det "rörliga" priset är ganska enkelt att räkna om man inte har något konstigt avtal eller egen produktion. Det består av dessa poster som bör framgå tydligt på fakturorna från elhandlaren respektive nätägaren:


Elhandlarens pris per kWh
Elhandlarens eventuella påslag
Elcertifikatsavgift
Nätägarens överföringsavgift per kWh
Elskatt

Summera alla poster och lägg på 25% moms.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jag har hittat det här.
Eon:
Elöverföringsavgift 24.4 öre
Skatt 45 öre
Det framgår inte men efter lite googling antar jag att båda dessa innefattar moms då skatten är specad till 45 öre. Kan det stämma?

Kärnfull:
Påslag 3.2 öre
På detta måste jag förmodligen lägga på 25% moms?

...och så spotpriset, också det plus 25%?

Så kan det bli såhär?
1.25*(spotpris + 3.2) + 24.4 + 45
 
Men elcertifikatavgiften... Hur mycket är den??
 
David Wallin David Wallin skrev:
Det framgår inte men efter lite googling antar jag att båda dessa innefattar moms då skatten är specad till 45 öre. Kan det stämma?
Det låter rimligt. Elskatten är 36 öre plus moms förutom i dessa kommuner:

Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands län.
Västernorrlands län: Sollefteå, Ånge och Örnsköldsviks kommun.
Gävleborgs län: Ljusdals kommun.
Värmlands län: Torsby kommun.
Dalarnas län: Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalens kommun.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Men elcertifikatavgiften... Hur mycket är den??
Läser jag Kärnfull's villkor så verkar dom ha bakat in det i priset? Står det att du ska betala NordPools pris plus 3,2 öre i påslag, eller står det att du ska betala något annat 'spotpris' plus påslag?


5 RÖRLIGT PRIS OCH RÖRLIGT PRIS MED TIMDEBITERING

5.1 Avtalets Pris består av ett rörligt Elpris, en fast månadsavgift, Kärnfulls påslag per kWh samt ett påslag för ursprungsgarantier för 100% Svensk Kärnkraft inklusive forskningsstöd per kWh. Elpriset bestäms månadsvis av Kärnfulls, inom respektive elområde genomsnittliga inköpskostnad för el (kostnad för kraftinköp, balanskraft, elcertifikat och till elinköpen kopplade avgifter till Svenska kraftnät och Nord Pool samt övriga handelsrelaterade kostnader) och är ett vägt snitt av Kärnfulls samtliga timavlästa kunder i det aktuella elområdet.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
antar jag att båda dessa innefattar moms då skatten är specad till 45 öre. Kan det stämma?
E.ON:
Alla avgifterna inkluderar 25 % moms. I avgiften ingår också elberedskapsavgift, elsäkerhetsavgift samt nätövervakningsavgift.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I avgiften ingår också elberedskapsavgift, elsäkerhetsavgift samt nätövervakningsavgift.
Jag har aldrig sett någon särredovisa de där posterna. Det låter mer som att man listar en massa 'fiktiva' kostnader för att det ska se ut som att man får mycket för pengarna...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läser jag Kärnfull's villkor så verkar dom ha bakat in det i priset? Står det att du ska betala NordPools pris plus 3,2 öre i påslag, eller står det att du ska betala något annat 'spotpris' plus påslag?


5 RÖRLIGT PRIS OCH RÖRLIGT PRIS MED TIMDEBITERING

5.1 Avtalets Pris består av ett rörligt Elpris, en fast månadsavgift, Kärnfulls påslag per kWh samt ett påslag för ursprungsgarantier för 100% Svensk Kärnkraft inklusive forskningsstöd per kWh. Elpriset bestäms månadsvis av Kärnfulls, inom respektive elområde genomsnittliga inköpskostnad för el (kostnad för kraftinköp, balanskraft, elcertifikat och till elinköpen kopplade avgifter till Svenska kraftnät och Nord Pool samt övriga handelsrelaterade kostnader) och är ett vägt snitt av Kärnfulls samtliga timavlästa kunder i det aktuella elområdet.
Senast jag försökte reda i detta skickade jag mail till Kärnfull och fick detta svar:
"För att kunna leverera tillkommer alla myndighetskostnader (avgifter till Svenska Kraftnät för elöverföring och effekt, avgifter till eSett samt elcertifikat) övriga överföringskostnader (såsom balansavgifter och Nordpools avgifter) samt övriga handelskostnader och ursprungsgarantier. De flesta av dessa kostnader är baserade i EUR vilket gör att de rör sig med valutakursen men sammanlagt brukar det vara mellan 3,6 och 4,1 öre beroende på årstid (hittills under 2022) (obs dessa är ex moms så ink moms är 4,5-5,1 öre/kWh. Dessa kostnader är i stort sett likadana för alla elhandlare då dessa är baserade på leverans.

Sen tillkommer vårt påslag om 3,2 öre/kWh ex moms dvs 4öre/kWh inkl moms som inkluderar vårt forskningsstöd."

Så jag antar att jag måste lägga till kostnad för elcertavgift + moms på det? Hur stor är elcertavgiften?
 
Min nätägare redovisar de här kostnaderna:


Svensk elräkning som visar förbrukning, nätavgifter, energiskatt och moms, total kostnad 770,88 kronor.






Och elhandlaren de här:

Detaljerad elfaktura med period, förbrukning, priser och kostnader, inklusive moms, från Vattenfall AB. Totalt 404,74 kr.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har aldrig sett någon särredovisa de där posterna. Det låter mer som att man listar en massa 'fiktiva' kostnader för att det ska se ut som att man får mycket för pengarna...
  • Elsäkerhetsavgiften finansierar Elsäkerhetsverkets verksamhet.
  • Nätövervakningsavgiften finansierar delar av Energimarknadsinspektionens verksamhet.
  • Elberedskapsavgiften administreras av Affärsverket svenska kraftnät och ska täcka kostnader för åtgärder och verksamhet enligt elberedskapslagen (1997:288).
Storleken på avgifterna styrs av förordningen (2017:1040) om elberedskapsavgift, nätövervakningsavgift samt elsäkerhetsavgift. Avgiften tas ut med antal uttagspunkter som bas. Med uttagspunkt avses i denna förordning den punkt där en elanvändare, enligt avtal med nätkoncessionshavare, tar ut el för förbrukning.

Tabell med avgifter för elnät: elberedskaps-, nätövervaknings- och elsäkerhetsavgift med priser för låg- och högspänning.

Ovanstående avgifter är utan moms. När nätinnehavaren tar ut avgiften ska normalt moms tas ut från kunden. Reglerna för detta finns i 7 kapitlet 2 § mervärdesskattelagen (1994:200).

Enligt Skatteverket ska avgiften ses som ett led i tillhandahållandet av elkraften och moms ska därför tas ut. Har du frågor om detta kan du vända dig till Skatteverket.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/avgifter/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Så jag antar att jag måste lägga till kostnad för elcertavgift + moms på det? Hur stor är elcertavgiften?
Den varierar mellan olika bolag beroende på hur elen är producerad. Kärnfull skriver själv så här:

Enklast för att följa spotpriset varje timme är t.ex. med sajten/appen elen.nu. Dock är det utan a) balanskostnader, elcertifikat, avgift till Nordpool, avgift till Svenska kraftnät, avgift till eSett, ursprungsgarantier (c:a 3-4 öre/kWh) samt b) vårt påslag (1,95 öre/kWh) och forskningsstöd (1,25 öre/kWh). Så för att få just innevarande timmes Kärnfulla elpris får man ta spotpriset + 6-7 öre/kWh. Plus moms såklart.

Det är nog den bästa approximationen du kan göra.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.