Byggahus.se
Funderar på att slänga ut spisen och skaffa gashäll och inbyggnadsugn. För att kunna lägga mer krut på ugnen, så tänkte jag köra mer budgetmodell på gashällen. En fråga som ingen har kunnat svara på är ...
Vad är det, förutom design och märke som skiljer på t ex Ilve, Bertazzoni mot Teka, Siemens etc som kostar under typ 4500?
 
A
W WFD skrev:
Funderar på att slänga ut spisen och skaffa gashäll och inbyggnadsugn. För att kunna lägga mer krut på ugnen, så tänkte jag köra mer budgetmodell på gashällen. En fråga som ingen har kunnat svara på är ...
Vad är det, förutom design och märke som skiljer på t ex Ilve, Bertazzoni mot Teka, Siemens etc som kostar under typ 4500?
Inget!
reservdelstillgången då ventiler och brännare är olika.
kanske lite olika svåra att hålla rena
 
  • Gilla
WFD
  • Laddar…
W WFD skrev:
Funderar på att slänga ut spisen och skaffa gashäll och inbyggnadsugn. För att kunna lägga mer krut på ugnen, så tänkte jag köra mer budgetmodell på gashällen. En fråga som ingen har kunnat svara på är ...
Vad är det, förutom design och märke som skiljer på t ex Ilve, Bertazzoni mot Teka, Siemens etc som kostar under typ 4500?
Hittade du någonsin en gashäll för "typ 4500 kr" som funkar för stadsgas (G110)? Jag har kollat på detta och det verkar som att tillverkarna förstår att ta rejält betalt för dysorna/brännarna eller vad det nu är som behöver bytas, naturgashällar finns för 4500 men stadsgashällar verkar kosta det dubbla.
 
I innerstaden skrev:
Hittade du någonsin en gashäll för "typ 4500 kr" som funkar för stadsgas (G110)? Jag har kollat på detta och det verkar som att tillverkarna förstår att ta rejält betalt för dysorna/brännarna eller vad det nu är som behöver bytas, naturgashällar finns för 4500 men stadsgashällar verkar kosta det dubbla.
Det blev ingen gashäll, tyvärr. Däremot fanns det några Bosch jag tittade på och då kunde man välja vilka dysor man ville ha. Utan extra kostnad.
 
W WFD skrev:
Det blev ingen gashäll, tyvärr. Däremot fanns det några Bosch jag tittade på och då kunde man välja vilka dysor man ville ha. Utan extra kostnad.
Intressant - berätta gärna mer. Butik? Prisbild? Billigaste 60-breda hällen jag hittar är en Smeg för 6500 som troligen kommer med G110-dysor färdiga att skruva i.
 
I innerstaden skrev:
Intressant - berätta gärna mer. Butik? Prisbild? Billigaste 60-breda hällen jag hittar är en Smeg för 6500 som troligen kommer med G110-dysor färdiga att skruva i.
Goronje, Siemens, Bosch, SMEG och Samsung har hällar i den prisklassen. Butikerna jag hade mest kontakt med var Smeg, Gasspisen, Gransbygden och Tretti. Finns ju flera. Men det är väl lättast att prata med dom direkt när det gäller vilka dysor man får med och leveranstider.
 
Fattar inte grejen med gas. allt är så mycket enklare med indiktionshäll.
 
E Edlunn skrev:
Fattar inte grejen med gas. allt är så mycket enklare med indiktionshäll.
Om det finns tillräckligt mycket el framdraget så är det väl inte några problem. Vet en som fick offert på 25000 + moms för att dra el till sin lägenhet. Då kanske det är värt att behålla gasen trots allt. För det kostar lika mycket att koppla in en gasspis som att proppa den. Men absolut så är moderna induktionshällar riktigt bra.
 
E Edlunn skrev:
Fattar inte grejen med gas. allt är så mycket enklare med indiktionshäll.
Som konstaterat ovan, jag har enfas el 25A till lägenheten. Tror inte 25 000 + moms kommer räcka på långa vägar för att dra fram trefas hela vägen in i köket.
 
W WFD skrev:
Goronje, Siemens, Bosch, SMEG och Samsung har hällar i den prisklassen. Butikerna jag hade mest kontakt med var Smeg, Gasspisen, Gransbygden och Tretti. Finns ju flera. Men det är väl lättast att prata med dom direkt när det gäller vilka dysor man får med och leveranstider.
Kan försöka avsluta tråden så hjälpsamt som möjligt för framtida gashällsköpare: Det finns mycket riktigt några hällar på marknaden för ungefär 4000-4500 kronor inklusive stadsgasdysor. Gränsbygden hade tre stycken på hyllan just nu, listade för ca 3000-3500 som de kunde fixa dysor till. Därefter verkar det kosta ungefär 2500 kronor att installera dysor och byta hällen. Ställd inför detta köpte jag en IKEA Skålan för 3000 kr inklusive rätt dysor, och det berodde främst på att den har en väldigt kraftfull 4 KW wokbrännare snarare än priset.
 
  • Gilla
WFD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.