Byggahus.se
Vi har nyss flyttat in i vårt hus från 70-talet och tänkte börja med att renovera sovrummen två i taget.
Väggarna är täckta med glasfibertapet som vi inte gillar och vi har tänkt passa på att uppgradera till jordade eluttag, flytta några eluttag som är konstigt placerade, och dra nätverkskablar till nätverksuttag (eventuellt via inbyggda garderober).

De alternativ jag ser är att antingen bredspackla, sätta renoveringsduk/gips, eller byta gipsskivor.
- Bredspackla låter väldigt jobbigt att få till själv, så isåfall skulle det bli till att anlita hantverkare.
- Renoveringsduk har vi använt tidigare i lägenhet och jag gillar inte känslan av att väggen får en mjuk duk.
- Renoveringsgips låter allmänt krångligt, bygger distans och går lätt sönder. Ska jag sätta upp det kan jag lika gärna byta gipsskivor helt och hållet.

Underskattar jag hur krångligt det är att byta gipsskivor? Finns det något som jag inte verkar ha tänkt på?
 
Ska du flytta och uppgradera kabeldragning och uttag så är det som jag ser det givet att riva väggarna och sätta nytt gips. Inte svårt alls att gipsa väggar, bra om man kan fixa grejer för att få doshålen exakt rätt men går ändå om man är noga.
 
Det är nog det snabbaste också. Se över om innerväggar är isolerade på samma gång. Sätt osb o gips på sovrum för mer ljuddämpning mot övriga rum
 
Davidbagare
Håller med. Ska du flytta uttag och slippa bredspackla väggarna så är det ett ganska lätt jobb att byta ut gipsskivorna. Bra att få koll på innanväggarna med och kolla över allt.
 
Tusen tack för svaren, då känner jag mig säkrare på vår plan.
O olofh skrev:
Det är nog det snabbaste också. Se över om innerväggar är isolerade på samma gång. Sätt osb o gips på sovrum för mer ljuddämpning mot övriga rum
Har du (eller någon annan) tips på att ljudisolera mellan rum där en vägg består av inbyggda garderober? Vi tittar på att sätta in Ikea pax eller metod högskåp åt vardera håll, med gips på baksidan. Kanske är klokt att sätta OSB mellan de garderober som vätter åt varsitt rum?
 
Ricpet Ricpet skrev:
Tusen tack för svaren, då känner jag mig säkrare på vår plan.


Har du (eller någon annan) tips på att ljudisolera mellan rum där en vägg består av inbyggda garderober? Vi tittar på att sätta in Ikea pax eller metod högskåp åt vardera håll, med gips på baksidan. Kanske är klokt att sätta OSB mellan de garderober som vätter åt varsitt rum?
Finns det alltså ingen uppreglad vägg där garderoberna ska stå nu? Bara gips och osb ljudisolerar inte så bra, jag hade satt dit stenull också.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
70 regel, 45mm isolering, osb och gips på båda sidor, latex mot golv vägg tak brukar bli bra
 
Är det en gips i väggarna nu, spånskiva va nästan vanligare på sjuttiotalet. Att byta till gips är då även bra ur brandsynpunkt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Finns det alltså ingen uppreglad vägg där garderoberna ska stå nu? Bara gips och osb ljudisolerar inte så bra, jag hade satt dit stenull också.
nej precis. Det är garderober som ”är väggen” även idag. Två garderober som vätter åt ena rummet och två som vätter åt det andra. Med gipsskivor på baksidan.
Hade jag då behövt sätta isolering även mellan de två garderober som vätter åt varsitt rum?
 
BirgitS
Om garderoberna innehåller kläder så fungerar kläderna som ljuddämpare.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
70 regel, 45mm isolering, osb och gips på båda sidor, latex mot golv vägg tak brukar bli bra
Blir det bättre ljuddämpning med 45 isolering än 70?

Jag är nyfiken för jag ska själv isolera en innervägg med 45x70-reglar och tänkte köra 70 isolering eller kanske till och med 95 för jag gick i antagandet att det skulle dämpa ljud bättre.
 
olabroberg olabroberg skrev:
Blir det bättre ljuddämpning med 45 isolering än 70?

Jag är nyfiken för jag ska själv isolera en innervägg med 45x70-reglar och tänkte köra 70 isolering eller kanske till och med 95 för jag gick i antagandet att det skulle dämpa ljud bättre.
Jag vet faktiskt inte men när jag började bygga innerväggar i första lägenheten jag byggde så var det någon som skrev att man skulle ha tunnare isolering än reglar och så har jag alltid gjort sen dess.

Om det är rätt eller fel vet jag inte :D
 
Ljuddämpning är väl en egen vetenskap, typ. Men man vill väl blanda material för att få en tröghet så isolering, osb och gips är kanske bättre än bara ett tjockt lager isolering. Kommer nog någon strax som kan det här bättre :)
 
olabroberg olabroberg skrev:
Blir det bättre ljuddämpning med 45 isolering än 70?

Jag är nyfiken för jag ska själv isolera en innervägg med 45x70-reglar och tänkte köra 70 isolering eller kanske till och med 95 för jag gick i antagandet att det skulle dämpa ljud bättre.
skall du stoppa ljud så skall du använda hårdpressad isolering ,vanlig isolering stoppar inte mycket ljud,
eller som nino föreslår i #7
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.