Byggahus.se
Här krävs enlinjeschema vid servisändring, samt situationsplan som visar placering av solceller och anslutningspunkt. detta för att elnätsbolaget dokumenterar elnätet i karta.
Och för att förhindra att el matas över fastigetsgränser.
 
Jag är nära att låta installera produktionssäkring (vattenfall) men börjar nu (lite sent) inse att när effekttariffer tas i bruk så kommer säkringen antagligen inte ha någon betydelse för avgifterna? Man kan då kan maxxa på vad anläggning/kablar/nät klarar utan merkostnad.

Lite otydligt när effekttariffer kommer att införas på Vattenfall och i mitt område. Det torde röra sig om ett fåtal år - om mitt antagande stämmer så är det nog inte värt att investera i produktionssäkring i mitt fall.
 
R rispalt skrev:
Jag är nära att låta installera produktionssäkring (vattenfall) men börjar nu (lite sent) inse att när effekttariffer tas i bruk så kommer säkringen antagligen inte ha någon betydelse för avgifterna? Man kan då kan maxxa på vad anläggning/kablar/nät klarar utan merkostnad.

Lite otydligt när effekttariffer kommer att införas på Vattenfall och i mitt område. Det torde röra sig om ett fåtal år - om mitt antagande stämmer så är det nog inte värt att investera i produktionssäkring i mitt fall.
Varför skulle det innebära någon kostnad?
Vill du ha större säkring än vad kabeln klarar?
 
Effekttariff har inget att göra med vad kabeln klarar.


Väldigt grov förklaring.
Effekttariff är en rörlig variant av den fasta avgiften för elnätsdelen. Där det lönar sig att ha en så jämn och låg belastning som möjligt under en och samma månad.
Höga effekttoppar på en månad = hög fast avgift.

Säkringstariff = samma fasta avgift som baseras på mätarsäkrings storleken.
Avgiften är oberoende av effekttoppar.

Enklaste sättet i fallet är att fråga nätägaren.
Jag har ingen aning om hur effekttariff fungerar vid produktionsanläggningar. Och olika nätbolag har olika modeller....

Och jag är ganska säker på att de flesta nätägare kommer att gå över till effekttariff så småningom.
 
H HSP skrev:
Effekttariff har inget att göra med vad kabeln klarar.


Väldigt grov förklaring.
Effekttariff är en rörlig variant av den fasta avgiften för elnätsdelen. Där det lönar sig att ha en så jämn och låg belastning som möjligt under en och samma månad.
Höga effekttoppar på en månad = hög fast avgift.

Säkringstariff = samma fasta avgift som baseras på mätarsäkrings storleken.
Avgiften är oberoende av effekttoppar.

Enklaste sättet i fallet är att fråga nätägaren.
Jag har ingen aning om hur effekttariff fungerar vid produktionsanläggningar. Och olika nätbolag har olika modeller....

Och jag är ganska säker på att de flesta nätägare kommer att gå över till effekttariff så småningom.
Jag kommenterade varför det skulle kosta något att skaffa produktionssäkring, hade inget att göra med effekttariff.
Normalt brukar det inte kosta något så länge nätägaren inte behöver bygga ut sitt nät.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Säkringsskåpet måste byggas om och anmälan till nätägare. Skulle tippa 5-10tkr sisådär? Prata med vattenfall är en bra idee men de har inte varit så lätt att få svar av hitintills (tar tid) tänkte att detta kanske redan är känt inom forumet. Torde finnas en hel del solpanelsägare som redan har effekttariff?
 
Så du måste gå från GII till GIII? Ja det kostar ju på sig lite, men varför skule det kosta så mycket?
 
Det kan bli en förhöjd anslutningsavgift till nätägaren i form av en engångskostnad.
Dvs man går från intervallet 16-25 till 35A

När man nyansluter en villa så är det vanligt att anslutningen betalas upp till max 25A
Vill man ha större säkringar så får man betala en anslutningsavgift - ett värde på nuvarande anslutning
 
Fick svar från Vattenfall efter endast 3veckor, sa mig inget nytt.


Vi har ingen information att ge dig kring effekttariff då det inte är något vi planerar att använda i nuläget. Detta kan komma att ändras. Vi tar inget extra betalt för en produktionssäkring upp till 63A. Det som kan kosta är en engångskostnad för anslutningen.
 
Om man sätter produktionssäkringar på 63A.
Kan man även använda de andra huvudsäkringarna för skicka ut solel där med?
63A+20A=73A tex.
Det går väl en gräns vid 100A ?
 
Nej det går inte .I bild nedan har du "ÖL servissäkring" som begränsar den totala strömmen, sätts till samma som produktionssäkring. Max begränsas av serviskabel också, kabel måste klara den produktionssäkring man planerar. Tror inte många normala villor har servis för 63A.

Schematisk illustration av separat produktionssäkring enligt Energiföretagens handbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
R rispalt skrev:
Nej det går inte .I bild nedan har du "ÖL servissäkring" som begränsar den totala strömmen, sätts till samma som produktionssäkring. Max begränsas av serviskabel också, kabel måste klara den produktionssäkring man planerar. Tror inte många normala villor har servis för 63A.

[bild]
Den diskussionen kan man väl ha med sin nätägare? Känns som en dum policy att ha om förutsättningarna finns.
 
Standarden som detta kopplingsalternativ kommer ifrån gäller tom 63 A dvs Max 43,5 kW i inmatad effekt. Vill man installera mer får man helt enkelt bygga sin anläggning på ett annat sätt. Tänk även på att mätningar 80 A och större sker med strömtransformatormätning så det är en större ombyggnation som krävs när man går över 63 A.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Dialog/diskussion med nätägare 'är en bra idee, det gälller nog alla frågor i sammanhanget då de tycks ha olika förhållningssätt. Jag har haft flera (bra) dialoger med vattenfall men jag är ändå inte helt säker på goddkännande då de (som inte är samma person som jag pratat med) tittar närmare på ansökan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.