Byggahus.se
mexitegel mexitegel skrev:
Jäklar, hur stor är din skottkärra? :crysmile::crysmile::crysmile:
Haha, min första tanke också. 6-7m3 skottkärra, inget man sett på den lokala järnhandeln. Stark får man också vara
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Sorterat potatis.
Olika sorters potatis utspridda på en träaltan med en svart sopsäck intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika sorters potatis sorterade i lådor och kassar på en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard och 12 till
  • Laddar…
Plockat lite mer äpplen och kört dem till musteriet.
Åtta stora lådor fyllda med röda och gula äpplen redo för musteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev åtta stora lådor, kanske 100 kg?
 
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Hur ska ni lagra det där? Gräva en stuka?

Bra odlat. Har barnet deltagit något eller tror de att det kommer från mataffären? :rofl:
Nu är det nog löst. En källare i ett av uthusen fick plats med potatisen i några pallar med pallkragar, övriga rotsaker får gå i ide i lätt fuktig sand.

Rötter som rotfrukter och morötter lagras i pallkrage med fuktig sand i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Hämtat äpplemust
Baksidan av en bil fylld med bruna tetraförpackningar med äpplemust, några lösa föremål syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi gissade på 80-90 kg äpplen men blev visst 116! 19 st 3 l tetra räcker... en stund!
 
  • Gilla
arneri68 och 16 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Hämtat äpplemust
[bild]
Vi gissade på 80-90 kg äpplen men blev visst 116! 19 st 3 l tetra räcker... en stund!
Vi hade tydligen 180 kg... :oops:
 
  • Älska
FreQa
  • Laddar…
Arboristen var här idag.. så nu har vi bokstavligen plockepinn på gården.. ;)

Målet var att jag ville ha bort 2/3 av vårt fina.. men stora .. trassliga äppelträd..

Ett frodigt äppelträd i en trädgård med fallna äpplen och en vattenkanna på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sa att det inte gjorde något om det blev klippning nästa år igen pga lite stress på trädet.. det hade växt ut åt alla håll och störde mig! (Skuggade rosen bakom, var på väg med grenar mot logtaket.. stenläggningarna var halvt övervuxna.. på höjd alltså.. men man ska kunna gå på gångar..:cool:)

Vi fick passa på att plocka upp/av äpplena vi ville ha..

Grön trädgårdsvagn fylld med nyplockade, stora äpplen, några på marken, beskärning av äppelträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stor hög med nyplockade gröna och röda äpplen i en grön plastback.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De flesta var riktigt stora i år (precis som trädet..) jämfört med tidigare år!

Hand håller ett stort, grönt äpple i ett rum, vilket visar skörden från det nyligen beskurna äppelträdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:love:

Beskuren äppelträdgård med nedfallna grenar och uppsamlade äpplen i färgglada hinkar, stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev 2/3 på backen… kommer få bära pinnar i många dagar!

Förutom äppelträdet (vi lät baksidans äppel o päronträd vara, de är i topptrim).. så tog vi ner en mellanstor lönn som nästlat sig in i baksidans äppel o päronträd.. jäklar vilken skillnad det blev på hela baksidan när det åkte ner!

Togs bort några mindre lönnar också.. några almar.. några skockar med 5 m höga hasslar.. (vill ha tillbaka lite utsikt på innergården).. några sidostammar till x (vet ej vad det var :thinking:) som slog emot hustaket.. några större bokgrenar kring lilla växthuset och vid hussidan .. jo.. det putsades på en rönn oxå, så lastbilarna som kommer till gården.. inte ska behöva skrapa bilarna.

Sedan fick det räcka för dagen.. fast det blev lika mycket kvar :oops: (ett pilbestånd), 1-2 stammar gigantiskt körsbärsträd.. stora flädrar och några andra grenars växer in omkrymper gården..)
 
  • Gilla
Sommartorparn och 4 till
  • Laddar…
Beskurit äppelträd.

Beskuret äppelträd med nedklippta grenar på gräsmattan, redo för skyddsåtgärder mot vilt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och förberett skydd för blodfläder, ska på ett nät. Rådjuren o hararna mumsade på den rejält förra vintern så den inprincip började om på nytt iår.
Skydd av blodfläder med pålade grenstaket och flis, förberett för nät mot rådjur och harar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K kattlucka skrev:
Beskurit äppelträd.

[bild]

Och förberett skydd för blodfläder, ska på ett nät. Rådjuren o hararna mumsade på den rejält förra vintern så den inprincip började om på nytt iår.
[bild]
pust, hann bli nervös där ett tag.. trodde bägge bilderna va klippning av äppelträd - dvs att äppelträdet var borttaget! (Det hade varit en rejäl snaggning..)

Såg nu att ni planterat blodfläder ! (y):cool::)
 
Rensat lite ogräs. Tänkte att det är lika bra att gräva ner ett par decimeter så man får bort lite av rötterna.
Egentligen så gräver jag för att jag är för snål för att köpa ett gymkort. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hålet än. En hel del tallar till höger utanför bild och rötterna börjar bli tjocka, så vågar inte gräva längre ditåt. De stora stenarna måste delas upp lite, ty jag förmår inte flytta dem i sina helheter.

Var kan man köpa kilar för att spräcka sten och finns det några av godtagbar kvalitet som rekommenderas en nybörjare?
 
  • Ett nyligen grävt, ogräsfritt område med stora stenar, en hacka och en spade vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Lejt in lite experthjälp för att beskära äppelträden till det facila priset av kaffe och en bit sockerkaka.
Person beskär äppelträd medan ett rödsvart leksakstraktor syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Klart du ska gräva ett hål :D.
Jag har spräckkilar och borr från HME tools som funkar bra; Spräckkilar 24mm x 190mm - HME TOOLS AB - Sten Spräckning www.sten-spräckning.se (xn--sten-sprckning-dib.se)
Ja, ett välgrävt hål ger en inre tillfredställelse och är den grund på vilken framtida projekt vilar.

Hur ska man tänka vad gäller längd och bredd/diameter på kilarna? Finns det några tumregler och/eller anledningar att välja små/korta respektive stora/långa?
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
halper halper skrev:
Rensat lite ogräs. Tänkte att det är lika bra att gräva ner ett par decimeter så man får bort lite av rötterna.
Egentligen så gräver jag för att jag är för snål för att köpa ett gymkort. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hålet än. En hel del tallar till höger utanför bild och rötterna börjar bli tjocka, så vågar inte gräva längre ditåt. De stora stenarna måste delas upp lite, ty jag förmår inte flytta dem i sina helheter.

Var kan man köpa kilar för att spräcka sten och finns det några av godtagbar kvalitet som rekommenderas en nybörjare?
 
richardtenggren
halper halper skrev:
Rensat lite ogräs. Tänkte att det är lika bra att gräva ner ett par decimeter så man får bort lite av rötterna.
Egentligen så gräver jag för att jag är för snål för att köpa ett gymkort. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hålet än. En hel del tallar till höger utanför bild och rötterna börjar bli tjocka, så vågar inte gräva längre ditåt. De stora stenarna måste delas upp lite, ty jag förmår inte flytta dem i sina helheter.

Var kan man köpa kilar för att spräcka sten och finns det några av godtagbar kvalitet som rekommenderas en nybörjare?
Passa dig då det inte blir som det här avsnittet i Creepypodden om pappan som grävde ett hål :D

https://sverigesradio.se/artikel/6751267
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.