Byggahus.se
T twoody skrev:
Undrar om kommunen ändrar detaljplanen för ”vanliga” medborgare i Örnsköldsvik också, eller är det bara årets företagare med kontakter som får bygga på detta viset?
Du får väl fråga! Utanför storstäderna finns det en annan mentalitet också, folk håller ihop och tycker det är spännande när det dyker upp någon storpotät att skvallra om ;)
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Hur många ställen i det glashuset finns det där man kan gå omkring näck och leta efter telefonen man glömt när man gick och lade sig, utan att ge hela grannskapet en show?
Jag har en del siktlinjer in i mitt hus som omöjliggör det också, inte för att vi bryr oss så mycket om det. Tror dessutom att den bryddheten inte är så stor om man väljer att bygga på det viset.
 
T twoody skrev:
Undrar om kommunen ändrar detaljplanen för ”vanliga” medborgare i Örnsköldsvik också, eller är det bara årets företagare med kontakter som får bygga på detta viset?
Detaljplaner ändras ju hela tiden, oftare för att företag drar igång processen, men finns det någon som betalar och ansöker är det bara för kommunen att påbörja processen. Om det går igenom eller ej är ju en annan sak.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har en del siktlinjer in i mitt hus som omöjliggör det också, inte för att vi bryr oss så mycket om det. Tror dessutom att den bryddheten inte är så stor om man väljer att bygga på det viset.
Det är en sak att ha vissa siktlinjer, en annan att ha hela huset som ett gigantiskt skyltfönster, upphöjt så att det syns från andra sidan stan...
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är en sak att ha vissa siktlinjer, en annan att ha hela huset som ett gigantiskt skyltfönster, upphöjt så att det syns från andra sidan stan...
Äsch, står nån på andra sidan stan och tittar ser de inte mycket detaljer på det avståndet ändå.

Men jag håller med till viss del, inte så mycket för detta hus, men vilket radhusområde som helst som byggts de senaste 20 åren med panoramafönster 1.5 meter från grannens dito.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Äsch, står nån på andra sidan stan och tittar ser de inte mycket detaljer på det avståndet ändå.
Det beror på hur mycket man har att visa upp...
 
  • Haha
  • Gilla
olleg07 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det beror på hur mycket man har att visa upp...
Ja ska man köpa ett helt torn för att torka slangen så är man väl välhängd. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
cdx873v och 15 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det som inte är så kul här är ju allt som är lägre än 10 meter upp.

Nära en av de mest trafikerade vägarna i Norrland. Industrifastighet.

Gillade "villan". Men jag säger som mäklarna

Läge, läge, läge.

Men när man bygger bara åt sig själv och skiter i om nån får tillbaka pengarna i framtiden. Då är det här skitkul.
Ett litet "fuck you" till den där tanken om att man ska tjäna på att bo :D
Knappast någon från Örnsköldsviks som kommer att kunna köpa detta hus eller ska vi säga hybridkomplex då det innehåller alltifrån Mats Oves privatbostad, garage för hans bilar, aftärsyta, lager och verkstad för hans sons butik och OPUS bilprovning. För Örnsköldsviks kommuns räkning har han färdigställt ett garage där dom hyr och förvarar bibliotekets nyinköpta bokbuss. I fastigheten finns också i källarplan en del teknikutrymmen som kommunen och andra hyr in sig i därför det varit för krångligt att flytta från fastigheten. För några år sedan så spekulerades det vilt i kostnaden och redan då pratades det minst 100 miljoner. Han betalade 6 miljoner för köpet för många år sedan och hyrde sen i många år ut till räddningstjänsten och ambulansverksamheten innan dom flyttade ut för några år sedan. En intilliggande hyresfastighet sålde han till en av sina anställda som nu håller på att bygga upp ett nytt fastighetsbolag i Örnsköldsvik. Matts Ove är en riktigt affärsman och missar inga tillfällen att nätverka med rätt personer. Och han är transparent då han säger vad han tycker och berättar att han tjänar pengar och gör av med en dela av dom också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får väl fråga! Utanför storstäderna finns det en annan mentalitet också, folk håller ihop och tycker det är spännande när det dyker upp någon storpotät att skvallra om ;)
Jag lyckades få kommunen att ändra detaljplanen för en byggnad jag ville uppföra och jag är definitivt inte någon ”storpotät”. Det finns rutiner för detta och har man bara tid att låta byråkraterna göra sitt så är det definitivt inte omöjligt.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S Sjöbod skrev:
Knappast någon från Örnsköldsviks som kommer att kunna köpa detta hus eller ska vi säga hybridkomplex då det innehåller alltifrån Mats Oves privatbostad, garage för hans bilar, aftärsyta, lager och verkstad för hans sons butik och OPUS bilprovning.
Foppa har nog råd :)
 
Det går väl ingen motorväg rakt genom Ö-vik? Sen har man väl planer påaatt dra om e4 runt stan då blir läget mycket bättre.
 
T Troberg skrev:
Hur många ställen i det glashuset finns det där man kan gå omkring näck och leta efter telefonen man glömt när man gick och lade sig, utan att ge hela grannskapet en show?
Man får ju utgå ifrån att den som bygger med stora "skyltfönster" inte har något problem med att visa upp sig. Snarare tvärt om. Jag ser snarare en massa avtryck på fönstren alá yrrol framför mig :p

Ville man ha total avskildhet så hade man byggt nånting annat eller byggt nån annan stans.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Det blir väl inte så mycket insyn när det är så högt. Klart nån kan stå med kikare och kolla, men det är väl betydligt jobbigare med alla dessa panoramafönster på villor som var så populära för några år sedan. Jag promenerade runt i ett relativt nybyggt område och tittade på folk som satt som i skyltfönster och åt middag...
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det blir väl inte så mycket insyn när det är så högt. Klart nån kan stå med kikare och kolla, men det är väl betydligt jobbigare med alla dessa panoramafönster på villor som var så populära för några år sedan. Jag promenerade runt i ett relativt nybyggt område och tittade på folk som satt som i skyltfönster och åt middag...
När det är mörkt ute och tänt inne så är det verkligen som en teaterscen...
 
T Troberg skrev:
När det är mörkt ute och tänt inne så är det verkligen som en teaterscen...
Får nog ta en tur norrut... Jag har svårt att tänka mig att man skulle se några detaljer, så att säga.
Jag brukar vara någorlunda anständigt klädd hemma också, det kan ju åka förbi en bil på byvägen och då kan de ju se in genom våra små fönster. Gillar man att gå naken hemma är det där väl inte optimalt läge förstås... Men å andra sidan, var ska du då bo?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.