Byggahus.se
Vert inte om jag skrivit om det förut, men det blev aktuellt nu igen när frosten låg vit på gräsmattan.
Jag startade värmaren på firmabilen, en Transit Custom -21. Förra bilen var en lika dan -17.
Den gamla hade manuella värmereglage, den nya elektroniska.
Den nya riktar bara luften från värmaren mot vindrutan, så när man kommer ut i bilen efter en halvtimme är det smällhett i takhöjd, minusgrader på golvet och stolen är kall. Problemet går inte att lösa/ändra enligt Ford.
På den gamla ställde man själv in var det skulle blåsa varmluft.
 
galento
Isakare Isakare skrev:
Vert inte om jag skrivit om det förut, men det blev aktuellt nu igen när frosten låg vit på gräsmattan.
Jag startade värmaren på firmabilen, en Transit Custom -21. Förra bilen var en lika dan -17.
Den gamla hade manuella värmereglage, den nya elektroniska.
Den nya riktar bara luften från värmaren mot vindrutan, så när man kommer ut i bilen efter en halvtimme är det smällhett i takhöjd, minusgrader på golvet och stolen är kall. Problemet går inte att lösa/ändra enligt Ford.
På den gamla ställde man själv in var det skulle blåsa varmluft.
Konstigt att de gjort en sån försämring av funktionen :thinking:
 
Isakare Isakare skrev:
Vert inte om jag skrivit om det förut, men det blev aktuellt nu igen när frosten låg vit på gräsmattan.
Jag startade värmaren på firmabilen, en Transit Custom -21. Förra bilen var en lika dan -17.
Den gamla hade manuella värmereglage, den nya elektroniska.
Den nya riktar bara luften från värmaren mot vindrutan, så när man kommer ut i bilen efter en halvtimme är det smällhett i takhöjd, minusgrader på golvet och stolen är kall. Problemet går inte att lösa/ändra enligt Ford.
På den gamla ställde man själv in var det skulle blåsa varmluft.
Du behöver fara till någon som kan programmera bilar som inte är ansluten till Ford. Eventuellt kan det påverka garantier.
 
N Niq skrev:
Du behöver fara till någon som kan programmera bilar som inte är ansluten till Ford. Eventuellt kan det påverka garantier.
Jo, firmabil på leasing, så vi hoppar nog över det. Ny bil om 2 år, man får hoppas att de tänkt bättre då.
Man förstår väl tanken lite att rutan ska avfrostas, men bilen har elvärme i rutan som gör den isfri på en minut, så det är inget problem.
 
Det finns faktiskt folk som väljer att inte ha elvärme i vindrutan. Jag antar att du har provat att stänga av bilen med olika lägen inställda på riktningen av värmen.
 
Fördelen med Ford, de har uppvärmd framruta som standard på vissa modeller...
 
N Niq skrev:
Det finns faktiskt folk som väljer att inte ha elvärme i vindrutan. Jag antar att du har provat att stänga av bilen med olika lägen inställda på riktningen av värmen.
Jo, jag skulle välja bort den om jag kunde, man sitter ju som i en ständig dimma, som blir värre om det är dimmigt eller snö, vitt gör att man ser slingorna mera.
Det går att ställa hur som helst, men värmaren värmer bara rutan iaf.
 
richardtenggren
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fördelen med Ford, de har uppvärmd framruta som standard på vissa modeller...
Den enda också? ;)
Antar att det är priset som avgör att man inte kör typ VW?
Pratade med en bekant som gått över från VW till något franskt på företagsbilarna, mest på grund av priset. :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Den enda också? ;)
Antar att det är priset som avgör att man inte kör typ VW?
Pratade med en bekant som gått över från VW till något franskt på företagsbilarna, mest på grund av priset. :)
Min firma lämnade VW pga mycket fel o problem, och odugliga verkstäder som skulle ha betalt för att kliva över tröskeln.
"Det här blev dyrt" sa chefen " Nu provar vi nått annat"
Efterföljande Renault var bättre om inte felfria men lika dåliga verkstäder. Fordarna har varit bra, och vi har i Stockholm en helt underbar verkstad.
Av den anledning blev det en Ford till.
Man köper ju inte nått som är dåligt en gång till.
Fordens aber är bladfjädringen bak som gör den stuttig, men tål mycket last. Jag har ett ton i skåpet, men det syns inte.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Min firma lämnade VW pga mycket fel o problem, och odugliga verkstäder som skulle ha betalt för att kliva över tröskeln.
"Det här blev dyrt" sa chefen " Nu provar vi nått annat"
Efterföljande Renault var bättre om inte felfria men lika dåliga verkstäder. Fordarna har varit bra, och vi har i Stockholm en helt underbar verkstad.
Av den anledning blev det en Ford till.
Man köper ju inte nått som är dåligt en gång till.
Fordens aber är bladfjädringen bak som gör den stuttig, men tål mycket last. Jag har ett ton i skåpet, men det syns inte.
Min erfarenhet också, lustigt...
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Den enda också? ;)
Antar att det är priset som avgör att man inte kör typ VW?
Pratade med en bekant som gått över från VW till något franskt på företagsbilarna, mest på grund av priset. :)
Idag finns det till många olika märken att få eluppvärmd vindruta vet dock inte vilka som har det som standard. Kan tänka mig att det ingår i vissa utrustningspaket.
Vw gruppens nya modeller har en film i vindrutan som värmer istället för trådar.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, jag skulle välja bort den om jag kunde, man sitter ju som i en ständig dimma, som blir värre om det är dimmigt eller snö, vitt gör att man ser slingorna mera.
Det går att ställa hur som helst, men värmaren värmer bara rutan iaf.
Du får byta vindruta till en utan elvärme.
 
richardtenggren
N Niq skrev:
Idag finns det till många olika märken att få eluppvärmd vindruta vet dock inte vilka som har det som standard. Kan tänka mig att det ingår i vissa utrustningspaket.
Vw gruppens nya modeller har en film i vindrutan som värmer istället för trådar.
Jo absolut, finns både på VW, Skoda och Volvo, dock inte standard, så troligen finns det hos de flesta tillverkare. :)
 
Ford var väl först, kanske hade nåt patent rent utav?
Vet att morfar hade det på sin Sierra, måste varit första halvan av 90talet
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ford var väl först, kanske hade nåt patent rent utav?
Vet att morfar hade det på sin Sierra, måste varit första halvan av 90talet
Först att ha det som standard iaf. Tror det var på Scorpio som kom -86 om jag inte mins fel.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.