Byggahus.se
Inte helt säker på att jag hamnat i rätt forumkategori men för egen del blev vårt val att ställa upp en husvagn temporärt istf att bygga ett Attefallshus /likn.

Så, en fundering vad gäller energiförsörjningen. Finns det enkla och hyfsat överkomliga solcellsbaserade system för att ladda batteri och ordna grundläggande drift i säg, en husvagn?

Jag förstår givetvis att det inte kan försörja med uppvärmning men kanske att det kan täcka en del av "hushållselen".

Alla idéer och tips mottages med största tacksamhet!
 
Beror ju på vad man har för behov men jag har satt en panel från Jula, den minsta tror jag, på våran vagn och där behöver jag inte ladda batteriet nu mer men vi bor ju inte permanent och inte flera veckor i sträck...

Men vi var ute 9 dagar utan att behöva koppla på laddare men det var ju mest mobiler som behövde laddning, vattenpumpen går ju inte ofta, gasol kylskåpet vet jag inte hur mycket det tar och lampor är rätt sällan man behöver på sommaren.

Såg en som hade 2 eller ev 3 paneler, en "hink" med inverter och batteri på en camping, enl han så klarade han driva tv osv med solpaneler och det extra batteriet.

2 eller 3 jula paneler och 2 eller 3 fritidsbatterier tror jag man kommer långt med, iaf vår till höst
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jepp det finns det. Kolla på Jula tex, de har olika driver med prisnedsatta varor, bla, 160W solpaneler med laddregulatorer till bra pris. Har som du har som plan, en husvagn med 500W solpaneler på taket, 2*95Ah startbatterier från Biltema, omformare 12V Dc- 230V Ac, 2000W inhandlat direkt från Kina för 1700kr för några år sedan. Innan Kriget, så var ju Diesel billigare att värma med än Gasol. Har ju även en 8kW diesel/luftvärmare för värmen i husvagnen som inköptes för mindre än 2000kr. Nu när dieseln blivit dyr så värmer vi med gasol istället, Norsk gasol, inte Rysk!

Samma i Husbilen, en vinterbonad från Kristinehamn.. 2 paneler på taket, ca 300W, Mppt laddregulator, 2*95Ah startbatterier från biltema, tål höga urladdningar när vi använder samma omformare 2kW när vi micrar eller brygger kaffe. Tittar på tv, laptopar, mobiler, dammsugare mm. Laddning från Generator också. Vi är aldrig utan ström i våra fritidsfordon.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.