Byggahus.se
Hej,

Det här berör inte mig, men en person i samhällets periferi. En av dem som gör länge sedan har fattat dåliga beslut och som nu får sona för det.

Jag kom i kontakt med denna äldre herre av en slump i mitt jobb när jag hjälpte några kollegor på kundmottagningen som var upptagna vid detta tillfälle.
Mannen har inget jobb och ingen familj och bor i en husvagn vid ett skogsparti strax utanför staden.
Jag vet inte mer kundens uppgifter om att husvagnen har ett kylskåp och ett par elradiatorer,
det låter inte riktigt korrekt då elräkningen för februari månad uppgick till 9 900 kronor.

Jag rekommenderade denne att se över ett par saker som kan minska elförbrukningen, som
att införskaffa ett kylskåp av "nyare" modell (inte nytt eftersom ekonomin inte finns).
Titta på luftavfuktare för inomhusklimat och att de avger lite värme (fast att detta kan vara ineffektiv med tanke på elförbrukning).
Att försöka minska att husvagnen utsätts för direkt vind, snö och regn.
Att om möjlighet finns, tilläggsisolera husvagnen (från utsidan, det estetiska är inte viktigt då jag vill att mannens hälsa prioriteras).

Hur skulle ni isolera en husvagn för bästa resultat när man kan bortse helt från hur det ser ut?
luftspalt + RockWool + frigolit?

Skulle kännas bra att kunna ge herren ett par tips som jag inte bara killgissar fram, utan som har substans och och är bevisat effektivt.

Tack på förhand.

Att ge sig på att tilläggsisolera en husvagn, tveksamt om det ger önskat resultat sett till kostnad och arbetsinsats.

Elräkning på nästan 10 000 kr för en husvagn, det måste vara ett dåligt elabonnemang som används.
Kanske är grundproblemet hur husvagnen får ström och vilken kostnad personen får betala för kilowattimmen.

Ja, personen ifråga har tecknat ett fast elavtal ”av gammal vana” utan att titta på alternativen.
Jag hoppas den punkten löser sig, men vad annars kan denne göra? Flytta är inget alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.