Byggahus.se
Hej!

Förutsättningar:
Radhus:
3 plan, sutteräng
Byggår: 1964
FTX installerad: 1994
Märke/modell: Flexit VGL400
Installation: Står på vinden, bjälklaget är isolerat. Ventiler för av- och uteluft sitter på varsin sida av taknocken.

Industriell ventilationseenhet med fläktar och filter synliga från olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju ganska uppenbart att detta aggregatet inte är lika effektivt som dagens produkter. Så jag har börjat fundera på om jag kanske ska ta mig an att byta ut det på eget hand och beställa injustering efteråt. På vinden är det ju ganska trångt, och nuvarande aggregatet har ingångar på båda sidorna, vilket inte moderna produkter verkar ha i så stor utsträckning?

Min korta fråga är egentligen; Tror ni jag klarar av att byta själv? Jag ser det som man demonterar nuvarande aggregat och placerar det nya och sen ser till att få alla spirorören att gå på ett vettigt sätt till det nya aggregatet. Är det så enkelt? Vad är viktigt att tänka på?

Det är inte otroligt dyrt att få det installerat av en montör, men det vore trevligt att spara in på den kostnaden om det är så att det är enkelt att byta själv!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/ Oskar
 
Jag har bytt ut ett aggregat från 1981 till ett Heru och det var inga större problem. Tungt att få upp på vinden. Den har 2 rör på respektive sida men det stämde inte riktigt. Kolla var nuvarande rör har för funktion och jämför med det nya.
 
O oskarsch skrev:
Hej!

Förutsättningar:
Radhus:
3 plan, sutteräng
Byggår: 1964
FTX installerad: 1994
Märke/modell: Flexit VGL400
Installation: Står på vinden, bjälklaget är isolerat. Ventiler för av- och uteluft sitter på varsin sida av taknocken.

[bild]

Det är ju ganska uppenbart att detta aggregatet inte är lika effektivt som dagens produkter. Så jag har börjat fundera på om jag kanske ska ta mig an att byta ut det på eget hand och beställa injustering efteråt. På vinden är det ju ganska trångt, och nuvarande aggregatet har ingångar på båda sidorna, vilket inte moderna produkter verkar ha i så stor utsträckning?

Min korta fråga är egentligen; Tror ni jag klarar av att byta själv? Jag ser det som man demonterar nuvarande aggregat och placerar det nya och sen ser till att få alla spirorören att gå på ett vettigt sätt till det nya aggregatet. Är det så enkelt? Vad är viktigt att tänka på?

Det är inte otroligt dyrt att få det installerat av en montör, men det vore trevligt att spara in på den kostnaden om det är så att det är enkelt att byta själv!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/ Oskar
Om du byter till ett aggregat i likande modell/strl och har samma anslutningsdimensioner/placering som nuvarande, kan du mer eller mindre bara göra ett kastbyte och anpassa röranslutningarna lite grann.

om du är nöjd med dagens luftflöden på aggregatet så skulle jag kontakta en återförsäljare med uppgifterna på din nuvarande aggregat. Då kan de hjälpa dig och ta fram en så snarlik som möjligt både vad gäller kapacitet men även att anslutningarna blir så snarlika som möjligt.

vissa aggregat köper man i höger/vänster utförande (du kan med andra ord välja vad som är mest lämpligt för dig)
Andra (tex heru) kan du relativt enkelt ändra själv mellan vänster/höger utförande.
Allt detta är såklart för att arbetet med bef spirorör ska bli så litet som möjligt.

Utöver detta så kolla upp elen, har du stickkontakt idag? Är det stickkontakt på nya? Isolering, slarva inte med isoleringen om du har en kall vind. Kondens är inte roligt att upptäcka efter en längre tid..

obs: Heru är kanonaggregat enligt mig men de har haft problem med nya underleverantörer samt fabriker. Missljud i lager, trasiga givarkablar är två väldigt vanliga fel. De har såklart åtgärdat detta nu men vissa leverantörer har såklart dessa på sitt lager fortfarande. Dock är det inga problem att få ut nya fläktar/kablar ut från Österberg via garantin om det visar sig att du upplever problem och bytet är väldigt enkelt då allt är plug&play.

lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.