Byggahus.se
Tog ut min befintliga insattskamin som inte hade rökrör. Nu ska jag sätta in en keddy kasset med rökrör men undrar hur jag ansluter röret.

Högst upp i öppna spisen sitter det en lucka, måste den bort först så röret kan gå in där?

Lägger upp lite bilder på gamla kaminen och luckan i den öppna spisen.
 
  • Gammal rostig kamin utomhus på ett trädäck nära trädgårdsredskap och en svart sopsäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av smutsig och dammig ventilationsschakt sett uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, spjället måste bort.
 
Ok jag tar bort spjället men hur långt in ska man skjuta in röret sen?
 
D Daniel__s skrev:
Ok jag tar bort spjället men hur långt in ska man skjuta in röret sen?
rätt är väl rör hela vägen upp, täcka för hela stora öppnaspisen upptill, fylla upp med värmeculit sen gjuta fast röret i toppen på rökkanalen
 
Ok men så har jag inte tänkt göra känns overkill, min insats på övervåningen är installerad som bilden nedan. Nu gick de inte göra så där nere men de måste vara på samma sätt antar jag men osäker på hur långt in röret ska in eller om de ska vara kant i kant.
 
  • Instruktionsbilder för installation av spiskassett med numrerade komponenter och steg-för-steg-anvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel__s skrev:
Ok men så har jag inte tänkt göra känns overkill, min insats på övervåningen är installerad som bilden nedan. Nu gick de inte göra så där nere men de måste vara på samma sätt antar jag men osäker på hur långt in röret ska in eller om de ska vara kant i kant.
hur det än är så måste du ju få till en kona så lod, krejs och sot kommer ner i kassetten
 
Ser ju även ut som där är en hylla efter spjället som man måste komma till annars kommer där samlas sot
 
Jag ser hyllan men trycker jag in röret in i spjället nån cm så är jag förbi hyllan.

Det har suttit en kamin utan rökrör där innan, tog bort den idag. Se första bild. Känns som det bara kan bli bättre vad jag än gör nu? Kanske ska ringa sotare och se vad dom har att säga
 
D Daniel__s skrev:
Jag ser hyllan men trycker jag in röret in i spjället nån cm så är jag förbi hyllan.

Det har suttit en kamin utan rökrör där innan, tog bort den idag. Se första bild. Känns som det bara kan bli bättre vad jag än gör nu? Kanske ska ringa sotare och se vad dom har att säga
Ja fråga sotaren i din kommun, är ju dom som kommer utföra sotningen hos dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.