Byggahus.se
Hallå allihopa!

Jag har precis färdigställt staketet på vår altan och till detta använde jag svartlackerade stolpfötter ifrån Jabo. Vid infästningen använde jag sexkantat träskruv för att fästa fötterna i reglarna genom trallen. I detta moment har skruvarna skadat lacken på vissa ställen och det börjar nu bildas rost där. Jag är grön i byggsvängen och hade jag vetat om denna risk hade jag kanske lagt en låsring emellan eller något liknande, men i alla fall. Har ni några bra tips på att skydda stolpfötterna mot vidare angrepp? Jag själv står och funderar på antingen att slipa bort rosten, måla med lackfärg och sedan sätta dit en låsring eller alternativt slipa rosten och fylla på med lite silikon under skruvarna. Vad tror ni?

Tack på förhand!
 
  • Svartmetallfäste med bultar fästa i trä, tecken på rost vid basen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robris
  • Laddar…

Bästa svaret

Pensla på lite linolja.
 
Sätt även dit planbrickor, alltid när du drar skruv, särskilt sexkantiga skruv mot en lackad yta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Pensla på lite linolja.
Linolja? Mot rosten?
 
Jag skulle bytt ut de rostfria skruvarna mot varmgalvade skruvar...

Stolpfötterna är av vanligt stål och när du har rostfria skruvar får du galvanisk korrosion.
Det skulle bli mycket bättre med Varmgalvade skruvar.

Linolja sugs upp rosten och oxiderar och "hindrar" vidare rostangrepp... Många rostkyddssytem för gamla bilar är linoljebaserade.

/ATW
 
  • Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag skulle bytt ut de rostfria skruvarna mot varmgalvade skruvar...

Stolpfötterna är av vanligt stål och när du har rostfria skruvar får du galvanisk korrosion.
Det skulle bli mycket bättre med Varmgalvade skruvar.

Linolja sugs upp rosten och oxiderar och "hindrar" vidare rostangrepp... Många rostkyddssytem för gamla bilar är linoljebaserade.

/ATW
Okej, det visste jag faktiskt inte. Jag hade i vanliga fall inte tagit rostfritt men staketet sitter runt en pool med klor. Jag testade att smyga med andra sorters skruvar men rostfritt är det enda som stått pall för poolplasket.
 
Cheesen
A ArneTW skrev:
Jag skulle bytt ut de rostfria skruvarna mot varmgalvade skruvar...

Stolpfötterna är av vanligt stål och när du har rostfria skruvar får du galvanisk korrosion.
Det skulle bli mycket bättre med Varmgalvade skruvar.

Linolja sugs upp rosten och oxiderar och "hindrar" vidare rostangrepp... Många rostkyddssytem för gamla bilar är linoljebaserade.

/ATW
Du får galvaniska strömmar med varmgalvade skruvar ockå... men då är det sinken som försvinner först
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du får galvaniska strömmar med varmgalvade skruvar ockå... men då är det sinken som försvinner först
Nja, visst är i princip all korrosion galvanisk.

Men utseendet och vad som rostar är ju olika.

För TS är det stolpfötterna som rostar rött. skulle TS använda Varmgalvade skruvar skulle Zinken från skruvarna oxidera (lite vitt) men ganska långsamt och de skulle enkelt gå att byta då de blir röda.

/ATW
 
  • Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
A ArneTW skrev:
Nja, visst är i princip all korrosion galvanisk.

Men utseendet och vad som rostar är ju olika.

För TS är det stolpfötterna som rostar rött. skulle TS använda Varmgalvade skruvar skulle Zinken från skruvarna oxidera (lite vitt) men ganska långsamt och de skulle enkelt gå att byta då de blir röda.

/ATW
problemet är att träet kommer att bli rostfärgat.. men det är inte säkert att det syns.
 
Cheesen Cheesen skrev:
problemet är att träet kommer att bli rostfärgat.. men det är inte säkert att det syns.
Zink "rost" är inte rött.

Men det skulle nog vara en ide att använda en plastbricka och lite Zikaflex och låtsas som om man har en båt.

/ATW
 
  • Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Zink "rost" är inte rött.

Men det skulle nog vara en ide att använda en plastbricka och lite Zikaflex och låtsas som om man har en båt.

/ATW
Hahaha jag gillar båtidén! Det handlar alltså egentligen då om att isolera metallerna ifrån varandra och skydda ifrån framtida skav? Hur pass viktigt är det att få bort sen befintliga rosten i så fall?
 
A ArneTW skrev:
Jag skulle bytt ut de rostfria skruvarna mot varmgalvade skruvar...

Stolpfötterna är av vanligt stål och när du har rostfria skruvar får du galvanisk korrosion.
Det skulle bli mycket bättre med Varmgalvade skruvar.

Linolja sugs upp rosten och oxiderar och "hindrar" vidare rostangrepp... Många rostkyddssytem för gamla bilar är linoljebaserade.

/ATW
Många nya rostskydd för bilar är också linolja fast numera är det nog mest känt för trädgårdsredskap. Man oljar in järndetaljerna samtidigt som skaft etc och linolja på rosten bildar en mattsvart hinna. som är enkel att förnya dvs pensla på lite mer någon gång per år.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Hej igen! Tänkte komma med en uppdatering.

Jag köpte en flaska varmpressad linolja och smetade på efter att ha tvättat bort så mycket rost som möjligt. Resultatet har hållt sig bra 2 månader in. Återstår att se hur vintern blir men rosten har stannat av och är knappt märkbar.

Tack för hjälpen!
 
  • Metallfäste på träyta behandlat med linolja, viss rost och oljeöverskott syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Saludos och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.