Byggahus.se
E Etrompa skrev:
Förvisso. Men då kan vi lika gärna ha en global valuta och planekonomi…
Bara marknaden får styra kommer allt bli bra…
 
Tyvärr är det snarare vädret som styr. Och politikerna. Som styr energiproduktionen med olika styrmedel. Så marknaden styr ju inte. Egentligen.
M Mika_A skrev:
Bara marknaden får styra kommer allt bli bra…
 
E Etrompa skrev:
Tyvärr är det snarare vädret som styr. Och politikerna. Som styr energiproduktionen med olika styrmedel. Så marknaden styr ju inte. Egentligen.
Så klåfingriga politiker styr priset på Nordpool? Trodde att det rådde fri prissättning utifrån den klassiska tillgång och efterfrågan-principen. Och vad gäller att få tillstånd att producera och sälja el är en certifiering via bl a DNV GL en fördel men i praktiken behöver man bara följa ellagen (1997:857). I min enfald trodde jag att elmarknaden är avreglerad och jag som kund kan fritt välja elbolag utan att staten lägger sig i mitt val. Hur vädret blir kan ingen förutse men det vore märkligt om en hel nations eller tom en kontinents elproduktion skulle stå och falla med vad vi får för väder.
 
Det stämmer. Men att strategin ska vara att vi ska förlita oss på import av el när det är vindstilla och solen inte lyser är politik menar jag. Att energiöverförföringskapaciteteten Från norr till söder inte fungerar idag, såsom det var tänkt för 10 år sedan. Det är politik menar, att frågan ej prioriterats tillräckligt. Brist på tillgänglig energi borde inte vara ett problem, när politikerna stolt dravlar om vår energiexport. Och punktskatterna skiljer sig åt mellan olika produktionssätt. Det är politiska beslut. Att elen idag kostar 16.5 öre i norra Sverige, och 171.8 öre i elområde_4 här helt marknadens villkor?
M Mika_A skrev:
Så klåfingriga politiker styr priset på Nordpool? Trodde att det rådde fri prissättning utifrån den klassiska tillgång och efterfrågan-principen. Och vad gäller att få tillstånd att producera och sälja el är en certifiering via bl a DNV GL en fördel men i praktiken behöver man bara följa ellagen (1997:857). I min enfald trodde jag att elmarknaden är avreglerad och jag som kund kan fritt välja elbolag utan att staten lägger sig i mitt val. Hur vädret blir kan ingen förutse men det vore märkligt om en hel nations eller tom en kontinents elproduktion skulle stå och falla med vad vi får för väder.
 
M Mathias01 skrev:
håller med om att det är konstigt för många som ligger på strax under 2000kwh lär ju höja temperaturen ett par grader för att komma upp i nivå med bidraget iallafall många som har bundet avtal.
Vi låg på 2066 kWh i december :rofl:
I mitt fall där ligger jag vid gränsen på 2000 kwh/månad spar jag vedeldning till senare och kvitterar ut "fullt bidrag"
 
P
M Mika_A skrev:
I min enfald trodde jag att elmarknaden är avreglerad och jag som kund kan fritt välja elbolag utan att staten lägger sig i mitt val.
Konsumentsidan av marknaden är avreglerad till stor del, men inte produktionssidan.
 
Perfekt, staten betalar. Nu är det bara för kraftbolagen att prissätta helt bananas, staten betalar rätt ner i bolagens ficka! Måtte vi få en ny regering snart!!!
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Ny regering nu!
 
Jag har bara rörlig ränta på mina bolån men kommer nog inte binda dessa lån för drar räntan iväg kommer väl kompensation...eller!?
 
  • Gilla
  • Haha
johel572 och 2 till
  • Laddar…
F F.D Ordförande i samfä. skrev:
Jag har bara rörlig ränta på mina bolån men kommer nog inte binda dessa lån för drar räntan iväg kommer väl kompensation...eller!?
Intressant ide'
Men utfallet kan bli som elpriskompensationen. Kompensation kommer oavsett typ av avtal !!!!!
Jag har haft fast elpris sedan en tid tillbaka på en relativt låg nivå och har erhållit mer i kompensation än min faktiska elkostnad (rörlig del).
Min faktiska elkostnad hitils i år har varit nära 0 kronor tack vare kompensationen.
"Behåller gärna regeringen ett tag till"
Räknenissarna i Regeringskansliet tycker det är svårt att hitta en annan modell.
 
  • Gilla
F.D Ordförande i samfä.
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ny regering nu!
Nej, ny regering efter valet den 11/9. Att ha extraval nu skulle vara onödigt dyrt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
F F.D Ordförande i samfä. skrev:
Jag har bara rörlig ränta på mina bolån men kommer nog inte binda dessa lån för drar räntan iväg kommer väl kompensation...eller!?
Nja, räntan är ju inget som staten har så stort vinstintresse i. Men om du betalar 1kr (all inklusive) för 1kWh el så tjänar staten energiskatt, moms på skatten och moms på elen osv. Betalar du 1000% mer och får tillbaka pengar från staten så är det ju pengar du redan betalat i form av...energiskatt och moms. Vilket gör att staten kan vräka ur sig valfläskmanifestet att alla ska få elbidrag, när det egentligen handlar om skatter som du redan betalat som staten tjänat big money pga. att elpriset går upp.

Vad som är rätt och fel ska jag låga vara osagt, men jag tänker aldrig låta min valröst styras av sossarnas fjanteri med att lura oss att vi ”får elbidrag”. Staten tar med ena handen och ger tillbaka med den andra, patetiskt och tragiskt för dom som går på detta! Alla politiker har gjort en fet maja när dom stängde ned reaktor efter reaktor utan att ha ersatt dessa med något annat är rysk olja och gas. Schröder och Merkel är väl dom som gjort bort sig mest, i sverige är det partiet som borde hamnat under spärren för riksdagen för längesedan.
 
  • Gilla
F.D Ordförande i samfä. och 5 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
i sverige är det partiet som borde hamnat under spärren för riksdagen för längesedan.
Tänker du på Centern som var med och stängde Barsebäck med S och V?
 
F fribygg skrev:
Tänker du på Centern som var med och stängde Barsebäck med S och V?
Det sjukaste med Barsebäck var ju att danskjävlarna tjatade till sig nedläggningen och sedan när vi vägrar exportera el till dem så drar de oss till Europadomstol. Så är dom danskarna
 
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.