Byggahus.se
Frustrator Frustrator skrev:
Har sett varianter där man också fällt in en skärm i nedsänktningen. Något du funderat på? Om förkastat den idén, varför då? (Vill bygga ett eget)
Vi har en TV på väggen som en av kortsidorna står mot. Än så länge så kör vi spel där TV'n används för hjälp-appar snarare än aktiva kartor. Vi spelar inte DnD till exempel. Men om behovet skulle uppstå så finns ju möjligheten helt klart :)
 
Dörr i betsad björk och glas. Mycket jobb med denna, men blev bra!

Öppen dörr i betsad björk med glaspaneler och dörrhandtag, i ett kontorslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen, betsad björkdörr med glasdetaljer i ett inredningsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betsad björkdörr med graverat glasfönster med text och lejonmotiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis öppen dörr av betsad björk med glasinsats och modern dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbeldörr med mörkbetsad björkram och infällda glasrutor i en kontorsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en dörrhandtag på en betsad björkdörr med reflektion i glas, bakgrunden visar en vas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kristofo och 28 till
  • Laddar…
Spelbordet är klart, här är två bilder när det står på plats
Ett nyfärdigt spelbord av trä i ett vardagsrum med bokhyllor fyllda med spel och böcker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett spelbord med upplyst spelyta och träram, placerat i ett rum med bokhyllor fyllda med brädspel och böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AnonyKanga och 16 till
  • Laddar…
Köksö med bakbord klar. Inte lika mörk i verkligheten (Sandgul linoljefärg). Bänkskivan är gjord av plank från det gamla undergolvet.
Grabben har testat hållfastheten och ribborna håller iallafall för ca 15 kg punktbelysning styck.
Tar gärna emot förslag på hur bäst behandla bakbordet
En sandgul köksö med bakbord och bänkskiva av återanvänt trä, placerad i ett ljust kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd köksö med sandgul linoljefärg och bänkskiva av återanvänt undergolvsträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barn testar hållfastheten på en hemgjord köksö av träplank på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Strandveronika och 11 till
  • Laddar…
T
V VLJ skrev:
Köksö med bakbord klar. Inte lika mörk i verkligheten (Sandgul linoljefärg). Bänkskivan är gjord av plank från det gamla undergolvet.
Grabben har testat hållfastheten och ribborna håller iallafall för ca 15 kg punktbelysning styck.
Tar gärna emot förslag på hur bäst behandla bakbordet
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt!

Har grabben självlysande fötter...?

När det gäller behandling tror jag vårt bakbord från -57 som "kom med huset" är obehandlat bortsett från det som blivit genom bakning.
Själv skulle jag olja det med paraffinolja eller linolja.
 
V VLJ skrev:
Tar gärna emot förslag på hur bäst behandla bakbordet
Obehandlat ligger min röst på. Aldrig rengöra med vatten, bara degskrapa i metall.
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Obehandlat ligger min röst på. Aldrig rengöra med vatten, bara degskrapa i metall.
I ivp skrev:
Obehandlat ligger min röst på. Aldrig rengöra med vatten, bara degskrapa i metall.
T Testarn skrev:
Snyggt!

Har grabben självlysande fötter...?

När det gäller behandling tror jag vårt bakbord från -57 som "kom med huset" är obehandlat bortsett från det som blivit genom bakning.
Själv skulle jag olja det med paraffinolja eller linolja.
Vi har också ett gammalt som är obehandlat men tycker att det är svårt att få rent. Bänkskivan är behandlad med vitvax som ger en väldigt trevlig yta, så om det finns någon opigmenterad variant så hade det varit ett alternativ
 
V VLJ skrev:
Vi har också ett gammalt som är obehandlat men tycker att det är svårt att få rent. Bänkskivan är behandlad med vitvax som ger en väldigt trevlig yta, så om det finns någon opigmenterad variant så hade det varit ett alternativ
Du får naturligtvis behandla bakbordet om du vill, men jag måste fråga, vad är det ni bakar för något som inte går att skrapa bort med en degskrapa i metall?

Själv använder vi bara bordet till pizza och matbröd, kanske någon pastadeg ibland och det är aldrig något problem. Nu är ju ditt bord mycket snyggare än mitt (jag satte bara på en träklack på en björkplywoodskiva) så det kanske är någon estetisk aspekt på det hela som jag inte förstår. Vårat bakbord förvaras i ett underskåp när det inte används.
 
I ivp skrev:
Du får naturligtvis behandla bakbordet om du vill, men jag måste fråga, vad är det ni bakar för något som inte går att skrapa bort med en degskrapa i metall?

Själv använder vi bara bordet till pizza och matbröd, kanske någon pastadeg ibland och det är aldrig något problem. Nu är ju ditt bord mycket snyggare än mitt (jag satte bara på en träklack på en björkplywoodskiva) så det kanske är någon estetisk aspekt på det hela som jag inte förstår. Vårat bakbord förvaras i ett underskåp när det inte används.
Bröd...
Jag har inte invigt det nya än, så utgår ifrån mina erfarenheter från det gamla att mjöl och deg fastnar. Men det var också i ganska risigt skick, så ska nog testa utan behandling först.
 
Osmo hårdvaxolja givetvis.
 
Snabbryck i kväll. Fick för mig att göra en liten serveringsvagn /köksvagn/transportvagn av lite bitar limfog och gardinstänger. Råkade ha 4 hjul hemma också. Borrade med bottenborr för rören 15mm, men fick fila lite då rören var 16mm. Slog i rören och kapade till gavelstöd. Fästena böjdes lite och med en bit rör till fick vagnen ett litet handtag.
Nu efteråt tror jag det kanske är snyggare om gavelstöden fälls in i hyllplanen?
Önskemål om vitmålning så det får det bli i morgon, efter lite slipning och fasning
 
  • Hemmagjord serveringsvagn i trä med två hyllplan och svarta metallrör som stöd och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord serveringsvagn av limfog och svarta gardinstänger med vita hjul, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delar av en hemmagjord serveringsvagn under konstruktion fastklämda i ett skruvstäd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord serveringsvagn i konstruktion med trähyllor och svarta metallrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Snabbryck i kväll. Fick för mig att göra en liten serveringsvagn /köksvagn/transportvagn av lite bitar limfog och gardinstänger. Råkade ha 4 hjul hemma också. Borrade med bottenborr för rören 15mm, men fick fila lite då rören var 16mm. Slog i rören och kapade till gavelstöd. Fästena böjdes lite och med en bit rör till fick vagnen ett litet handtag.
Nu efteråt tror jag det kanske är snyggare om gavelstöden fälls in i hyllplanen?
Önskemål om vitmålning så det får det bli i morgon, efter lite slipning och fasning
Målat och fäst handtaget. Fällde in ena gavelstödet, men var lite otålig och lät det andra vara
Gick all in genom att sätta på gardinstångens ändknoppar! Ska leta vidare efter krysstag också.
 
  • Nybyggd vagn med nymålad vit yta, svarta handtag och hjul, samt gardinstångsknoppar överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat vitt bord med svart metallhandtag och spetsiga ändknoppar installerade, placerat i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Lååångt kvar till proffsens nivå, men för mig känns det som att det går framåt. Känslan av att trycka in en låda som glider tyst och mjukt in endast bromsad av luften som pressas ut, får mig att nästan känna mig som en riktig snickare. Det här är min version av en modern pigtittare för hemmakontor. Skärmfoten är lös, då jag hoppas bygget ska leva längre än skärmen. Valnöt, lönn, lim och hårdvaxolja.

Hemmagjord träskrivbordsorganisatör med lådor framför dator med bildskärm på stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord skrivbordsorganisatör i valnöt och lönn med lådor och löstagbar skärmfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
rikard454 och 48 till
  • Laddar…
Snickrat ihop lite akustikpanel/ribbvägg som jag vart riktigt nöjd med. Körde planhyvlad furu 15x21mm(då jag kom över det till ett riktigt bra pris, annars hade det blivit snuskigt dyrt) som jag oljebetsade i brun "valnötslook" samt ett tunt lager vit oljebets på dom ribborna som skapar boarden, avslutade med en led-list som lyser upp bakifrån mot taket.
Då jag har betongväggar och för att kunna ta ner det hela vid behov så byggde jag 4 färdiga paneler som jag sedan satte upp, skruvade varje ribba bakifrån genom tvärsgående läktbrädor och en svart konstgräsmatta emellan som fick fungera som akustikfilt(mest för att jag vill åt den svarta bakgrunden).
Totalen landade på ca 2500:- vilket är betydligt billigare är färdiga mdf/fanér paneler hade kostat :D Hemmagjord akustikpanel av oljebetsad furu bakom en soffa med LED-belysning ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord akustikpanel i furu med brun och vit oljebets och led-belysning bakifrån i ett modernt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord akustikpanel i brun valnötslook med inbyggd LED-belysning bakom, över en grå soffa med kuddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord akustikpanel i brunoljad furu med ribbor och indirekt led-belysning bakifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 35 till
  • Laddar…
K knegaren1 skrev:
Snickrat ihop lite akustikpanel/ribbvägg som jag vart riktigt nöjd med.
Snyggt! Och välkommen hit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.