Byggahus.se
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
 
  • Gilla
Robris och 6 till
  • Laddar…
Där finns inget att spara in på, om du inte väljer att sluta ha husdjur. Vad får du ut i lön?
 
  • Gilla
sebbu och 16 till
  • Laddar…
S
1200 för internet låter spontant som väldigt mycket.

Sedan kan jag bara beklaga bil- och privat-lånen som verkar ta stor del av de fasta kostnaderna.
 
  • Gilla
Självlärd och 65 till
  • Laddar…
Du kan minska på försäkringarna men det är en risk. Är du beredd att skrota bilen eller avliva djuren?

Har du ingen kostnad för bränsle och service och reparationer till bilen?

Internet och mobil ser lite dyrt ut.
 
  • Gilla
Gström och 8 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Där finns inget att spara in på, om du inte väljer att sluta ha husdjur. Vad får du ut i lön?
jag känner också att jag har det som behövs men ändå har jag knappt råd. kanske att man sparar några kronor om man byter försäkringsbolag? Djuren har jag haft i många år och är barnens bästa kompisar, så att göra mig av med dom går bara inte men jag är mycket medveten om att dom kostar.. jag lägger inga pengar på netflix, Spotify, tv kanaler, röker inte dricker inte

kan unna oss en pizza, läsk och chips en gång i månaden.

Valde bra försäkringar (lite dyrare) till djuren just för jag vet det blir kämpigt den dagen man behöver åka till veterinären. Den dagen är det guldvärd
 
  • Gilla
Baxlaget och 8 till
  • Laddar…
Mobil och internet borde gå att få ner lite.
Sedan är det hur mycket risker man är beredd att ta när det gäller försäkringar. Jag har inte försäkring på katterna eller tandvårdsförsäkring. Men det kan ju resultera i att det kostar mer. Lånen är sådant som är svårt att göra något åt när de finns. Men jag har aldrig haft den typen av lån.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
Mina kattförsäkringar hos Folksam kostar 100kr/månad. Folksam stor, den dyraste.

Mobilabb Fello 145kr för 20GB eftersom jag är över 55 (men tecknade då det var dubbel surf, så annars bara 10GB, eller 50kr dyrare per månad). Kör i Telias nät. Deras abb kostar 95 - 245 kr.

Separat mobilt internet behöver inte kosta mer än några hundralappar. För ännu billigare tar du största Fello och använder telefonen som modem när du är hemma. Fungerar utmärkt. Jag gör så när det åskar och jag drar ur min xDSL.

Bil går att göra mycket med, men kräver att man kan skruva själv, annars blir det svårt.

Vet ej var du bor, men är det inte i storstad kan ett hus vara betydligt billigare, men kräver mer eget arbete. För sänkta kostnader kan man köpa hus med två lägenheter och hyra ut den ena. Då kan man bo nästan gratis om det är på rätt plats i landet.
 
  • Gilla
dicliff och 12 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du kan minska på försäkringarna men det är en risk. Är du beredd att skrota bilen eller avliva djuren?

Har du ingen kostnad för bränsle och service och reparationer till bilen?

Internet och mobil ser lite dyrt ut.
skrota bilen eller avliva djuren är jag absolut inte beredd på. Därför helförsäkring på bilen och bra försäkring på djuren.

jo jag fulltankar bilen varannan vecka, men ska försöka klara mig på 1 fulltank i månaden. 1500 i månaden istället för 3000 på diesel.

Reparationer, service och skatten på bilen har jag inte räknat som fasta räkningar då jag inte vet vad sånt kostar i förväg förutom skatten då. Snart dags för nya däck också..

Har telefonen på avbetalning sen obegränsad med internet hemma och på 2 telefoner, men det kanske fortfarande är dyrt?
 
  • Gilla
Linur53 och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kolla på Hallon.se
Där kan du lägga till barnens ev mobilabonnemang till ditt eget för rabatterat pris
 
  • Gilla
GammaltSomNytt och 10 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Mina kattförsäkringar hos Folksam kostar 100kr/månad. Folksam stor, den dyraste.

Mobilabb Fello 145kr för 20GB eftersom jag är över 55 (men tecknade då det var dubbel surf, så annars bara 10GB, eller 50kr dyrare per månad). Kör i Telias nät. Deras abb kostar 95 - 245 kr.

Separat mobilt internet behöver inte kosta mer än några hundralappar. För ännu billigare tar du största Fello och använder telefonen som modem när du är hemma. Fungerar utmärkt. Jag gör så när det åskar och jag drar ur min xDSL.

Bil går att göra mycket med, men kräver att man kan skruva själv, annars blir det svårt.

Vet ej var du bor, men är det inte i storstad kan ett hus vara betydligt billigare, men kräver mer eget arbete. För sänkta kostnader kan man köpa hus med två lägenheter och hyra ut den ena. Då kan man bo nästan gratis om det är på rätt plats i landet.
nyfiken på kattförsäkringen hur mycket självrisk och rörlig pris har du? Och vilket belopp i veterinärvård?

jag har min hos agria 1400 kr självrisk och 15% rörlig. Sen veterinärvård för 60 000

första året skadade hon sig rejält och behövdes opereras och gå med gips och det gick på precis 60 000. Tack vore försäkringen betalade jag bara 9000. Katten blev bra och är en riktig familjemedlem sen flera år tillbaka.
 
  • Gilla
faf och 5 till
  • Laddar…
Är privatlånet på bank? Se isåfall till att baka ihop det med ditt billån. Så löser du krediten på bilen samtidigt så är inte den låst ifall du måste sälja den.

När går avbetalning på telefonen ut? När de går ut så köper du aldrig mer en telefon på avbetalning utan cashar de.
Sen kollar du av alla bolag som finns för att byta varje gång en kampanj är slut.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 27 till
  • Laddar…
Vad är bilen värd? Du skulle kunna sälja den och köpa en billigare begagnad bil för att få ner det lånet. Till en sådan bil behöver du bara trafikförsäkring, så där sparar du också pengar.

Mat brukar vara en stor utgiftspost, speciellt när man har barn. Det är lönsamt att storhandla och planera menyer i förväg, och göra matlådor till jobbet.
 
  • Gilla
Voidpointer och 27 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Är privatlånet på bank? Se isåfall till att baka ihop det med ditt billån. Så löser du krediten på bilen samtidigt så är inte den låst ifall du måste sälja den.

När går avbetalning på telefonen ut? När de går ut så köper du aldrig mer en telefon på avbetalning utan cashar de.
Sen kollar du av alla bolag som finns för att byta varje gång en kampanj är slut.
både billån och privatlånet har jag på Swedbank. Är 2 privatlån egentligen men den ena köpte jag bilen för därför jag ser det som ett billån. Men det kanske går att baka ihop det så man betalar mindre i ränta!!! Tack för tipset jag ringer dom på måndag.
 
  • Gilla
Kustvägen och 6 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Vad är bilen värd? Du skulle kunna sälja den och köpa en billigare begagnad bil för att få ner det lånet. Till en sådan bil behöver du bara trafikförsäkring, så där sparar du också pengar.

Mat brukar vara en stor utgiftspost, speciellt när man har barn. Det är lönsamt att storhandla och planera menyer i förväg, och göra matlådor till jobbet.
bilen är värd kanske 120 000 köpte den rätt nyligen efter att jag varit utan i 1 år när jag bodde i stan. Men på bor på landet nu och en bra bil behövs då jag är tvungen att köra väldigt mycket.
 
Bilförsäkringen känns väldigt dyr , nu vet jag dock inte vart du bor i landet. Men det kan vara värt att samla alla dina försäkringar hos ett bolag om du inte redan gjort det. Det leder oftast till rabatter.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.