Byggahus.se
Mikael_L
skoge skoge skrev:
Har 20 år yrkesmässig trafik i Sverige bakom mig med lastbil taxi.

5 år militär körning i diverse länder.
Ursäkta sent svar, jag har kört hela dagen, och jag vet faktiskt inte vilka mystiska (eller mytiska) hjälpsystem det är i den bilen, men jag lyckades iaf undvika både dikeskörningar och andra olyckor, spillde inte ens kaffe i knät på denna resa.

Men nåväl, jag tyckte inte du riktigt svarade på min fråga.
Förstod du den inte?
 
skoge skoge skrev:
vid besiktning om bilens styrservo är ur funktion, blir det underkänt då?
eller godkänns muskelservo?
Den tillhör väl bilens godkännande så ja du får underkänt, frågan är om det blir bara en 2a med körförbud eller om det blir spansk flagg.
Tror inte ens du kan registreringsbesikta en nyare bil utan.
 
M Manhunter skrev:
Konstigt 1979-1980.Tog jag körkort då var det halkbana.
Jag försökte googla om det. Det enda man kunde hitta var obligatorisk halkkörning, vilket inte verkade innebära halkbana utan bara att man provat på halkan.

Man kan väl säga att det är väl bra att de har iallafall ordentlig genomgång nu =) De hade de ju inte ens när jag tog det 2004
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ursäkta sent svar, jag har kört hela dagen, och jag vet faktiskt inte vilka mystiska (eller mytiska) hjälpsystem det är i den bilen, men jag lyckades iaf undvika både dikeskörningar och andra olyckor, spillde inte ens kaffe i knät på denna resa.

Men nåväl, jag tyckte inte du riktigt svarade på min fråga.
Förstod du den inte?
Förstod du inlägg 49?
 
Mikael_L
skoge skoge skrev:
Förstod du inlägg 49?
Nej, faktiskt inte. Jag trodde det var citerat fel person så jag gick vidare.
 
Nissens
P Mattiaz skrev:
Nej
Beror på vilka erfarenheter man har och vad man tycker är viktigast. Att spara några kronor eller att ens nära och kära slipper få skador för livet eller ännu värre i onödan…
 
Exakt och då finns det väldigt mycket annat man behöver fokusera på i livet än att köpa senaste värstingvolvon varje år.
 
Nissens
P Mattiaz skrev:
Exakt och då finns det väldigt mycket annat man behöver fokusera på i livet än att köpa senaste värstingvolvon varje år.
Precis, man skaffar en bil som har hyfsad säkerhet, det går att få för bra pris.

Att stuva in familjen i en gammal bil köpt för 5000:- är direkt oansvarigt…

Den dagen en olycka inträffar och dina nära o kära råkat illa ut, så är några tusingar på banken knappast något du värderar speciellt högt…
 
Men man kan väl inte köpa en med ”hyfsad” säkerhet isf? Då måste man väl ha det bästa, om man ska vara ansvarig?
 
Nissens Nissens skrev:
Precis, man skaffar en bil som har hyfsad säkerhet, det går att få för bra pris.

Att stuva in familjen i en gammal bil köpt för 5000:- är direkt oansvarigt…

Den dagen en olycka inträffar och dina nära o kära råkat illa ut, så är några tusingar på banken knappast något du värderar speciellt högt…
Man sträcker sig till 20-30 tusen så får man en bil med lite bättre drift. Säkerhet kan du få många 5 poängare.
 
skoge skoge skrev:
japp Stockholmare och övriga stadsbor
Det är mycket mer förädiskt väder i Stockholm än i Norrland pga snabba väderväxlingar. Mao en stockholmare är bättre på halt väglag än en norrlänning
 
fråga en Stockholmare om väder och väglag... Det är som att be vargen sitta djurvakt..

Blir bara tok..
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är mycket mer förädiskt väder i Stockholm än i Norrland pga snabba väderväxlingar. Mao en stockholmare är bättre på halt väglag än en norrlänning
Du är välkommen att vintersemestra längs västernorrlandskusten om du tror att Stockholm skulle ha mer varierande väglag. Tror att Västernorrland leder bilprovningsligan för tunga lastbilar gällande fastrostade bromsar pga det extremt varierande vädret med hög luftfuktighet och det ständiga saltandet, fast bara på de större vägarna. Resten sandas, eller lämnas helt och varken plogas eller annat, iaf ett par dagar. Ibland får man köra i 3 dm snö så att underredet tar i (gäller att ta fart över drivorna, annars kör man fast), för att svänga ut på större väg med saltblask eller barmark. Man möter gärna timmerbilar även på dessa mindre vägar eftersom det finns rätt många pappersbruk, sågar mm. Då blir det extra spännande.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du är välkommen att vintersemestra längs västernorrlandskusten om du tror att Stockholm skulle ha mer varierande väglag. Tror att Västernorrland leder bilprovningsligan för tunga lastbilar gällande fastrostade bromsar pga det extremt varierande vädret med hög luftfuktighet och det ständiga saltandet, fast bara på de större vägarna. Resten sandas, eller lämnas helt och varken plogas eller annat, iaf ett par dagar. Ibland får man köra i 3 dm snö så att underredet tar i (gäller att ta fart över drivorna, annars kör man fast), för att svänga ut på större väg med saltblask eller barmark. Man möter gärna timmerbilar även på dessa mindre vägar eftersom det finns rätt många pappersbruk, sågar mm. Då blir det extra spännande.
Jag har aldrig sett isbana som man får mer söderut nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.