Byggahus.se
Vi har en skafttomt som grannen längs "skaftet" använt som väg till sin biluppställningsplats sedan ca 40 år. Grannen har en egen grind en bit ifrån vårt skaft som går att ta i bruk imorgon om så krävs, men inte använt den. Där vi parkerar bilar i slutet på skaftet är lite trångt och ibland har vi använt deras "garageplan" för att vända om vi har mycket bilar hos oss. Gissningsvis 10-15 vändningar per ÅR. Det har känts som en rimlig ersättning mot att de aldrig betalat en krona för väganvändandet, trots att de är åretruntboende och vi sommargäster.

Men nu har de börjat trilskas och gör tydligt att vi inte får vända på deras garageplan genom att täppa till sin infart med stegar, bockar och grejer. De säger sig ha rätt att göra så, och ha rätt att köra på vägen, att det skulle vara en samfälld väg, vilket det aldrig varit. De har haft muntligt tillstånd att köra på vägen. Inget annat.

Tittar man på fastighetskartan är det inget annat än en vanlig tomt, vad jag förstår ska en samfällighet ha egen fastighetsbeteckning osv?

Så min fråga, innan man trilskas vill man ju ha på fötter. Vad kan jag ha missat? Vår ansats är att om de inte vill att vi vänder på deras tomt, så kör de inte på vår, alla nöjda och glada.

Bifogar en bit av aktuell tomtkarta.

Deras garageplan i rött, vår parkering i blått och deras alternativa grind i gult.

Tack på förhand.
 
  • Luftbild av fastighetskartan som visar parkeringsområden och väg med markerade gränser i rött, blått och gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du kan logga in på lantmäteriet och kontrollera så det inte faktiskt finns ett servitut registrerat på din fastighet. Även om det vore långsökt.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 5 till
  • Laddar…
Är du säker på att grannen inte har servitut på utfart över ert ”skaft”? Dom kanske blandar ihop orden. Det går att se när du loggar in på din sida hos Lantmäteriet med bank-id.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra tips, ska be min far som har lagfarten göra det ikväll. Hittar man inget där borde man vara "home safe" gissar jag?
 
Ja mest troligt. Finns dokument kvar sedan avstyckningen för 40 år sedan eller när det nu var?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja mest troligt. Finns dokument kvar sedan avstyckningen för 40 år sedan eller när det nu var?
Tomten styckades när båda fastigheterna var inom familjen, sedan sålde min farmor och farfar huset till den nu trilskande grannen. Gällande tomtgränser osv har det aldrig varit några tvivel, och inte heller gällande vem som betalat underhåll för hela vägen...
 
Vem skottar vägen då? Eftersom de är åretruntboende och ni sommarboende antar jag att man inte ens behöver fråga. Men ni kanske tittar till huset då och då om vintern också? Är vägen skottad åt er då, kan det ju vara värt att räkna in i ”underhåll” också.
 
B b8q skrev:
Vem skottar vägen då? Eftersom de är åretruntboende och ni sommarboende antar jag att man inte ens behöver fråga. Men ni kanske tittar till huset då och då om vintern också? Är vägen skottad åt er då, kan det ju vara värt att räkna in i ”underhåll” också.
De skottar halvan mot sig för att komma in om vi inte är där, aldrig en meter längre (det är då 20 meter kvar till vårt garage), tvärtom firar de ofta med att bygga upp en vall som vi måste ta bort. Vi är där en del på vintern och ombesörjer då skottning av hela vägen.
 
  • Gilla
Gudmundsson87
  • Laddar…
Här finns ju ett ypperligt tillfälle att rusta för en konflikt. Om det inte finns något servitut så har ni ju rätt att dika ur, sätta staket eller plantera häck för att på så sätt förhindra infart genom befintlig grind mot er väg.

Men beroende på om man vill ha någon grannsämja så kanske man ska fundera på vad man vill åstadkomma. Jag skulle värdesätta en sansad grannrelation högt. Om kostnaden är att de fortsatt nyttjar vägen på samma sätt som de gjort i 40 år så kanske man ska acceptera det.

Men red ut förutsättningarna först och fundera sedan på vilket utfall du vill ha. Det kanske räcker med att veta att du har rätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
I de fall det finns servitut brukar vägen tillhöra den yttre fastigheten och den inre har servitut på vägen. Så det är osannolikt att det finns servitut. Men säkrast är ju att kolla det.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
Allt finns verkligen inte registrerat! Med det sagt låter det med de omständigheterna du har beskrivit osannolikt att de har någon rättighet. Nummer ett är såklart att logga in och kolla om det finns servitut eller liknande. Nummer två är att kolla bildningsakterna. Är det en äldre avstyckning är det absolut inte osannolikt att en rättighet inte har registrerats. Om det inte framgår någon rättighet i bildningsakten finns det fortfarande en viss sannolikhet att det är en gammal oregistrerad samfällighet, även om det inte ser troligt ut. Är det en äldre avstyckning brukar samfälligheten framgå i förrättningskartan, även om den inte följt med till registerkartan senare.

Med det sagt, skafttomter bildas generellt för att slippa frågan om rättigheter över annans mark.
 
  • Gilla
Falckman och 5 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Här finns ju ett ypperligt tillfälle att rusta för en konflikt. Om det inte finns något servitut så har ni ju rätt att dika ur, sätta staket eller plantera häck för att på så sätt förhindra infart genom befintlig grind mot er väg.

Men beroende på om man vill ha någon grannsämja så kanske man ska fundera på vad man vill åstadkomma. Jag skulle värdesätta en sansad grannrelation högt. Om kostnaden är att de fortsatt nyttjar vägen på samma sätt som de gjort i 40 år så kanske man ska acceptera det.

Men red ut förutsättningarna först och fundera sedan på vilket utfall du vill ha. Det kanske räcker med att veta att du har rätt.
Vi har genom åren skrattat åt deras för oss kontraproduktiva skottning och ovilja att ens fråga om de ska bistå på något sätt. Men när de plötsligt börjar tjura på det här sättet så känns det inte riktigt kul att bara låta det bero och istället behöva börja backa ur på landsvägen för att vända. Vi har inte skapat den här konflikten, men någonstans går gränsen för hur mycket man vill acceptera.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Här finns ju ett ypperligt tillfälle att rusta för en konflikt. Om det inte finns något servitut så har ni ju rätt att dika ur, sätta staket eller plantera häck för att på så sätt förhindra infart genom befintlig grind mot er väg.

Men beroende på om man vill ha någon grannsämja så kanske man ska fundera på vad man vill åstadkomma. Jag skulle värdesätta en sansad grannrelation högt. Om kostnaden är att de fortsatt nyttjar vägen på samma sätt som de gjort i 40 år så kanske man ska acceptera det.

Men red ut förutsättningarna först och fundera sedan på vilket utfall du vill ha. Det kanske räcker med att veta att du har rätt.
Vårt mål är att förutsättningarna återgår till hur det har varit, de kör på vår väg, vi är inte snåla, men vill även kunna vända några gånger om året på deras gårdsplan.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Y yens skrev:
Vårt mål är att förutsättningarna återgår till hur det har varit, de kör på vår väg, vi är inte snåla, men vill även kunna vända några gånger om året på deras gårdsplan.
Ni har ingen rättighet att vända på deras tomt/mark. Dom verkar inte ha någon rätt att använda er väg. Kom överens
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni har ingen rättighet att vända på deras tomt/mark. Dom verkar inte ha någon rätt att använda er väg. Kom överens
Det är ju det vi försöker, och de hävdar saker som inte finns...
 
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.