Byggahus.se
Jag bygger en utedusch med vägg av bambu. Jag har en idéskiss och jag har köpt 70 bamburör 2m och ca 5cm tjocka. Hur bygger jag väggen? Behöver gjuta ett antal stöd i marken men hur konstruerar jag väggen - binder ihop bamburör på ett smart sätt - fäster till stadig vägg?
 
  • Utedusch omgiven av gröna växter med bambuvägg och trägolv, duschmunstycke synligt med vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett upprättställt bamburör som är 2 meter långt och cirka 5 cm tjockt, avsett för konstruktion av en uteduschvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande!
Det här kommer följas (y)
 
Kanske fläta dem med galvad ståltråd?

Var köpte du käpparna? Vad gav du för dem?
 
Karthago Karthago skrev:
Kanske fläta dem med galvad ståltråd?

Var köpte du käpparna? Vad gav du för dem?
. Bamburör 40-50mm från Hornbach 99kr/st. Fläta med tråd eller sisalsnöre är ett alternativ. Jag vill helst att väggen kan gå i en rund båge och dessutom hålla sin höjd över mark.

.
 
N nyss ny husägare skrev:
Hur har det gått?
Precis prioriterat upp jobbet med uteduschen. Utedusch med bambuvägg, trästolpar och galvat hålband under öppen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade den lösningen men valde galvat hålband. Återkommer med bilder.
 
  • Gilla
Kashew och 6 till
  • Laddar…
N nyss ny husägare skrev:
Hur har det gått?
På gång …
Valde hålband på fyra nivåer som bär upp bamburören. Skruvar från hålbandet. Hålbandet på insidan täcker jag med list, halvt bamburör eller brett rep. Mer info kommer
 
  • Byggprojekt med hålband som stödjer bamburör på en utomhuskonstruktion, omgiven av träd och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående konstruktion av bambustaket med hålband på fyra nivåer, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Utomhusdusch med halvfärdigt bambustaket och nysatta växter runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återstår insynsskydd - ytterligare bamburör i en böj + dörr. Lite fler växter.
G GOTGULD skrev:
På gång …
Valde hålband på fyra nivåer som bär upp bamburören. Skruvar från hålbandet. Hålbandet på insidan täcker jag med list, halvt bamburör eller brett rep. Mer info kommer
 
  • Gilla
Ursviken och 4 till
  • Laddar…
Långsamt framåt - återstår ”dörr”, dölja hålband, ev tätning bamburör uppåt samt ngn form av olja för att bevara bambun.
 
  • Uteplats med bambustaket under konstruktion, betonggång, utekök och bastu i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusdusch med bambustaket, synliga hålband, och duschmunstycke samt växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Hipp och 15 till
  • Laddar…
Men wow vad snyggt!! Mysigt med lite bambuträd där inne också, frågan är om ni får plats att duscha när dom växer till sig… :p

Var har du fått tag på alla bamburör?

Där fick jag allt lite inspiration… :D
 
Hornbach har bamburör 4-5cm diameter. Inte direkt billiga (100kr/styck) men jag har valt ut några kuttersmycken på fastigheten som får extra tilldelning av medel:)
 
G GOTGULD skrev:
Hornbach har bamburör 4-5cm diameter. Inte direkt billiga (100kr/styck) men jag har valt ut några kuttersmycken på fastigheten som får extra tilldelning av medel:)
Väldigt snyggt. Hur är hållbarheten på bambu?
 
I Intetsnickare skrev:
Väldigt snyggt. Hur är hållbarheten på bambu?
Bamburör lär hålla många år men hittar ingen trovärdig info om hållbarheten.
Bambun bör behandlas med tunnflytande olja som lättare tränger in i bambuns hårda yta. För att förhindra påväxt av svartmögel, vilket är vanligt på utemöbler av trä, skall även bambu behandlas med ex Boracol.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.