Byggahus.se
Hej. Undrar vad ni tror om mina funderingar kring min lysrörsarmatur. Började ta tid på sig, kanske 5-10 sekunder innan båda rören blev tända. Bytte först bara glimtändare utan effekt, fanns då inga rör i butiken. Beställde rör, satte i dem också, rören betedde sig märkligt ibland, sämre än innan bytet typ. Testade nu med de gamla glimtändarna o nya rör, rören är Philips och gamla glimtändare Philips S2, funkar hyggligt, tar 2-2,5 sekund innan båda rören är tända. De nya glimtändarna som var skumma var Osram ST151. Min tanke är att beställa nya Philips S2 glimtändare så kanske det blir bra, men undrar om 2-2,5 sekunder är acceptabelt så länge ur brandriskhänsyn. Vad tror ni om det? Kan också nämna att armaturen känns mycket gammal, 70-tal kanske. Kan ju vara läge att byta den med, men tar det gärna nästa år om den inte är farlig. Bifogar ett par bilder från armaturen.
 
  • Gammal lysrörsarmatur med tekniska specifikationer och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en äldre lysrörsarmatur med specifikationer, HM-22, 2x20W, 220V, 50Hz, 0.42A från Hooks Mekaniska AB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl 60 cm rör?
Ett förslag är ju att byta till LED, tänder omedelbart och drar hälften energi.
Men då det är 60 cm rör och seriekopplat så krävs en smärre omkoppling av trådarna i armaturen.

Jag stördes också av långsam tändning då man hann fram till nästa dörr i ett ”genomgångsrum” innan det slutat blinka.
Protte
 
  • Gilla
Sigward och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det är väl 60 cm rör?
Ett förslag är ju att byta till LED, tänder omedelbart och drar hälften energi.
Men då det är 60 cm rör och seriekopplat så krävs en smärre omkoppling av trådarna i armaturen.

Jag stördes också av långsam tändning då man hann fram till nästa dörr i ett ”genomgångsrum” innan det slutat blinka.
Protte
Yes, 60 cm. Kanske får kolla på LED, men koppla om vågar jag mig nog inte på. Får nog bli en ny armatur i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.