Byggahus.se
Här är en bonusbild på vår klätterhortensia!
Tänk på att den skräpar ner bara!

Lush climbing hydrangea covering a house wall with dense green foliage under a clear blue sky.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Här är en bonusbild på vår klätterhortensia!
Tänk på att den skräpar ner bara!

[bild]
De sägs att de växer som ogräs när de ”satt sig” (lite trögstartade) och trivs :love: eran trivs.. (y) jättefin!

Mitt nät känns bra (för uteplatsgolvets skräpnivå..).
Har också köpt segelduk att ha under..
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Värt att tänka på, påminner om ”grodbilden” som publiceras i humortråden ibland .. den här bilden skullejag kunna tänka mig att ploppa in i mååånga trådar ibland!

Därför blev det här ist.. (kan ju inte spamma ner forumet)

Illustration av ett barn som frågar en vis man om karriärråd på en skogsväg, med inspirerande citat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 3 till
  • Laddar…
FRÅGA:
Vad kostar det (ungefär alltså: material/mätare/arbetstid) att få en elmätare installerad.. ”framför/på/vid” ett proppskåp? :thinking::)

(Bonusfråga: Finns det nån apparat som kan mäta belastningen i olika skåp.. på olika proppar typ vardagligt.. om man ska leta eltjuvar.. )
 
Snigla Snigla skrev:
FRÅGA:
Vad kostar det (ungefär alltså: material/mätare/arbetstid) att få en elmätare installerad.. ”framför/på/vid” ett proppskåp? :thinking::)

(Bonusfråga: Finns det nån apparat som kan mäta belastningen i olika skåp.. på olika proppar typ vardagligt.. om man ska leta eltjuvar.. )
Om du menar en mätare för att mäta själv, alltså inte mot elbolagen så kostar det inte mycket mer än att installera en jordfelsbrytare. Eventuellt att materialet är lite dyrare. Vi installerar mätare när vi installerar billaddare med Effektvakt/Power Boost/Equalizer.
I garos mätare kan du se hur mycket varje fas är belastad. Efter det skulle man enkelt kunna slå av olika säkringar och se när det sjunker :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kan ju vara bra att tillägga att det var för vår egen skull.. :) elbolagets mätare sitter bra där den sitter..

Men vi har flera boenden här, flera proppskåp.. och det skulle vara intressant att se hur mycket de olika områdena faktiskt förbrukar.

Vårt hus har två.. tror jag :thinking: en egen för pannan och en för allt annat i huset.

I det andra huset har vi en för tvättstugan (där jag hoppas och tror att solvärmeanläggningen ligger på också..) och en för/i lägenheten där vi har hyresgäst..

I tredje delen har vi ett stort skåp för det mesta nere.. garage/förråd/traktorgarage/maskinverkstad/oinredda utrymmen.. (inkl all utebelysning/sensorer) och hela lägenhet 2 (120 m2).. plus ett mindre elskåp för finverkstan..

vet att det är nått fel i stora skåpet (utebelysningen får jfb att bryta ut nån gång varannan månad.. dvs när det passar.. annars funkar det bra.. vi har de säkringarna avslagna då vi har frysar som stängs av när jfb löser ut)

Jag tror att el-patronen till solvärmeanläggningen är eltjuven.. men det är inte så lätt att ”sätta fingret på”.. ser inte ut att vara nå fel på den och den värmer när den ska.. (men har varit med om sådana som löpt amok tidigare).. kan också vara nått annat i den anläggningen (som ingen riktigt kommit på hur den funkar)

I övrigt kan det också vara tex element .. nått av 12-14 st elelement :oops:.. förra vintern såg jag att ett fönster började ”smälta” annorlunda.. det visade sig att elementet under gick på Max hela tiden.. oavsett vad vi gjorda.. så den stängde vi av.. men det kan ju vara nått annat element som också är ”trasigt”..

Känns som att leta efter en nål i en höstack!

.. men samtidigt känns det som att det är dags att hitta det nu.. mitt elavtal går ut efter sommaren, sedan blir det :poop::poop::poop: ..

Med en årsförbrukning på 38 000 kW/h .. får dagens priser en att vilja :seenoevil:
 
Redigerat:
Snigla Snigla skrev:
Kan ju vara bra att tillägga att det var för vår egen skull.. :) elbolagets mätare sitter bra där den sitter..

Men vi har flera boenden här, flera proppskåp.. och det skulle vara intressant att se hur mycket de olika områdena faktiskt förbrukar.

Vårt hus har två.. tror jag :thinking: en egen för pannan och en för allt annat i huset.

I det andra huset har vi en för tvättstugan (där jag hoppas och tror att solvärmeanläggningen ligger på också..) och en för/i lägenheten där vi har hyresgäst..

I tredje delen har vi ett stort skåp för det mesta nere.. garage/förråd/traktorgarage/maskinverkstad/oinredda utrymmen.. (inkl all utebelysning/sensorer) och hela lägenhet 2 (120 m2).. plus ett mindre elskåp för finverkstan..

vet att det är nått fel i stora skåpet (utebelysningen får jfb att bryta ut nån gång varannan månad.. dvs när det passar.. annars funkar det bra.. vi har de säkringarna avslagna då vi har frysar som stängs av när jfb löser ut)

Jag tror att el-patronen till solvärmeanläggningen är eltjuven.. men det är inte så lätt att ”sätta fingret på”.. ser inte ut att vara nå fel på den och den värmer när den ska.. (men har varit med om sådana som löpt amok tidigare).. kan också vara nått annat i den anläggningen (som ingen riktigt kommit på hur den funkar)

I övrigt kan det också vara tex element .. nått av 12-14 st elelement :oops:.. förra vintern såg jag att ett fönster började ”smälta” annorlunda.. det visade sig att elementet under gick på Max hela tiden.. oavsett vad vi gjorda.. så den stängde vi av.. men det kan ju vara nått annat element som också är ”trasigt”..

Känns som att leta efter en nål i en höstack!

.. men samtidigt känns det som att det är dags att hitta det nu.. mitt elavtal går ut efter sommaren, sedan blir det :poop::poop::poop: ..

Med en årsförbrukning på 38 000 kW/h .. får dagens priser en att vilja :seenoevil:
Dessa brukar vi installera ihop med billaddarna. Ganska enkel att läsa ut alla värden på.
Nu bara gissar jag vilt men säg att ett sånt här jobb kostar 5000kr kanske?

https://www.elbutik.se/product.html/garo-energimatare-3-fas-direktmatare
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Dessa brukar vi installera ihop med billaddarna. Ganska enkel att läsa ut alla värden på.
Nu bara gissar jag vilt men säg att ett sånt här jobb kostar 5000kr kanske?

[länk]
Låter nog rimligt, med tanke på materielkostnaderna. Sätter man fler lär det bli något billigare kanske för de efter.. (personalen o bilen är på plats redan).

Det är nu man ångrar hur många skåp man har.. :oops:
 
Snigla Snigla skrev:
Låter nog rimligt, med tanke på materielkostnaderna. Sätter man fler lär det bli något billigare kanske för de efter.. (personalen o bilen är på plats redan).

Det är nu man ångrar hur många skåp man har.. :oops:
Det finns billigare mätare med men jag kan inte svara på exakt hur de fungerar. Man får nog läsa på lite själv innan och se vad man behöver. Mellan 1000-3000 verkar mätarna kosta :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund
Efter att ha jobbat i allmännyttan tycker jag absolut att var och en ska betala sin egen förbrukning. Dina lägenheter ska alltså inte ha gratis el utan betala efter avläsning.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Efter att ha jobbat i allmännyttan tycker jag absolut att var och en ska betala sin egen förbrukning. Dina lägenheter ska alltså inte ha gratis el utan betala efter avläsning.
Inte så enkelt, kommer ur min plånbok oavsett :geek:

Hade vi hyrt ut dem till vanliga hyresgäster hade jag hållet med dig. Men det är min pensionerade pappa som bor i den lilla lgh (50 m2) och den andra (120 m2) har vi själva till våra gäster.. (funderade på b&b tidigare.. men det var stort reglemente för det..).

Finns inga element i papps lgh, l/l pump.. och kamin (varmvatten värms via solvärme)..

Den större lgh värms upp via el.. men vi har bara underhållsvärme på största ytan (högre i sovrummet/sovrummen på vintern om det kommer folk). Inga lampor el så är ju på.
 
Åsa Lund
Ja, det är inte lönt då, håller jag med om
 
https://shelly.cloud/ Har ju en del kul grejer som kanske hjälper

Snigla Snigla skrev:
FRÅGA:
Vad kostar det (ungefär alltså: material/mätare/arbetstid) att få en elmätare installerad.. ”framför/på/vid” ett proppskåp? :thinking::)

(Bonusfråga: Finns det nån apparat som kan mäta belastningen i olika skåp.. på olika proppar typ vardagligt.. om man ska leta eltjuvar.. )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.