Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Hej! Här tänkte jag berätta hur det varit för oss att bygga hus i Bunkeflostrand. Vi har köpt tomt av Malmö Kommun och stenhus av Provinshus.

Anledningen till att jag tänkte dela med mig av de steg som vi har varit med om och förhoppningsvis underlätta för nästa person som skall bygga hus. Min egen nytta är att skriva av mig och jag hoppas även få feedback ifrån läsare hur ni hade gjort eller om ni har några tips ifrån att ge.

Det började med att vi lite löst hade funderingar på att få ett mindre hus med större tomt. Idag sitter vi i ett jättestort hus med liten trädgård. Våra små pojkar har blivit stora och väldigt snart ses mamma och pappa mer som skäms faktor än coolfaktor :blushing:. Vi hade ju ställt oss i tomtkön mest för det kunde vara bra om vi fick en tomt och därför blev vi hur glada som helst när vi faktiskt fick den tomt vi önskade allra mest. Klockren tomt med utsikt, begränsad insyn och nära till flera av våra barns kompisar. Dessutom 500m ifrån där vi bor idag.

Vi gick igenom flera hustillverkare och till slut stod valet mellan Huscompaniet och Provinshus. Provinshus vann trots att de var lite dyrare men deras säljare Patrik lovade att vi skulle få använda deras rabatter när vi köpte tillbehör d^_^b Hur mycket rabatt eller en fast procentsats kunde han inte ge då deras rabatt varierade. Han sa ju att de tog knappast några "Peab priser" och nämnde t ex spot i taket, att Peab tog 900 kr extra för varje spot. Det avgjorde i kombination med att deras mantra var att nöjda kunder var deras bästa säljare.

Genomgång gjordes på Malmö Stad av en energisk äldre man som älskade sitt jobb. Vi fick avslag på att vi hade för lite garderober men när jag påtalade att vi skulle ha ett helt rum bara för garderober fick vi godkänt. Min plan är att göra som i ölreklamen med den garderoben :p men min fru tycker att vi skall ha speglar och kläder :S. Gissa vem vann q(;^;)p

Precis innan bygget skulle börja meddelade Patrik att han skulle sluta på Provinshus. Is i magen fick jag och kasta mig på telefonen och pratade med Peter på Provinshus. Tack och lov så garanterade Peter mig att Patriks löfte gällde så jag blev lugn om att få en viss rabatt.

Nu börja andra saker att hända :O Grannen hade lassat en lerhög på min tomt som han inte hade prio att ta bort. Tack och lov var Provinshus smidiga här och tog bort högen men i samband med att jag schakta så ringde min andra granne (som bara har en obyggd tomt bredvis) att han inte ville ha schaktning på sin tomt. Det var ju jord på hela 2-3 m in på hans tomt och det skulle genast bort :O Jaha, ut med sura pengar. Tänk om det kunde kvittas, en granne med jord på tomten och min på den andras men såväl funkar inte karma.

Nu skulle vi välja tillbehör. Här fick jag en överraskning. Vi skulle inte få någon rabatt. Patrik hade gått över hans befogenheter :x Jag sa att det är väl inte mitt fel och Peter bekräftade ju detta. Efter lång diskussion så fick jag totalt 15.000 kr i rabatt på tillbehör på extra varor på 200.000 kr. Det var okej men mindre än vad jag hade förväntat mig.

Nu flöt det på ett tag och de som bygger huset (Mikael ifrån Trelleborg) gör ett jättebra jogg. För en gångs skulle har man flyt med vädret och därmed är elkostnaden lägre. Min fasa var total ändå när E.ON skickade sin räkning som var hutlöst dyr. Jag rinde E.ON och undrade varför det var så dyrt. E.ON sa då att detta var ett tillsvidarepris :@ men nu när jag ringde så skulle de sänka priset. Det blev 52% billigare!:O. Jag anser mig givetvis förd bakom ljuset och frågade då E.ON kundtjänst vad de trodde om sina chanser att få bli min elleverantör i framtiden när de precis hade skörtat upp mig på dessa pengar :| Det blev tyst länge i luren och jag fick inget svar :rolleyes:.

Nu är huset snart klart, det beräknas vara färdigt den 2/4 och man är riktigt sugen på att flytta in.

Idag hade vi möte med elektrikern. Då jag gillar att göra allt rätt ifrån början så ville vi ha spot i hela huset. 20 spot ingår och vi vill ha 35 spot till. Då ringde jag Provinshus och frågade vad jag skulle betala. 900 kr fick jag som svar, jag hostade till :x o tänkte inte en gång till asså. Han hänvisade till Rolf som är ägare och han skulle ringa tillbaka. Han har inte ringt än men efter att jag skickade ett mail så svarade han att priset var 900 kr för extra spot. Frågetecken skall givetvis inte redas ut på telefon och därför avvaktar jag nu mitt telefonsamtal.

Vi får se hur det blir! 900 kr per extra spot blir ju över 30.000 kr av surt skattade pengar. Återkommer om svar och jag tänkte fortsätta skriva hur detta slutar.

Svarar gärna på frågor också, man har stött på alla möjliga problem och detta är en riktigt bra test för att testa sitt giftermål :) Men hittills har vi klarat oss väldigt bra :blushing:
 
G
Intressant läsning. Vi hade också Patrik som säljare men skrev som tur var in så mycket som möjligt i leveransbeskrivningen innan han slutade sen var det inte så mycket att säga om det för Peter. Men visst är det skillnader på säljare.
 
Hej

Hur har det gått med huset. Vi har kontakt med Kristian och Provinshus verkar vara bra. Med ville höra hur det har gått för er och om ni kan dela av era erfarenheter om Provinshus. Tur att ni valde provinshus då huscompaniet verkar allt annat än seriöst. Häls D
 
Ja tack, gärna en uppföljning då vi står i begrepp att välja husleverantör till ett större 1-planshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.