Byggahus.se
Är första våren med vårt hus och gräsplätt och har ganska dålig koll på ogräs. Har identifierat tre olika slags - vad jag misstänker är - ogräs i gräsmattan. Någon som kan hjälpa till att identifiera? Ena bilden är väl någon slags klöver misstänker jag? Om det nu räknas som ogräs.
 
  • Stort bladigt grönt ogräs vid trästaket i trädgård med gräs och småplantor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med blandat grönt ogräs och misstänkt klöver bland grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flertalet plantor och misstänkt ogräs, inklusive möjlig klöver, i gräsmatta nära trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med blandade växter, inklusive klöver och blad med flikiga kanter som misstänks vara ogräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju cannabis..
Nämen skämt åtsido, känner inte till det men installera "Google lens" på mobilen så kan du söka med hjälp av bilder på google. Rätt smidigt har fått många svar på många frågor såvis
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
J JohanDenLarsson skrev:
Det är ju cannabis..
Nämen skämt åtsido, känner inte till det men installera "Google lens" på mobilen så kan du söka med hjälp av bilder på google. Rätt smidigt har fått många svar på många frågor såvis
Just det, det där har jag glömt att man använda sig av!
 
  • Gilla
JohanDenLarsson
  • Laddar…
T tergo skrev:
bild 2 kan ev vara Violmaraton del 1: luktviol – Artsidan
Se där - det var den jag trodde var klöver kanske. Så dålig koll har jag :)
 
T tergo skrev:
bild 3 ev En supersoppa med nässlor. – Food Pharmacy
Ja nu när jag tittar på den igen så är det såklart en brännässla!
 
CecEle CecEle skrev:
Se där - det var den jag trodde var klöver kanske. Så dålig koll har jag :)
Funder dock fortfarande på om bild 2 kanske är vitklöver.. Google lens gav så där svar. Trodde bland annat att våra snödroppar var en slags fjäril :D
 
BirgitS
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
smh
Bild 1 är löktrav tror jag? Den kan du också äta :)
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
smh smh skrev:
Bild 1 är löktrav tror jag? Den kan du också äta :)
Tack! ”Vill” man ha det på gräsmattan eller bör man hålla koll så den inte sprider sig mer?
 
smh smh skrev:
Bild 1 är löktrav tror jag? Den kan du också äta :)
BirgitS BirgitS skrev:
Klöverblad ser ut så här: [länk]
Jag kan inte se vare sig treklöver eller fyrklöver på dina bilder.
Sant! Hmm, frågan är vad det är då? Viol var uppe som förslag. Är den som spridit sig mest över gräsmattan och helt konkurrerat ut gräset på stora områden.
 
smh
CecEle CecEle skrev:
Tack! ”Vill” man ha det på gräsmattan eller bör man hålla koll så den inte sprider sig mer?
Det är ett ogräs, men beskedligt. Kommer nog försvinna av sig självt i gräsmattan (få växter klarar så låg klippning). Hittar du det i rabatterna så ryck upp och ät bara.
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
I Facebook-gruppen "Vilken växt" finns det flera personer som är fenomenala på att artbestämma växter.
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.