Byggahus.se
Blanda inte in skattetabellerna, de är bara ungefärliga för dragande av prel.skatt. Skatten är exaktare än hela procentenheter, men räknas inte exakt förrän efter självdeklaration.

Räkna istället på marginalskatten. 5.000*(0,32+0,20)=2.600. Det är den skatt du ska betala i en genomsnittskommun (plus minskning av jobbskatteavdraget, men det orkar jag inte ta med, och det är ändå marginellt).

De 32 procenten är alltså kommunalskatten, och kan beroende på var du bor diffa 4–5 procentenheter upp eller ner. De 20 procenten är den statliga inkomstskatten som betalas på inkomster över ca 45.000 kr/månad. Det är för att du inte betalar statlig inkomstskatt på hela lönen som du flyttas uppåt i skattetabellen när du räknar på totalen, men det är som sagt ett trubbigt sätt att räkna på.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
E
Skattetabellen visar ju hur många kronor som kommer komma in på kontot varje månad, och det är ju för de allra flesta en mycket intressantare siffra än vad den faktiska skatten blir som regleras i deklarationen 5-17 månader senare
 
E Emil_K skrev:
Skattetabellen visar ju hur många kronor som kommer komma in på kontot varje månad, och det är ju för de allra flesta en mycket intressantare siffra än vad den faktiska skatten blir som regleras i deklarationen 5-17 månader senare
Nja, om du har större variationer så kanske du väljer skattejämkning, t.ex. om räntorna nu börjar stiga och du har större lån, och då är det faktiska beloppet intressant.;)
Skattetabellen är bara ett riktvärde för den som utför skatteinbetalning.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Skattetabellen visar ju hur många kronor som kommer komma in på kontot varje månad, och det är ju för de allra flesta en mycket intressantare siffra än vad den faktiska skatten blir som regleras i deklarationen 5-17 månader senare
För några är det kanske så. För de allra flesta, nja. För någon med en årslön över miljonen likt TS, förhoppningsvis inte.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För några är det kanske så. För de allra flesta, nja. För någon med en årslön över miljonen likt TS, förhoppningsvis inte.
Vi som haft lån på t.ex. 80-talet använde nog jämkning och verklig skatt.
 
C cpalm skrev:
Skatt innan förmån: 87 380 * 41% = 35 825,80
Skatt efter förmån: (87 380 + 5 000) * 42% = 38 799,60
Mellanskillnad: 38 799,60 - 35 825,80 = 2 973,80
Fattar, tack för tydlig uppställning. Om man för en stund bortser från pensionen kommer det utifrån dessa förutsättningar vara en faktisk besparing att ta förmånsbil. Dessutom bekymmersfritt. Titta lite på alternativet att ta leasing privat men då är den årliga körsträckan bara hälften jämfört med att ta den via jobbet.
 
H Holmspel skrev:
Beräkningen beror på var man bor men bor du i Stockholm och är med i svenska kyrkan så får jag det lite snabbt i huvudet till typ 2400:- på din nettolön.
Tyvärr högre skatt än i Stockholm, 32.26%. Men tack för påminnelsen att gå ur kyrkan, glömmer det varje år...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För några är det kanske så. För de allra flesta, nja. För någon med en årslön över miljonen likt TS, förhoppningsvis inte.
Nej jag är inte beroende av att veta exakt hur mycket som kommer in på kontot varje månad. Men är tyvärr hopplös när det kommer till privatekonomi. Eftersom jag utöver min anställning även har ett AB och en enskild firma lejer jag ut allt vad deklaration heter. Får lite filer direkt till skatteverket av revisorn som jag glatt (nåja, är ju alltid massa restskatt) skickar in.
 
Maner Maner skrev:
Fattar, tack för tydlig uppställning. Om man för en stund bortser från pensionen kommer det utifrån dessa förutsättningar vara en faktisk besparing att ta förmånsbil. Dessutom bekymmersfritt. Titta lite på alternativet att ta leasing privat men då är den årliga körsträckan bara hälften jämfört med att ta den via jobbet.
Ett par frågor.
När du säger bruttolön, menar du en "bruttolöneram" dvs lön+arbetsgivaravgifter+försäkringar+tjänstepension+mobiltelefon osv, eller menar du lön före skatt (vanlig statlig och kommunal skatt alltså) det är stor skillnad.
Har du räknat ut hur stort fömånsvärdet verkligen är? Det har blivit väldigt mycket mer ofördelaktigt på senare år. Vi har ju ingen inhemsk bilindustri att hålla om ryggen längre.
 
C
Maner Maner skrev:
Om man för en stund bortser från pensionen kommer det utifrån dessa förutsättningar vara en faktisk besparing att ta förmånsbil.
Brukar mötas med oförståelse när jag drar upp detta i varenda förmånsbilstråd, men glöm inte bort att inte ett endaste öre av dessa knappt 3 000 kronorna går till leasingen/inköpet/underhållet av bilen. Själva bilen + sociala avgifter på förmånen betalar arbetsgivaren ovanpå på detta.

Förmånsbil som betalas av arbetsgivaren är billigast om man endast tittar i din plånbok och ignorerar allt annat, men ser man helheten är det tvärtom en rätt dålig affär i dag.
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Ja, i egen firma kan det ju vara värt att göra en större kalkyl då totalkostnaden är hög för bil. Även om man har möjlighet att välja mellan högre lön eller förmånsbil kan man ju behöva räkna lite mer noggrannt.

Att ha bil med bruttolöneavdrag via företaget tror jag inte på ett dugg, då är det billigare med privat om man gör en större kalkyl och räknar med minskade pensionsavsättningar etc.

Men som i mitt fall, jobbar på ett större företag med bilpolicy som ger möjlighet till "ren förmånsbil" (utan bruttolöneavdrag) om man kör tillräckligt mycket i tjänsten, utan möjligheter till någon annan typ av deal, så är ju förmånsbilen ett mycket billigt alternativ. Jag har beställt en Skoda Enyaq, förmånsvärde ca 5500 kr/mån (dvs nettokostnad för mig ca 2750). Alternativet att privatleasa motsvarande skulle gå på nånstans runt 6500-8000 men hade sannolikt inte varit möjligt med tanke på att jag rullar runt 5000 mil om året totalt.
 
Maner Maner skrev:
Om man för en stund bortser från pensionen
Det behöver du inte göra. Vid de inkomstsnivåer vi pratar om här avsätts inget till den allmänna pensionen. För dig är arbetsgivaravgiften ren skatt på marginalen, inget går tillbaka till dig. Noll.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det behöver du inte göra. Vid de inkomstsnivåer vi pratar om här avsätts inget till den allmänna pensionen. För dig är arbetsgivaravgiften ren skatt på marginalen, inget går tillbaka till dig. Noll.
Tänkte mer om det påverkar tjänstepensionen på något sätt?
 
S sunqan skrev:
När du säger bruttolön, menar du en "bruttolöneram" dvs lön+arbetsgivaravgifter+försäkringar+tjänstepension+mobiltelefon osv, eller menar du lön före skatt (vanlig statlig och kommunal skatt alltså) det är stor skillnad.
Menar lön före skatt. Förmånsvärdet var ett exempel jag fick direkt från Polestar. Går ju att hitta billigare alternativ också givetvis.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Brukar mötas med oförståelse när jag drar upp detta i varenda förmånsbilstråd, men glöm inte bort att inte ett endaste öre av dessa knappt 3 000 kronorna går till leasingen/inköpet/underhållet av bilen. Själva bilen + sociala avgifter på förmånen betalar arbetsgivaren ovanpå på detta.

Förmånsbil som betalas av arbetsgivaren är billigast om man endast tittar i din plånbok och ignorerar allt annat, men ser man helheten är det tvärtom en rätt dålig affär i dag.
C cpalm skrev:
Förmånsbil som betalas av arbetsgivaren är billigast om man endast tittar i din plånbok och ignorerar allt annat, men ser man helheten är det tvärtom en rätt dålig affär i dag.
Säkert, men det får vara min arbetsgivares problem denna gång ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.