Byggahus.se
Hej alla glada, har hängt här på forumet i några år men aldrig riktigt skapat ett konto förrän nu!!!

Jag har en fråga angående ett jobb jag var på idag där kunden hade 2st vägguttag i sitt sovrum som förra ägaren hade bytt till "jordade" vägguttag men saknades såklart jord då hela den gruppen var ojordad.

Detta är alltså i en torr, isolerad miljö.

Jag föreslog då 2 alternativ till kunden: antingen dra fram jord och jorda hela rummet eller att bara byta dom fejkjordade vägguttagen till ojordade vägguttag.

Min chef ringde senare på dagen och frågade hur det gick och jag förklarade vad jag gjorde...

Då svarade han: det du gör är jätte olagligt, du måste dra fram jord till vägguttagen då man aldrig får "säkra" ner en anläggning utan man måste alltid sträva efter att göra den säkrare, vilket jag svara till att det är ju just det jag gör, alltså gör den säkrare.

Sen började han rabbla upp massa paragrafer och hade även pratat med "sak kunnig" från elsäkerhetsvärket.

Jag sa såklart inte emot chefen och förklarade läget för kunden som sa att han skulle fundera lite.

Jag har inte riktigt kunna släppa denna händelse och det känns helt orimligt för mig att man inte bara skulle kunna byta tbx till ojordade vägguttag och därför vänder jag mig till EXPERTERNA på detta forum!!!
 
Jag håller med dig, din chef är dûm i hövet.
Att återställa en regelvidrig installation tillbaks till korrekt kan aldrig vara otillåtet.
Det lustiga är att detta får/kan ju innehavaren göra själv.
 
  • Gilla
xxx.maws och 4 till
  • Laddar…
Mja, installera ett enstaka jordat uttag i en gammal installation med ojordade är inte tillåtet, då bryter man den "isolerade miljön" så det hade också varit fel, men det ska bli intressant att se svaren här.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, installera ett enstaka jordat uttag i en gammal installation med ojordade är inte tillåtet, då bryter man den "isolerade miljön" så det hade också varit fel, men det ska bli intressant att se svaren här.
Tror du har missuppfattat tråden. Ingen har sagt något om att installera något enstaka jordat vägguttag.
 
Jag tog det som exempel.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tog det som exempel.
Min chef ville givetvis att man skulle jorda hela rummet och inte bara de två vägguttagen skall då förtydligas :)
 
H happy_sloth skrev:
Min chef ville givetvis att man skulle jorda hela rummet och inte bara de två vägguttagen skall då förtydligas :)
Jo det förstås.
Men jag har lite svårt att se att det skulle vara olagligt att sätta tillbaks de ojordade uttagen i ett normalt bostadsutrymme med normala hushållsprylar. De flesta är dessutom dubbelkvadratmärkta nuförtiden.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Rensat en del käbbel. Håll er till ämnet!

/moderatoe
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Krokben
H happy_sloth skrev:
Min chef ville givetvis att man skulle jorda hela rummet och inte bara de två vägguttagen skall då förtydligas :)
Din chef vill troligtvis ha ett större jobb med. Vilket är förståeligt.
 
Krokben Krokben skrev:
Din chef vill troligtvis ha ett större jobb med. Vilket är förståeligt.
Tror tyvärr inte det handlar om det utan han håller fast vid sitt påstående stenhårt :crysmile:
 
Krokben
H happy_sloth skrev:
Tror tyvärr inte det handlar om det utan han håller fast vid sitt påstående stenhårt :crysmile:
Tänkte att det var en coverup för att kunna ta ut mer pengar. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.