Byggahus.se
Trädäck med pergolatak längs ett modernt hus, inramat av grönska och blomplanteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vårt nybygge ska vi bygga ett pergolatak med altan som går längs med vårt hus och nu skulle jag behöva input kring konstruktionen. Huset utgörs av två halvplan med ca 90 cm höjdskillnad. Det transparent gröna i filmen representerar marknivåerna. Värt att påpeka är att det är en brant slänt upp mot den högra och högre huskroppen för att ge plats åt detta eftersom vi inte ville att slänten "kom ut" under konstruktionen. Till detta kommer det även ett par trappor och brädor även mellan pelarna för att stänga nedtill.

Är nu intresserad av feedback på det övergripande upplägget - ser konstruktionen vettig ut eller skulle ni gjort annorlunda? En detalj som jag inte löst så snyggt är hur man bäst fäster in de liggande brädorna mellan pelarna, tar gärna idéer även där.
 
  • Gilla
Viktorssons och 1 till
  • Laddar…
C
Jag är impad, även av 3D-modellen. Vilket program?
Har uteplatsen till höger tak?
Jag hade haft en uteplats med tak vid regn och en pergola (öppen). Ser inte från vinkeln men funderar på om man som lång nästan slår i huvudet eller om det känns lustigt när man går ned för trappstegen till pergolan till vänster? Samtidigt tycker jag en pergola inte skall vara för hög.
 
Redigerat:
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Verkar meckigt med så många pelare i marken. Kan ni inte se det som en altan med marksten och sen bygga uppåt med reglar? Ni klär ju in det sen ändå så man ser inget av det. Men det är klart om det lutar och har sig under kanske pelare är praktiskt :love:
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Jag är impad, även av 3D-modellen. Vilket program?
Har uteplatsen till höger tak?
Jag hade haft en uteplats med tak vid regn och en pergola (öppen). Ser inte från vinkeln men funderar på om man som lång nästan slår i huvudet eller om det känns lustigt när man går ned för trappstegen till pergolan till vänster? Samtidigt tycker jag en pergola inte skall vara för hög.
Tack! Det är ritat i Sketchup. Vi funderar på att ha glas eller plast infällt i ribborna för uteplatsen till höger, just för regn. Just den längst till höger har vi varit säkra på fram till nyligen när vi insåg att den trots allt mörkar ner en del för vardagsrummet innanför, så vi väger lite fram och tillbaka hur vi ska göra.
Angående höjden är det lungt - fönsternas höjd kan luras, de är 2,4 m höga så det mesta är lite högre än vad det ser ut :)

Torbjärn Torbjärn skrev:
Verkar meckigt med så många pelare i marken. Kan ni inte se det som en altan med marksten och sen bygga uppåt med reglar? Ni klär ju in det sen ändå så man ser inget av det. Men det är klart om det lutar och har sig under kanske pelare är praktiskt :love:
Hmm, intressant. Mycket möjligt att det vore en klokare idé. Ska fundera på det men tror det blir svårt att få till nu när markarbetaren redan gjort det mesta av finplaneringen, hade behövt fler stödmurar för att få en sådan lösning bra så som jag tänker. Eller har du något exempel kanske?
 
Har inget illustrativt exempel tyvärr. Är det plant och fint är marksten billigt och bra. Är det lutning kan jag förstå om man vill köra plint. Är väl som en altan fast med tak?
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Har inget illustrativt exempel tyvärr. Är det plant och fint är marksten billigt och bra. Är det lutning kan jag förstå om man vill köra plint. Är väl som en altan fast med tak?
Ja precis, det som gör det lite mer komplext är ju att du har en upplyft altan med samma bärande pelare som taket. En kompis sa när vi bollade att man i allmänhet ska undvika att en bärlina "hänger" utan istället står på något. På så vis är det inte upp till en skruv att det håller, ungefär. Det får mig att fundera över det här upplägget. Vet inte hur god kapacitet en balksko har men kanske att man ska överväga separata pelare? En för altanen och en utomliggande parallell för taket. Känns slösaktigt bara. Någon med kloka tankar?

3D-rendering av en upphöjd altan med bärande pelare som också håller upp ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut nu.
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Ja precis, det som gör det lite mer komplext är ju att du har en upplyft altan med samma bärande pelare som taket. En kompis sa när vi bollade att man i allmänhet ska undvika att en bärlina "hänger" utan istället står på något. På så vis är det inte upp till en skruv att det håller, ungefär. Det får mig att fundera över det här upplägget. Vet inte hur god kapacitet en balksko har men kanske att man ska överväga separata pelare? En för altanen och en utomliggande parallell för taket. Känns slösaktigt bara. Någon med kloka tankar?

[bild]
Såhär ser det ut nu.
Vi byggde en liknande "altan". Vi använde balksko och fäste in reglarna som där sedan trallen ska gå. Yttre bärlinan fäste vi med genomgående bultar. Då håller det. :=)
Till taket så la vi en limträbalk rakt på de stående pelarna och skruvade fast.

Edit. Vi satte 6 st pelare, vi hade en bredd på 12 meter men hade räckt med 4. Absolut inte mer än 6 st för då hade vårat inte blivit så bra
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Ställ bärlinan på något, det blir bäst.
Vad blir det för dimensioner? Snåla inte på dessa givet att det inte hindrar ljusinsläpp.
Sen kan jag tycka att det ska ut från huset om det inte är en "Amerikaveranda".
Och angående att markberedningen redan är gjord, hittar ni på något bättre så gör om marken, ja det kostar lite till, men det blir bra!

Fint blir det, så lycka till :)
/W
 
P Pappa1986 skrev:
Vi byggde en liknande "altan". Vi använde balksko och fäste in reglarna som där sedan trallen ska gå. Yttre bärlinan fäste vi med genomgående bultar. Då håller det. :=)
Till taket så la vi en limträbalk rakt på de stående pelarna och skruvade fast.

Edit. Vi satte 6 st pelare, vi hade en bredd på 12 meter men hade räckt med 4. Absolut inte mer än 6 st för då hade vårat inte blivit så bra
Okej kul! Skulle du vilja dela en bild på er konstruktion här eller i DM? Vore intressant att se resultatet när det är så likt.
VI har skissat på samma cc som er då, här är det cc 200.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ställ bärlinan på något, det blir bäst.
Vad blir det för dimensioner? Snåla inte på dessa givet att det inte hindrar ljusinsläpp.
Sen kan jag tycka att det ska ut från huset om det inte är en "Amerikaveranda".
Och angående att markberedningen redan är gjord, hittar ni på något bättre så gör om marken, ja det kostar lite till, men det blir bra!

Fint blir det, så lycka till :)
/W
Tack för input! Om vi ska ställa undre bärlinan på något skissade jag på detta. En hel del trä blir det men lär ju klara en istid :) Tanken är att kunna fälla in plast/glas för att gå oskyddad till en uteplats "bakom kameran" så vi vill gärna ha den mot huset.

Dimensioner:
- Undre bärlina 45x245
- Golvbjälkar 45x120
- Pelare 95x95. Skulle egentligen vilja ha 115x115 men har inte hittat det impregnerat.
- Övre bärlina och takbalkar 45x170

3D-skiss av en träkonstruktion med bärlinor, golvbjälkar och pelare för en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med stora fönster och träbeklädnad, grusbädd förberedd för konstruktion av bärlina nära huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Okej kul! Skulle du vilja dela en bild på er konstruktion här eller i DM? Vore intressant att se resultatet när det är så likt.
VI har skissat på samma cc som er då, här är det cc 200.
hade gärna delat en bild men min telefon är lite knäpp så ja får det inte att fungera men om du kolla min profil och ca 2 år tillbaka på bilderna så kan kika runt lite (y)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
hade gärna delat en bild men min telefon är lite knäpp så ja får det inte att fungera men om du kolla min profil och ca 2 år tillbaka på bilderna så kan kika runt lite (y)
Kollade, fint! Mycket motsvarande ju. Vad blev det för dimensioner på pelare och övre bärlina?
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Kollade, fint! Mycket motsvarande ju. Vad blev det för dimensioner på pelare och övre bärlina?
Vi körde limträ, ha för mig att det va 130×130 alternativt 115×115 på både pelare och övre bärlina.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Börjar bli dags att påbörja pergolan. Hittar inte tryckta pelare 115×115 i rätt längder så funderar på hur det blir om man kör obehandlat, har någon erfarenhet av det? En del obehandlade konstruktioner som får torka ut bra klarar ju sig utmärkt.
 
Du behöver inte tryckta pelare. Ska du måla eller behandla dom ?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.