Byggahus.se
S
B b8q skrev:
Jodå, bränt trä är mindre rötbenäget och tekniken har använts mycket länge just när man vill stoppa ner trästolpar i marken och förlänga deras livslängd.
Bara för att man gjort något historiskt betyder det inte att det är bra. ;)

Jag skrev att jag inte tror att det gör någon skillnad och nu hittade jag denna här studien.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:962603/FULLTEXT01.pdf
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Växthus med skuggardiner monterade på sidan, omgivet av gräsmatta med bar träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med odlingslådor fyllda med jord, planteringsredskap och vattenkanna, nära växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med uppfälld skugggardin, bord med stolar, hängmatta och en rostig eldstad vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En underbar annandag i trädgården. Fick upp skuggardinen, avhärdar och odlar. Har spridit finfin hästskit lite överallt, samt tagit fram utemöbler. Nu finns ingen återvändo…
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Vilket väderstreck är det bakom?
Fotot är taget mot norr så det blir på norrsidan av växthuset som ytan hamnar
 
Grön trädgårdsvagn lastad med löv, grenar och en röd kratta, parkerad på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min lilla vagn och jag ;)
Funkar bra tycker jag.. vid ojämn viktbelastning kan den bli lite vickbenägen om man går över lutningar.. som kanter/stenar osv.. (men det tror jag inte är typiskt för bara denna vagn).

Plockade bort ”plastlådan” (mjukplast i stil med presenning o tryckknappar) för jag vill att vagnen ska kunna stå ute - utan att vatten blir stående i den. Är det bara nät, regnar det igenom..

Ska fixa en hållare till minst en kratta iaf - och fästa på vagnen.. (y) kanske blir ett rör à la städvagn så kan jag ploppa i tre grejer iaf.. med skaft! :cool:



idag har jag varit till soptippen med trädgårdsskrutt.. blir nog ett lass imorgon med :geek: tar typ aldrig slut! Ändå har jag inte börjat klippa nått än, bara nerblåsta grenar och löv ”jag leker med”.

Vi har oxå klippt innergårdens gräsmatta för första gången i år..

..och maken har hämtat upp krukor/hinkar/kärl från växthuset (han sköt upp det förra året…).. har nu 60 st och tömma/spola ur..:oops:

Trädgårdsvagn med flera fack, delvis fylld med jord och vissnade växter, i ett soligt utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Poolen till hunden är uppblåst och redo..

En uppblåsbar pool för hunden placerad på en träveranda med en röd kratta och trädgårdsavfall i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonden är oxå ute - idag (och igår) sätts potatisen runt vår gård (y) fortfarande impad över deras fåror.. hunden försvinner i dem!

Traktor som sätter potatis på ett åkerfält med prydliga fåror, omgiven av träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:cool:
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
S
Fick tid att kapa till den anslutande kantstenen och få den på plats. Nykapad kantsten placerad längs en uppgrävd jordlinje för anläggning av kantstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Min lilla vagn och jag ;)
Funkar bra tycker jag.. vid ojämn viktbelastning kan den bli lite vickbenägen om man går över lutningar.. som kanter/stenar osv.. (men det tror jag inte är typiskt för bara denna vagn).

Plockade bort ”plastlådan” (mjukplast i stil med presenning o tryckknappar) för jag vill att vagnen ska kunna stå ute - utan att vatten blir stående i den. Är det bara nät, regnar det igenom..

Ska fixa en hållare till minst en kratta iaf - och fästa på vagnen.. (y) kanske blir ett rör à la städvagn så kan jag ploppa i tre grejer iaf.. med skaft! :cool:



idag har jag varit till soptippen med trädgårdsskrutt.. blir nog ett lass imorgon med :geek: tar typ aldrig slut! Ändå har jag inte börjat klippa nått än, bara nerblåsta grenar och löv ”jag leker med”.

Vi har oxå klippt innergårdens gräsmatta för första gången i år..

..och maken har hämtat upp krukor/hinkar/kärl från växthuset (han sköt upp det förra året…).. har nu 60 st och tömma/spola ur..:oops:

[bild]

Poolen till hunden är uppblåst och redo..

[bild]

Bonden är oxå ute - idag (och igår) sätts potatisen runt vår gård (y) fortfarande impad över deras fåror.. hunden försvinner i dem!

[bild]

:cool:
Sån här klämma kan funka om de monteras på sidan så krattor fästs horisontellt
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Sån här klämma kan funka om de monteras på sidan så krattor fästs horisontellt
Ser perfekt ut, de vi hittat var alla såna man fäste på skenor (skenor som man satt på väggen). De saknade skruvhålet..

Då jag började fundera på nått rör istället.

Ska kika hur breda skaften är på olika grejer, se om nån storlek av de där kan passa (y)
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ser perfekt ut, de vi hittat var alla såna man fäste på skenor (skenor som man satt på väggen). De saknade skruvhålet..

Då jag började fundera på nått rör istället.

Ska kika hur breda skaften är på olika grejer, se om nån storlek av de där kan passa (y)
Ja ett rör med lite lutning är ju mer flexibel för pinniga redskap. Spade mm kanske den passar bra för.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
MaxHugo
Nu känns det som tillräcklig värme (i Skåne) är här för att stanna, så blev att blanda 300L krukjord och flytta ut största delen av odlingen i växthuset.
Odling i växthus med öppna säckar jord, krukjord i skottkärra och växter i tygkrukor på en solig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom även nörden fram i mig, så jag uppgraderade mitt växthus med lite sensorer och sms larm :rofl:
Översikt av sensorer och kontrollpanel för växthus med fuktighets- och temperaturövervakning samt larm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
halper och 4 till
  • Laddar…
Ägnat kvällar i veckan och helgen till att rätta till efter mina minigrävaräventyr.
Idag hann jag hjälpa frugan med att sätta potatis och så lite allt möjligt. Hoppas att det tar sig.

Trädgård med nysatta potatisrader, växthus och ett hus i bakgrunden en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karra och 6 till
  • Laddar…
Lite dålig skärpa .. men är detta en syrenknopp? Den såg annorlunda ut.. och var större än de andra.. (fler ”buskar” nära)

Otydlig bild av en stor knopp i förgrunden med buskar och bar himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snigla Snigla skrev:
Lite dålig skärpa .. men är detta en syrenknopp? Den såg annorlunda ut.. och var större än de andra.. (fler ”buskar” nära)

[bild]
Nää, så ser inte våra Syrenknoppar ut.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Håller med, det är åtminstone inte en syrén, men jag har lite svårt att säga vad det kan vara. Ser lite ut som en druvfläder, kanske.
 
kashieda kashieda skrev:
Håller med, det är åtminstone inte en syrén, men jag har lite svårt att säga vad det kan vara. Ser lite ut som en druvfläder, kanske.
Fläder (riktig) har vi överallt.. de växer som ogräs överallt där de inte ska vara!.. skulle kunna vara en sådan som kommit längre än de andra :thinking: får försöka jämföra knopparna..
 
En kollega ville bli av med två havtornsbuskar, så vi åkte dit för att gräva. Hyrde släp för att få hem och grävde bort rötter och fanskap på mottagarplatsen.

Vi hoppas att de överlever...
Två nyligen grävda havtornsbuskar på en gräs- och lövbeklädd mark med björkträd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.