Byggahus.se
J johmi skrev:
Det är inget fel på programmet. Problemet ligger i det som tidigare nämnts som ”magneten”. Det som avses är den backventilsannordning som sitter efter avloppspump och avloppsslang. Den ser till att det vatten som finns i avloppsslangen inte rinner tillbaka in i maskinen när pumpen stängs av. Från din felbeskrivning är det tydligt att backventilen är trasig.

Den bör finnas som reservdel och brukar vara enkel att byta.
Tack för svar.
När vi kört kortprogram idag då har den tömt som den ska.
 
Det där med magneten ska jag försöka spara i bakhuvudet till framtiden(y)
Jag har råkat ut för att en tunn glasskärva från något finare vinglas satt sig i pumpen...då och då.
Helt omöjlig att se innan man sugit ut vattnet. Detta görs väldigt enkelt m.h.a. en petflaska med en tunn slang i korken, om man inte har riktiga grejor.
 
A
Lostmoose Lostmoose skrev:
Det där med magneten ska jag försöka spara i bakhuvudet till framtiden(y)
Jag har råkat ut för att en tunn glasskärva från något finare vinglas satt sig i pumpen...då och då.
Helt omöjlig att se innan man sugit ut vattnet. Detta görs väldigt enkelt m.h.a. en petflaska med en tunn slang i korken, om man inte har riktiga grejor.
smart(y)
man kan köpa sig en hand blåsa för bränsleslang... Som man har till båtmotorer..
Då kan man pumpa ur med den rätt ner i flaskan.. ;)har jag använt till mycket
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
J
FreQa FreQa skrev:
Tack för svar.
När vi kört kortprogram idag då har den tömt som den ska.
Möjligheten är ju också att ngt skräp har blockerar tätningen och som nu har lossnat. Och backventilen brukar sitta mellan avloppspump och avloppsslag (missade ett ord i förra inlägget).
 
Filtret på bilden ser inte ut att vara rengjort på länge, börja där.
 
stilofunk stilofunk skrev:
Filtret på bilden ser inte ut att vara rengjort på länge, börja där.
Alla filter, såväl det första av metall och den nere i hålet av plast, diskas i gång i veckan. Det är inte den som påverkar att vattnet står kvar. Den har varit smutsigare än så och tömt rätt.
 
  • Gilla
stilofunk och 1 till
  • Laddar…
J
Ett smutsigt filter ger inte problemet att först pumpas allt vatten ut och att det sedan fylls på igen. Ett smutsigt filter ger felet att det tar för lång tid att pumpa ut vattnet och då tryckgivaren fortfarande ger signal när maxtid överskridits kommer det då att bli ett felmeddelande "urpumpningsfel".

Det som händer nu är att maskinen pumpar ut allt som den ska. När avloppspumpen stängs av trycks det vattnet som finns i slangen (ovan vätskenivån i bottenbrunnen) tillbaka in i maskinen. När backventilen/"magneten" fungerar som den ska så hålls vattnet kvar i slangen.

edit:
Jag var och dubbelkollade Bosch backventillösning. Det är ingen magnet utan som många andra har de en gummi/silikonläpp som stoppar tillbakaflöde (Miele har en kula). Se bilder nedan.
Närbild på tvättmaskins backventil med gummiläpp som förhindrar tillbakaflöde av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gummi/silikonläpp på diskmaskins backventil som förhindrar tillbakaflöde av vatten
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskmaskinsfilter med en gummi/silikonläpp för att förhindra tillbakaflöde av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en tvättmaskins backventil med gummi/silikonläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J johmi skrev:
Ett smutsigt filter ger inte problemet att först pumpas allt vatten ut och att det sedan fylls på igen. Ett smutsigt filter ger felet att det tar för lång tid att pumpa ut vattnet och då tryckgivaren fortfarande ger signal när maxtid överskridits kommer det då att bli ett felmeddelande "urpumpningsfel".

Det som händer nu är att maskinen pumpar ut allt som den ska. När avloppspumpen stängs av trycks det vattnet som finns i slangen (ovan vätskenivån i bottenbrunnen) tillbaka in i maskinen. När backventilen/"magneten" fungerar som den ska så hålls vattnet kvar i slangen.
Så du föreslår ny backventil?
 
J
Eftersom den verkar fungera igen så kan den ha fastnat i öppet läge och nu hamnat i rätt läge. Kan betyda att den är skadad. Håll koll på om det fortsätter, då får du försöka att byta.

Ta bort slangen från dess anslutningspunkt till avloppspumpen. Stick in fingret i röret och dra ut insatsen med flärpen. Person som pekar på anslutningspunkten till en avloppspump där en insats med flärp kan tas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit plastdel från avloppspump med flärp ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J johmi skrev:
Eftersom den verkar fungera igen så kan den ha fastnat i öppet läge och nu hamnat i rätt läge. Kan betyda att den är skadad. Håll koll på om det fortsätter, då får du försöka att byta.

Ta bort slangen från dess anslutningspunkt till avloppspumpen. Stick in fingret i röret och dra ut insatsen med flärpen. [bild][bild]
Oj, skruvade du ut allt det där för min skull!?
Skojar, du kanske nyss har råkat ut för samma sak.
Hur fick du ut avloppet med pumpen? Tar man ut den inifrån?
Ja och nej på att den funkar. På eko och autoprogrammet funkar den ej. På korta programmet funkar den.
 
  • Gilla
annka
  • Laddar…
J
Den var redan isärskruvad... (konkurrentanalys :))

Jag kommer inte riktigt ihåg hur man öppnar motorrummet på en Bosch/Siemens och vi har ingen halvslaktad liggandes. Antingen finns det en servicelucka under maskinen (lägg den på rygg) men jag misstänker att de är lite knepigare än så (googla). Kolla först så att inte går att ta bort framsidan till motorrummet (under luckan) då bör det gå att komma åt pumpen och slangen för avlopp.
 
T tergo skrev:
bör inte vara möjligt om man kopplat in avloppet rätt, kopplas ju in ovanför vattenlåset i vaskskåpet
Det där var ju intressant! Jag har en Bosch som jag blir tokig på! Den sparar lite vatten i botten efter varje disk, sen börjar den nästa disk med att pumpa ut detta ovanför vattenlåset. Resultatet? Det luktar APA i köket för det ligger sunkvatten i vattenlåset. Jag kom på lösningen i denna tråden - pumpa ut det efter vattenlåset, men vad är fel med det? det står ju vatten i botten av låset som vattenlås.
 
Redigerat:
G gusvo085 skrev:
pumpa ut det efter vattenlåset, men vad är fel med det? det står ju vatten i botten av låset som vattenlås.
inget det är ju bra om det funkar på det viset oxså
de avlopp till vaskar jag har sett har uttagen till diskmaskinens avloppsslang ovanför vattenlåset
själv använder jag min diskmaskin ca 2 gånger i veckan och har inga problem att det doftar från avloppet vid start av disk (ej bosch)
 
Min förra diskmaskin fungerade det bra på, den hörde man körde pumpen det sista den gjorde efter torkning. Den här kör pumpen det första den gör, designmiss skulle jag säga! Jag får koppla på ett avstick på avloppet och leda in slangen där.
 
Svärfar och jag funderar varför det inte blir fullt med vatten i avloppet när man kör kortprogram dvs 29 minutersprogram? Tömmer gör den ju i alla program.

Om det var backventilen finns den att beställa på Bosch hemsida och instruktioner hur man gör fanns en video på {har inte testat men tror alla fattar hur det går till)
 
  • Gilla
jimstein
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.