Byggahus.se
Hur jag än ritar och mäter lyckas jag inte riktigt få plats med det jag vill när jag planerar mitt nya kök.

Jag tänker mig ett standard Ikea -kök med kombinerad kyl/frys, spis/ugn, diskmaskin och förvaring för matvaror och köksgrejer man behöver dagligen. Jag behöver matplats för 4 personer och möjlighet för mer än 1 person att laga mat samtidigt. Helst lagom långt mellan spis/kyl/disk/skafferi såklart.

Jag vill inte göra större ingrepp utan behålla vatten och ventilation där de är.
Höjd från golv till undre fönsterkarm är endast 83 cm så det är svårt att sätta arbetsbänk eller liknande under.
Fönstren är i västerläge med en uteplats utanför. Dörren nära "köksdelen" (med vatten och fläkt) går till övriga huset med sovrum och hall. Den andra dörren leder till en liten tvättstuga.

Hur hade ni löst planeringen? Är det möjligt enligt mina önskemål? Förslag mottages tacksamt!
 
  • Ritning av ett tomt köksutrymme med måttangivelser och två dörröppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av kökslayout med markerade platser för kyl/frys, ugn/mikro, diskho, diskmaskin och köksö med häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kyl/fry’s direkt till höger sen ugn/micro ovanför varandra, vask sen diskmaskinen. På ön sätter du hällen.
Vi har det liknade kolla min tråd för inspiration
 
  • Gilla
Margaretan
  • Laddar…
R Ryttarnn skrev:
[bild]
kyl/fry’s direkt till höger sen ugn/micro ovanför varandra, vask sen diskmaskinen. På ön sätter du hällen.
Vi har det liknade kolla min tråd för inspiration
Ser ut som direkt vänster......
Ventilationen skulle ju inte röras? Matplats för 4?
 
  • Gilla
Margaretan
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ser ut som direkt vänster......
Ventilationen skulle ju inte röras? Matplats för 4?
Ventilationen kan vara kvar? I taksocklen sätts galler och i taket en vanlig ventilationsdosa
Matplats för 4 i köksön
 
  • Gilla
Margaretan
  • Laddar…
R Ryttarnn skrev:
[bild]
kyl/fry’s direkt till höger sen ugn/micro ovanför varandra, vask sen diskmaskinen. På ön sätter du hällen.
Vi har det liknade kolla min tråd för inspiration
Tack! Spännande att se ert stora renoveringsprojekt. Jag har försökt att lösa det utan matplats på köksö men kanske är det ändå det jag behöver.
 
M Margaretan skrev:
Tack! Spännande att se ert stora renoveringsprojekt. Jag har försökt att lösa det utan matplats på köksö men kanske är det ändå det jag behöver.
det som många missar är förvaringen i köket, vi hade innan vi byte räknat antal L/volym på vårt gamla och sa direkt vi ville ha mer. Och då blev det en köksö med förvaring den enda lösningen. Super nöjda med sittplatserna vid köksön, super mysigt att laga mat när någon sitter vid köksön.
 
  • Gilla
Margaretan
  • Laddar…
R Ryttarnn skrev:
det som många missar är förvaringen i köket, vi hade innan vi byte räknat antal L/volym på vårt gamla och sa direkt vi ville ha mer. Och då blev det en köksö med förvaring den enda lösningen. Super nöjda med sittplatserna vid köksön, super mysigt att laga mat när någon sitter vid köksön.
R Ryttarnn skrev:
det som många missar är förvaringen i köket, vi hade innan vi byte räknat antal L/volym på vårt gamla och sa direkt vi ville ha mer. Och då blev det en köksö med förvaring den enda lösningen. Super nöjda med sittplatserna vid köksön, super mysigt att laga mat när någon sitter vid köksön.
Hur stor är er köksö? Är den byggd av färdiga moduler?
 
M Margaretan skrev:
Hur stor är er köksö? Är den byggd av färdiga moduler?
Vår köksö är 3m lång och 120 bred, den är byggd av moduler
 
BirgitS
M Margaretan skrev:
Höjd från golv till undre fönsterkarm är endast 83 cm så det är svårt att sätta arbetsbänk eller liknande under.
Öppnas fönstren inåt eller utåt?
Om de öppnas utåt går det bra att ha arbets- eller diskbänk framför dem.

Pga. många skållningsolyckor när folk går över golvet med heta pastagrytor bör häll och diskho (eller i alla fall en liten ho) finnas i samma bänklängd.

Jag tycker att det fungerar dåligt när 4 st ska sitta vid en köksö för det går dåligt att samtala med någon som sitter på andra sidan om någon annan.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Öppnas fönstren inåt eller utåt?
Om de öppnas utåt går det bra att ha arbets- eller diskbänk framför dem.

Pga. många skållningsolyckor när folk går över golvet med heta pastagrytor bör häll och diskho (eller i alla fall en liten ho) finnas i samma bänklängd.

Jag tycker att det fungerar dåligt när 4 st ska sitta vid en köksö för det går dåligt att samtala med någon som sitter på andra sidan om någon annan.
Jag har också tänkt så om köksö men jag kanske kan tänka om, provsitta hos någon. Fönstren öppnas utåt men det blir det inte en för låg arbetsyta då fönsterkarmen sitter 83 cm från golvet ..
 
BirgitS
Man har förstås fortfarande bänkskivan på 90 cm höjd så det blir en "nisch" ner till fönsterbänken. Med bara 7 cm skillnad märks det ju knappt, till skillnad från de som har fönsterkarmen på 70 cm höjd. En låg list i bakkanten av bänkskivan så att inte saker glider ner.

Har du idag ett matbord för 8 personer så är det ju bara att duka för fyra på bara en sida för att uppleva hur det fungerar.
 
  • Gilla
Margaretan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man har förstås fortfarande bänkskivan på 90 cm höjd så det blir en "nisch" ner till fönsterbänken. Med bara 7 cm skillnad märks det ju knappt, till skillnad från de som har fönsterkarmen på 70 cm höjd. En låg list i bakkanten av bänkskivan så att inte saker glider ner.

Har du idag ett matbord för 8 personer så är det ju bara att duka för fyra på bara en sida för att uppleva hur det fungerar.
Det har du rätt i!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.