Byggahus.se
Tänkte plocka ner det gamla undertaket i köket ,under detta gamla taket sitter det spontade bräder , jag tänkte regla upp taket med 45 mm reglar och sedan sätta nytt undertak och fälla in spotar i detta ,fungerar detta ?
 
I princip, du får kanske titta noga på måtten när du väljer spot. Det finns gott om varianter som får plats på det djupet, men också många som behöver mer.

Du får fundera på hur du skall få fram matning till dem, ev. takdosa som finns idag får inte byggas över.
 
Måste jag bygga in dom i en dosa ? Finns väl som är 220V , då utan transformator , hade tänkt lägga slang mellan reglarna
 
Du får läsa på vad spottarna har för krav på inbyggnation. En del spotar blir varma och vill ha fritt uppåt. Då ska man ha en potta eller dosa ovanför spoten.
 
Hej
Det går alldeles utmärkt att göra så du tänker, om du ska lägga 45mm regel och sen gips ovanpå så har du cirka 60mm att nyttja. Jag har monterat flera gånger spotar från designlight armaturer t.ex. 7473490
Tillv. Artnr: MPT-276MW i liknande konstruktion med bra resultat och samtidigt som godkänd med SS.
/Artur
 
L Lennart Holmberg skrev:
Måste jag bygga in dom i en dosa ? Finns väl som är 220V , då utan transformator , hade tänkt lägga slang mellan reglarna
Ja eller nej, det beror på vilken spot du väljer. Många får byggas in, andra inte. 45 mm är ganska snålt så det kommer också att begränsa urvalet.

Den här satte elektrikern in i vårt badrum i höstas, den är 36mm djupa och kan monteras utan potta: https://designlight.nu/catalog/products/mp-276mw (säljs i sexpack för ~1900 kr). Även Xerolight Blackbox kan monteras utan potta och är 38mm djupa: https://www.elbutik.se/product.html/xerolight-blackbox-2700k-6-pack?category_id=15227
 
Med takpanelen blir det ca 55+mm och inbyggnad är 36mm borde väl inte vara problem ( det finns ett spontat trä tak som jag läktar emot , vill inte sänka mer för att jag har en ny köksinredning som skall installeras som jag har och ta hänsyn till
 
En metod för att få bättre plats uppåt är att såga hål i det befintliga taket där spotarna ska sitta. Då borde en potta gå in.
 
Går det att ta bort bräderna sen sätta gles och sätta pottor till spottarna?
 
Har kollat idag och med dom flesta downlights som dom kallas idag behöver man inga pottor
 
Man behöver inte men det är smidigt om det finns glespanel att klicka i
 
Renoveringsarbete med synliga isoleringsskikt, kabeldragning och byggmaterial i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lätt att dra all slang och kablage i dessa pottor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.